Har du noen gang kjørt E6 sørover fra Store Ringvei og Ryenkrysset i Oslo, har du kanskje lagt merke til bakkene som ligger på høyre hånd i dumpa rundt to kilometer sør for bomstasjonen? Der har du Leirskallen.
Oslo Sør-satsing ga kroner
Det er Nordstrand Idrettsforening som står bak, og selv om anlegget er lite - med kun et trekk og to nedfarter på 3-400 meters lengde - disponerer de både snøkanoner, egen tråkkemaskin og romslig varmestue.
Nå har idrettsforeningen søkt og fått penger til å utvikle et sommertilbud.
- Vi fikk en pott fra Oslo Sør-satsingen gjennom Søndre Nordstrand bydel i fjor. Senhøstes leide vi en graver og fikk på plass et par jordelementer, i sommer vil vi bygge videre i nært samarbeid med lokale entusiaster, forteller Ottar Vogt - styreleder i Nordstrand Idrettsforening og Leirskallen Skisenter.
Men det er sykkelentusiastene selv som må trå til for å få Leirskallen Freeridesenter til å bli et sykkelanlegg som funker. Det skal BMX- og terrengsykkelguru Kenneth Kristiansen (blant annet kjent fra sykkelverkstedene Krasj i Skippergata og Bikes and Boards på Grünerløkka) bidra til.
- Jeg ble spurt om det var mulig å få til noe her, og det er det jo opplagt. Det som trengs nå, er folk som vil bidra med ideer, initiativ og arbeidskraft, sier Kristiansen til Terrengsykkel.
Kom innom og bidra med ideer
Lørdag 26. og søndag 27. april oppfordrer han alle interesserte til å stille opp i Leirskallen med forslag til hvordan de to kleivene kan få på plass best mulige løyper, wallrides, dropper og plankebruer a la North Shore. Kenneth er ikke bekymret over det faktum at de to nedfartene kun er på rundt 300 meter i lengde.
Det er først og fremst heisløsningen som bekymrer de involverte i prosjektet.
- Problemet er at Veritas foreløpig nekter oss å benytte heisen til transport av syklister, forteller Ottar Vogt til Terrengsykkel.
Veritas frykter for sikkerheten
Styremedlem og heis-ansvarlig Jens Ødegaard bekrefter at Veritas har satt foten ned av sikkerhetsgrunner. De krever i utgangspunktet minst fire mann med nødstopp-utløser plassert langs heistraseen, og at heisanlegget uansett først må søke om godkjenning. Signalene er at dette vil ta lang tid, og at muligheten for godkjenning er meget liten.
- Dette er synd, siden vi har både penger, nok arealer, stor parkeringsplass og dugnadskrefter. Men syklister er vant til at slike anlegg har heis, og jeg frykter for besøkstallene dersom heisen blir stående stille, sier Ødegaard. Biltransport til topps vil måtte skje langs en omvei på nærmere ti minutter, som er lengre tid enn det tar å trille sykkelen opp.
- Bra løyper trekker folk uansett
Kenneth Kristiansen er likevel ikke pessimist.
- Vi kommer selvsagt til å jobbe hardt for å få en skikkelig heisløsning på plass. Men om vi lager noe som virkelig er bra, tror jeg folk vil være sporty nok til å greie seg uten.
PS: Apropos mangel på heis: Tryvann kommer neppe til å kjøre heisen for syklister i sommer, slik de gjorde i fjor høst. Vi kommer tilbake med detaljene rundt dette i løpet av uka.