/ Topptur

Sikkerhet i terrengparken

Ta vare på deg selv og kompisene i terrengparken. Her er de viktigste rådene for å ferdes sikkert i terrengparken.

Sist oppdatert: 26. februar 2023 kl 06.00
ETT BEN: Christian Nummedal tar kinkrailen i Tryvann på én fot. Foto: Christian Nerdrum
ETT BEN: Christian Nummedal tar kinkrailen i Tryvann på én fot. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 4 minutter

Terrengparker finnes i stort sett alle skisentre med respekt for seg selv. Men bismaken av et slikt tilbud kan være flere skader - som konsekvens av økt risiko.

Derfor stilles det også store krav til ekspertise og kontinuerlig oppfølging fra anlegget. Like viktig er det at brukere av parken tar ansvar og følger visse rutiner og regler. 

PARKRUTINER:

  • Ikke benytt elementene i parken før du har sjekket vanskelighetsgrad, føreforhold og landingsområder. Vanskelighetsgraden skal være merket.

  • Det er ikke klart før du har sett vedkommende foran deg kjøre ut av landingen.

  • Dersom du faller, kom deg fortest mulig opp.

  • Hvis du har laget et krater i landinga og fortsatt er kjørbar, har du isåfall et ansvar om å rydde opp eller gi beskjed til de som jobber med parken.

  • Ikke stopp i landingene eller på andre uoversiktlige steder.

  • Hvis du føler deg usikker på elementene, forhør deg med noen som er kjent med parken og dagens forhold.

1
SPØR NOEN: Hvis du føler deg usikker på elementene, forhør deg med noen som er kjent med parken og dagens forhold. Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen
  • Ikke kjør inn fra siden i parken.

  • Ikke skrens før og etter hopp, det skaper is og kuler.

  • Vær oppmerksom på vind, spesielt på store hopp. Hvis det blåser, er det nødvendig å justere fart, balanse og rotasjon.

  • Meld fra til anlegget om elementer eller hopp ikke er som de burde, slik at de kan stenges og utbedres.

3
MELD FRA: Meld fra til anlegget om elementer eller hopp ikke er som de burde, slik at de kan stenges og utbedres. Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen

FART OG FØRE:

  • Føret forandrer seg hele tiden. Gli og fart kan forandre seg fra ett run til et annet. Det kan være vanskelig å vite hvor mye fart du skal ta. Hvis du er veldig usikker, kjør etter noen. Ta uansett en «speed check» før du begynner showet.

2
SJEKK: Ta uansett en «speed check» før du begynner showet. Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen
  • Alle gode parker har en eller annen form for indikasjon på hvor du skal starte å ta fart. Det kan være i form av flagg eller en oppbygde kuler. Dersom hoppene ligger midt i bakken, blir fartsinnstillingen i stor grad nybrottsarbeid.

5
IKKE BARE DEG: Det er ikke bare du, men også anleggseier som har et ansvar for at brukerne ikke skader seg. Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen

DELT ANSVAR:

  • Det er ikke bare du, men også anleggseier som har et ansvar for at brukerne ikke skader seg. Drivere av parkanlegget har plikt til å markere, sikre eller fjerne de farer eller faresituasjoner som det ikke er naturlig å regne med eller oppdage under kjøring med normal oppmerksomhet.

  • En park kan merkes med en angitt vanskelighetsgrad ved inngangen i form av en fargekode. Kjørerne har alltid en plikt til å besiktige elementene.

  • Dersom elementene ligger på linje, er den ofte markert med fargekode som angir vanskelighetsgrad. I mange parker er hvert enkelt element merket etter vanskelighetsgrad.

UTSTYRET:

  • Innstilling av bindinger

Hvis du ikke er helt sikker på hvordan en skibinding skal stilles inn, så lar du noen sakkynige ta jobben. En feiljustert binding kan få stygge konsekvenser om den ikke løses ut, evt løser ut når den ikke burde. Pass også på at skistopperne slår seg ut. En løs ski i bakken er et livsfarlig prosjektil for andre.

6
LØS SKI: Hvis du ikke er helt sikker på hvordan en skibinding skal stilles inn, så lar du noen sakkynige ta jobben. Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen
  • Preparerte ski

Det er lettere å bremse farten enn å øke, derfor er det en fordel med velpreparerte ski som gir bedre kontroll på gli og fart.

  • Ryggbeskytter

En ryggbeskytter vil kunne ta imot for slag og vridninger, med svært alvorlige skader som følge. 

  • Hjelm

Ikke engang tenk tanken, hjelmen er og blir en del av utrustningen i parken. Hodet er den viktigste kroppsdelen du har.  Kanskje ser det tøft ut med løs hakestropp, men en løs hjelm gir lite nytte hvis den faller av. De fleste hjelmer er dessuten ikke designet for å ha lue under, bare så det er sagt.  

  • Briller

Et par goggles har flere funksjoner som øker sikkerheten. Rett linse vil kunne gi passende lysmengde for øynene og øke kontrasten i flatt lys, den beskytter mot sprut og fartsvind, samt en løs stav som har retning mot øyet ditt. 

TA ANSVAR:

  • Ved skader har enhver plikt til å hjelpe, sperr av hoppet inntil skadede har kommet seg bort eller har fått nødvendig hjelp til dette.

4
4

Illustrasjoner: Didrik Magnus-Andresen

Flere episoder av Sikkerhetsskolen finner du her!

Publisert 29. januar 2015 kl 08.00
Sist oppdatert 26. februar 2023 kl 06.00

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen