FØRSTENEDKJØRING: Det meste klaffet da svenske Jacob Wester bestemte seg for å kjøre ski ned sørsiden av Urkedalstinden på Sunnmøre. Foto: Sofia Sjöberg
Lesetid: 6 minutter
Bildet på Instagram-en til Wester viser en rød strek i den stupbratte sørsiden av Urkedalstinden på Sunnmøre.
Under bildet skriver han: «førstenedkjøring?» – for å finne ut av om noen kan ha kjørt denne linja før ham.
Det gjorde selvsagt Fri Flyt-redaksjonen nysgjerrig, og tok kontakt med skistjerna fra Sverige. Wester er nemlig ingen smågutt i skimiljøet.
Gjennom en lang karriere som skikjører, har vi fulgt Jacob Wester helt siden han var en ung jibber i verdensklassen og konkurrerte mot store navn som Jon Olsson, Sammy Carlson og Tanner Hall.
Etterhvert som han ble ferdig med parklivet tok Wester med seg hoppingen ut i naturlig terreng og blandet luftakrobatikken med frikjøring.
Dette var en arena svensken mestret usedvanlig bra, og etter å ha bevist sitt udiskutable talent gjennom en årrekke, ble Wester av mange stemplet som verdens beste og mest komplette skikjører (deriblant Fri Flyts Tore Meirik).
Flere av skifilmgiganten Matchstick Productions absolutte høydepunkter gjennom tidene er segmenter av nettopp Jacob Wester.
Senere har fokuset stadig gått over i brattere fjell. Derfor er det heller ikke uten grunn at Wester har lagt flere av sine sesonger til frikjøringsmekkaet Chamonix.
Men denne sesongen har svensken lagt til Norge.
– Vi så et innlegg med et bilde av en bratt fjellside med rød strek der du tydeligvis har stått på ski. Med en kommentar fra deg: First descent? (førstenedkjøring) Har du fått svar på det spørsmålet?
– Ja, som det ser ut, så er det en førstenedkjøring på Urkedalstinden. Det var en gjeng som kjørte en annen linje på samme aspekt for en uke siden, men de tok en litt kortere rute nedover høyre side, sier Wester.
Se film fra nedkjøringen lenger ned i saken.
Wester har snakket med noen lokale skikjørere som kan bekrefte at han er førstemann ned denne renna. De mener også at en del av prestasjonen er å treffe på forholdene. Skiprofil Christian Björk har i følge Wester dessuten prøvd å komme til den samme linja fra toppen uten hell.
– Jeg klatret opp i renna og det var bra, for som Björk sa, var egentlig ikke en enkel vei inn fra toppryggen, sier Wester.
– Fortell om prosjektet. Er det noe du så på veien eller visste om før?
– Det var faktisk frikjører Trygg Lindkjølen som sa jeg sa jeg skulle til Sunnmøre sa «du burde sjekke ut Urkedalstind». Jeg spurte om veien og han sa bare «du ser det». Han hadde helt rett, det er ganske umulig å gå glipp av, sier Wester.
Wester er egentlig i Sunnmøre for å filme freeride og «minigolf» (ingen store linjer, men kortere seksjoner på ski-lingoen) men snøen har vært for dårlig til alt bortsett fra brattkjøring.
Etter et par dager på ski i solpåvirkede rygger og steinharde landinger ville han kjøre en linje han har tenkt på en stund – på Urkedalstinden.
– Hvorfor var dette den rette dagen for brattkjøring i en sørvendt bakke?
– Det har blitt kaldt om natten så snøen har hatt god sjanse til å fryse sammen, og etter å ha sett et par bilder via diverse instagramkontoer de siste dagene, har jeg sett at det har vært lite skredaktivitet selv med den varmen vi har hatt, sier Wester.
Mandag meldte meteorologene om kaldere vær, så med tidlig start og lang oppstigning på steinhard snø fikk Wester en perfekt timing til å kjøre renna i akkurat passe myk snø.
– Litt for hardt på toppen, litt for varmt i bunnen, men så blir det nærmere en kilometer i fallhøyde. Det var ikke et sted å stoppe og ta kaffe, lover Wester som estimerer nedkjøringen til å være 45-50 grader bratt og rundt 1000 høydemeter.
– Du har tilbrakt vintersesongen i Norge? Hva er grunnen til det?
– I begynnelsen av januar var planen å reise til Chamonix et par måneder for å gå på ski. Jeg holder vanligvis til der om vinteren, og etter et år i Sverige på grunn av corona, følte jeg at jeg ville tilbake. Men så kom Omikron. Da var vi også akkurat ferdig med å bygge vår nye bobil, så vi tok avgjørelsen om å ta en tur vi har hatt lyst til i mange år nå – en skikkelig roadtrip gjennom vårt kjære naboland Norge!
– Fornøyd med det valget?
– Vinteren her i Norge har også så langt vært nesten makeløs i forhold til mange andre steder på den snøkledde delen av jordkloden. Jeg tilbrakte hele forrige sesong i Åre bortsett fra en måned i Riksgränsen i mai. Selv om jeg liker svensk skikjøring med gode venner, lider det av begrenset fallhøyde og mangler mulighet for skikkelig bratt skikjøring.
– Du reiser alltid sammen med Sofia Sjöberg, som er din partner i livet? Bor du i bobil og reiser etter snø og bølger? Hva slags superteam er dette?
– Hehe, ja du kan si at vi har funnet noe som fungerer. Vi har vært sammen så lenge at vi har vokst sammen på en eller annen måte. Sofia tar bilder og filmer, mens jeg står på ski.
Det funker veldig godt når sponsorer og media trenger materiell, og til våre egne kanaler selvfølgelig. Så vi prøver bare å gjøre denne tingen så lenge som mulig, og ha det så gøy som mulig underveis.
– Hvor har du vært til nå og hvor skal dere videre?
– Vi kjører fra sør og ender i nord. Vi startet turen i Myrkdalen for å besøke min gamle venn Klaus Finne, og kjøre litt heisbasert skogspudder.
Dessverre var det ganske varmt, så det var ikke 100, men det var gøy å se et nytt sted, også tok vi en tur til Stadtlandet for å surfe litt også. Når kulda først kom og snøen falt, dro vi videre til Sogndal, sier Wester som mener det var en god avgjørelsen.
I Sogndal hektet Jacob og Sofia seg på de norske skigutta Trygg Lindkjølen og Christoffer Lange.
– De viste oss noen gode plasser, og da ble det enda vanskeligere å forlate, så da ble vi der i over en måned. Det var umulig å reise når det var så mye som en halv meter snø om dagen i noen uker, sier Wester.
Etter 20 dager med skogskjøring kom endelig sola og de måtte kunne begynne å filme større linjer til et prosjekt de jobber med.
Videre fra Sogndal gikk reisen til Isfjorden, og nå forrige uke Sunnmøre.
– Snart reiser vi nordover til Lyngen og Tromø-området for å fortsette filmingen til prosjektet.
Vi blir nok der oppe så lenge vi trenger, men forhåpentligvis i alle fall til midten av mai, sier Wester.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.