NORSK HJELM: Hjelmene til Thomas har en litt annerledes, norrøn look og er designet til å bygge minst mulig. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 4 minutter
– Foreløpig er alle hjelmene laget for hånd av meg. De fleste er laget i Norge. Noen av dem har jeg også laget på tur i Danmark, hvor jeg har sittet her i bilen og sydd, forteller Klingenberg til Fri Flyt før han tvinger nåla på symaskinen gjennom et svart gummiaktig materiale med kevlar på utsiden.
Den unge produktdesigneren fra Ljan er fast bestemt på å revolusjonere sikkerheten for vannsportutøvere med den nye hjelmen «Sjø». Ifølge gründeren har hjelmene hans høyere sikkerhet enn flere av de største surfehjelmene på markedet.
Klingenberg har tatt med seg det rullende verkstedet sitt til Ørekroken og parkert noen meter fra vannkanten, og det er en usedvanlig fin dag for testing av vannsportprodukter.
Fra frustrasjon til innovasjon
Historien bak hjelmen startet med Klingenbergs egen frustrasjon.
– Det begynte med at jeg ikke fant det produktet jeg ville ha. Mange vannsporthjelmer er svære og klumpete, noe som ikke fungerer godt i vannet. Hvis du faller, fyller hjelmen seg med vann. Den begynner å trekke i hakestroppene og blir ubehagelig å bruke. Det er ikke farlig, men det er nok til at folk velger å droppe hjelm, sier han.
Dette fikk den tidligere semiproffe syklisten til å ta saken i egne hender. Klingenberg har testet produktet sitt hos Research Institutes Of Sweden (RICE), der hjelmer blir utsatt for harde slag for å måle akselerasjonen og beskytte mot skallefrakturer og hjernerystelser.
– Denne er ikke best i test mot for eksempel padlehjelmen fra Sweet. Men denne har også en helt annen konstruksjon. Men hjelmen min gjør det bedre enn surfehjelmer som Gath og Simba, som er de to største i dag. Det er veldig kult, sier han.
Materialer og design
Hjelmen til Thomas både ser og er annerledes sammenliknet med andre vannsporthjelmer til surf og andre vannsporter Den har en litt norrøn look, og Klingenberg forteller at han har jobbet hardt for å gjøre hjelmen så kompakt som mulig.
– Jeg prøvde å gjøre hjelmen så liten som mulig, men likevel beskyttende nok. Alle tre lagene – skall, foam og liner – er integrert i ett materiale.
En annen unik egenskap ved hjelmen er dens viscoelastiske materiale, kombinert med kevlarforsterkning.
– Viscoelastisk materiale blir hardt når du slår på det, men det er fortsatt energiabsorberende. Kevlaren på utsiden gjør at hjelmen tåler skarpe objekter som finner eller foiler, forklarer Klingenberg.
Han fortsetter:
– Jeg har også designet og 3D-printet splitterne selv, og hjelmen har en magnetisk klips som gjør den enkel å håndtere, selv med tykke våtdraktvotter.
GIR GASS: Thomas har brukt alt han har av sparepenger og støtte i hjelmene sine. Foto: Christian Nerdrum
HEMMELIGHETEN: Den unike kombinasjonen av viscoelastisk materiale og kevlarforsterkning gjør «Sjø»-hjelmen både energiabsorberende og motstandsdyktig mot skarpe objekter. Foto: Christian Nerdrum
SIKKERHET MØTER DESIGN: «Sjø»-hjelmen skal tåle harde slag og skarpe objekter som finner og foiler. Foto: Christian Nerdruum
Thomas Klingenberg (27) kjøpte seg en campervan han kunne bo i da han syklet konkurranser rundt omkring i Norge. Nå, syv år etter og uten særlig mange konkurranser, er bilen fortsatt i bruk.
Fra lokalproduksjon til internasjonalt marked
Hjelmene, som foreløpig produseres for hånd i Klingenbergs bil, har allerede funnet veien til internasjonale kunder.
– Jeg har solgt hjelmer til Australia, USA, og til og med et par til Sør-Amerika. Jeg må gå internasjonalt med en gang, for det er et nisjeprodukt. Men det er veldig viktig for meg å holde produksjonen i Europa, både for å redusere utslipp og for praktiske fordeler, sier han.
Klingenberg ser nå etter et produksjonssted i Europa som kan sy hjelmene for ham.
– Det er ganske viktig for meg å redusere utslipp og samtidig unngå unødvendig transport. Jeg vil gjerne at produksjonen blir så bærekraftig som mulig. Dette materialet blir allerede produsert i Europa, og jeg ønsker at produksjonen av hjelmene også skal forbli her, forklarer han.
ULYKKESFUGL: Thomas Klingenberg er antakelig den beste testpiloten merkevaren kan ha. Foto: Christian Nerdrum
HEKTA PÅ BØLGER: Fri Flyt treffer Klingenberg en fantastisk dag på Ørekroken, Hvaler. Foto: Christian Nerdrum
TESTING: Thomas brukt utallige timer på vannet for å utvikle en hjelm som oppfyller de høyeste kravene til både sikkerhet og komfort. Foto: Christian Nerdrum
Lidenskap for sikkerhet
Bak Klingenbergs prosjekt ligger også en personlig erfaring med skader.
– Jeg har en bakgrunn som semiproff syklist og har brukket rundt 30 ben i kroppen. Men det kjipeste jeg har opplevd, er hjernerystelser. Derfor er dette så viktig for meg.
Finansiering
Selv med begrensede ressurser og finansiering, er han fast bestemt på å lykkes.
– Jeg lever av sparepengene mine og har fått støtte fra NTNU Discovery og Innovasjon Norge, men nå ser jeg etter nye midler for å ta prosjektet videre.
Thomas Klingenberg viser at med lidenskap og innsatsvilje kan man skape produkter som gjør en forskjell – selv fra en skreddersydd varebil på Hvaler eller en strand i Danmark.
Christian er en ekte Fri Flyt-er med lidenskap til et bredt spekter av aktiviteter. Mange kjenner han som en vannsportekspert, men han har også mye erfaring innen terrengsykling, frikjøring og topptur. Hadde du spurt ham i fjor, så ville han svart at wingfoiling var den nyeste aktiviteten. I år dermot: powsurf, snowboard og splitboarding. I likhet med flere av våre journalister har Christian gått Fri Flyt-skolen. Helt siden 2007.
Et godt stykke fra hav og fornuft har et knippe surfere funnet sitt surfeparadis i Norges største elv.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.