– Vi merket det nesten fra en dag til den neste. Plutselig stoppet kundene som ikke er aktive utøvere å kjøpe basisvarer som SUP-brett, våtdrakter og vannski, sier Christopher Dons.
VANNSPORTSMANN: Christopher Dons i Fluid håper folk legger sommerferien i Norge i år.
Lesetid: 4 minutter
Dons forteller at butikken reddes av de aktive utøverne. Kundene som ikke bare er innom for å kjøpe leker til sommeren.
– De aktive er fortsatt der, og for oss som nisjebutikk gjør det at vi opprettholder en ganske god omsetning, fortsetter Dons,.
Han mener at mye stoppet opp i mai i fjor. Omtrent over natten.
Christopher Dons er deleier hos vannsportforhandleren Fluid.no. Mange husker ham som programleder i TVNorge. Han er også blant de norske kitepionerene i begynnelsen av 2000-tallet, og har holdt seg til vannsport siden.
Dons mener bildet av sportsbransjens utfordringer er blitt langt mer krevende enn under covid, da det var euforiske tilstander på tross av underskudd på varer. Nå er situasjonen snudd på hodet.
«Da var nok summen av krig, strømpriser, valutakurser og usikkerhet i jobbmarkedet, som var blitt så stor at mange skrudde igjen forbruket. Det skjedde veldig plutselig. Samtidig var alle forhåndsordrer som var satt i september ankommet butikkene og man fikk overfylte lagre over hele linja.»
Produksjon og bestillinger var gjort basert på gode tall i 2021. Når handelen bråbremset rett før sommersesongen startet, begynte mange å få problemer. Alle varene som ble bestilt når det var vanskelig å få tak i varer - kom litt for sent for sesongen.
Karl Aksel Aubert i Skiogsurf.no opplever de samme trendene som Dons i Fluid. De er foreløpig fornøyd, og ligger salgsmessig på nivå med fjoråret. – 2023 blir et ryddeår, men vi kan nok se en oppsving i sommer om folk ferierer i Norge istedenfor å reise utenlands, sier Karl Aksel Aubert i Surfogski.no, som i likhet med Fluid er en av landets ledende forhandlere av vannsportsutstyr i Norge.
For vannsport merker Aubert følgende tendenser:
– Oppblåsbar SUP som har hatt en dramatisk nedgang i salget etter covid. Wingfoil er sterkt voksende, men det er stor konkurranse og mange tilbydere. Windsurfing med både finne og foil er det ganske jevnt og bra trykk for øyeblikket. Det er også veldig stor interesse for junior IQFoil, sier han.
Den store utfordringen for alle i sportsbransjen er å holde kontroll på varelageret. Etter vareunderskuddet gjennom perioden med covid, samt handelsproblemene som oppsto etter at container-skipet Even Given tverrstilte seg i Suez kanalen - ble det en overkompensering med proppfulle varelagre som gjør at mange aktører drar i gang store salgskampanjer med voldsomme rabatter for å prøve å få kontroll - selv i høysesongen.
Dette skiftet merket Aubert i likhet med Dons allerede i fjor - da alle varene som ble bestilt når det var vanskelig å få tak i varer - kom litt for sent for sesongen, og førte til høye varelagre.
«Med den svake kronen har alle varer også blitt mye dyrere og det er krevende, samtidig blir da fjorårets varer til hyggelige priser veldig appellerende».
XXL hadde 50-70 prosent avslag på sykler rett i forkant av sykkelsesongen. Og de verken var eller er alene om heftige rabatter. Flere store surfforhandlere satte ned prisene kraftig på våtdrakter og annet utstyr rett i forkant av høysesongen.
Helge Grande Stærk i kitebutikken Urge.no opplevde leveringsproblemer hos enkelte av hans viktigste produsenter under covid. Noe som gjorde at han måtte begynne å jobbe med andre merker for å dekke etterspørselen.
Aubert i Skiogsurf.no mener det er avgjørende at de ikke blir sittende på for mye varer som ikke flytter seg – og vente på bedre tider.
– Kanskje blir det også slik at dyrere turer til utlandet på grunn av svak krone gir positive utslag her hjemme med norgesferie og aktiviteter her, fremfor en dyr tur til Spania, sier Aubert.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.