SETT JIBBEN: Lærer du å jibbe med wingfoilen begge veier, blir tiden på foilen også betraktelig lenger. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 5 minutter
Å jibbe på seilspråket betyr at du vender farkosten i den motsatte retningen du kom fra, og at du snur med (ikke mot) vinden.
Vender du mot vinden, så heter det på norsk «å slå». «Tack» på engelsk.
Å kunne jibbe med wingfoil åpner opp for helt nye muligheter på vannet. I likhet med for windsurfere og kitere på directionalbrett, er dette en liten milepel.
Forskjellene er ikke så store, men det er en fordel med wingfoiling vs windsurfing: nemlig at du ikke «trenger» å fullføre jibben med å bytte fotposisjon for å kunne seile den andre veien.
Mange wingfoilere seiler med favorittfoten sin først begge veier, slik at de blir stående «toe-side» etter vendingen. Det blir riktignok ikke en full jibb, men det kan gi andre fordeler, som at du raskt kan vende andre veien igjen uten å skifte fotposisjon når det er gjort.
Har du anerkjent denne måten å wingfoile på, kan du like godt holde deg til én fotstropp foran, som står litt mer over midtlinja på brettet enn om du hadde to.
TRINNENE FOR Å JIBBE MED WINGFOIL
Pass på at du ikke ligger på fullt kryss i det du starter å falle av for jibben. Det vil gjøre hele kurven unødvendig lang og vanskelig. Begynn med å gå litt med vinden, bøy ekstra i bena, men ikke lut overkroppen for mye frem. Det er viktig at du står over foilen og ikke lener deg for mye på vingen.
Sørg for å ha litt fart i brettet. Farten gir stabilitet. Går det for sakte vil det føles vaklete og du faller gjennom tidlig.
Føttene lar du stå som de gjør fra før jibben, men bruker du bakstropp, så trekker du foten ut og setter den rett for at stroppen, langs midten av brettet eller litt nærmere tåkanten. Legg på litt mer trykk over bakfoten i det du legger over og styr brettet inn i en jevn sving.
Pass på at det er klar bane før du jibber.
Hva gjør du med vingen?
Gi etter med bakerste hånd samtidig som du svinger for opprettholde trykk i seilet. Når du har falt av rundt 90 grader, vil du kjenne at trykket i vingen forsvinner litt fordi du beveger deg i samme retning som vinden.
Nå gjelder det å være tålmodig og tørre å stå på foilen uten støttehjelp fra vingen (seilet). Du må ikke slutte å svinge her, men du må jobbe med å opprettholde buen. Hvis du ikke presser nok på bakenden av brettet, vil foilen (og brettet) kjøre rett frem. Du må få litt respons og opp og inn press inn i føttene.
Omtrent midt i jibben passer det bra å bytte posisjon på hendene. Gammel fremre hånd skal få ny fremre hånd, i det samme posisjon på bom eller løkke. Har du god balanse og fart, så haster det ikke å få bakhånden på igjen, men de fleste vil nok oppleve det som en betryggelse.
Nå flyr du motsatt vei
De første gangene vil det føles rart og feil å stå toe-side. Det krever både litt tilvenning og trening.
Ikke prøv å krysse for mye til å begynne med. Jobb med å finne balanse i foilen. Fotposisjonen din skal teoretisk være ganske grei fra før jibben, men her må du kanskje prøve deg litt frem, fordi du vil ha et litt annet trykk ned i føttene når du står toe-side.
Kroppen føles ganske vridd når du står toe-side. Pass på at du vrir deg hele veien fra ankler, knær og ikke minst hofter, så ikke bare det er skuldrene som vrir seg.
Når du skal bytte om på føttene
Når du vil bytte fotposisjon, slik at du kan stå med hoftene mot vingen, lønner det seg å ikke ligge på for mye kryss i det du skifter.
Her gjelder det å være rask og ikke bytte for mye trykkpunkter på brettet. Nesten som én rask bevegelse, flytter du bakfoten opp til fremste fotstropp (eller der den ville ha vært) og står i noen millisekunder med tærne mot hverandre.
Omtrent samtidig som du setter ned den nye foten, skal den gamle tilbake på brettet – enten inn i fotstroppen eller der den skal stå når du seiler.
Hvis målet er å jibbe med brettet i luften, så bør dette skje med en viss båtfart.
FLERE TIPS TIL JIBBEN
De første gradene pleier å gå greit, men så er det vanlig å problemer omtrent midt i svingen nettopp fordi kreftene forsvinner.
For å hente inn igjen energien som forsvinner kan du begynne å svinge litt krappere. Det vil gi mer press på foilen og få deg raskere inn i vinden igjen.
Noen vil kanskje dra fordel av å skifte håndposisjonen litt tidligere, for å raskere få tilbake fart og støtte.
Kjenner du at du er i ferd med å miste kontrollen og falle, så er det til enhver tid viktig å finne den beste utveien. Prøv å få ned farten mens du står på brettet og fall helst samme retning som brettet bikker.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.