For å få den gode følelsen når du kjører ski er det viktig å beherske å svinge i puddersnøen. Her viser vi deg steg for steg hvordan du gjør en puddersving på telemarkski, slik at du kan nyte løssnøen bedre.
OPPSUMMERT: Len deg inn i svingen, skyv høyre ski fram, trykk på ytterski, legg vekt bakover, armen fram og opp, spenn opp skia, nyt øyeblikket og repeter øvelsene fra bilde 1 til 6. Alle foto: Simen Berg
Lesetid: 2 minutter
Ivrig frikjører og telemarkentusiast Torkel Karoliussen har vært på konstant jakt etter puddersnø i mange år, og har god kontroll på telemarksvingen.
Å sette en perfekt puddersving er en kunst som krever trening og innsikt – når det i tillegg gjøres med telemarkski, legges kronen på verket. En perfekt sving, enten det gjøres på alpint, snowboard eller telemark, har mange faste kvaliteter.
– Løssnøkjøring handler om å få skiene til å flyte. Hvordan man fordeler vekten mellom skiene, og fram og tilbake på skiene blir da veldig viktig, slik man tilter motoren på en båt for å få den til å plane best mulig i forskjellig fart, forklarer nordlendingen.– Først og fremst må tuppen opp, slik at skiene ikke dykker ned i snørn. Da må vekta litt bakover på skiene. Har du lite fart må du jobbe mye fram og tilbake med vekten og nærmest pumpe i snøen, eller «poppe» ut av svingen. Det kan minne om hoppsvingteknikk, ikke minst på telemark.
– Du kan lene deg bak i støvlene, ta fart ut i løssnøen og vrikke på rompa mens du henger der for å svinge, men da flyter man ikke på hele skia og før ikke spent opp skiene og lagt trykk i svingen – kanskje nettopp det som gir den gode surfefølelsen i pudder. Vekten må flyttes fram og tilbake på skiene i forhold til hvor man er i svingen, samt forhold til fart og underlag. Breie ski, og særlig ski med omvendt spenn eller rocker i snuten, flyter selvfølgelig mye lettere opp i snøen, man behøver ikke jobbe like mye og kan i større grad ha vekten midt over skiene gjennom hele svingen, fortsetter Karoliussen.
Han understreker at man på telemark i tillegg må passe på å få bakskien med seg gjennom snøen siden denne følger passivt etter ytterskien gjennom svingen. Vektfordelingen mellom de to skiene blir derfor enda viktigere når du skal flytte mesteparten av vekten over fra den ene skien til den andre mellom svingene.
På bildene kjører Torkel på kortere og ikke så breie ski, uten rocker, slik at det må jobbes en del for å flyte. Teknikken i løssnøen blir veldig dynamisk, og du må hele tiden tilpasse deg etter underlaget, konsistens og dybde på snøen. Ikke minst når du kjører kortere svinger i mindre fart.
Foto: Simen Berg
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.