Statsforvalteren: – Skiller ikke rettighetene mellom surfere og windsurfere på Saltstein
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark gjør det klart hvorvidt windsurfere har flere rettigheter enn surferne på Saltstein – og om det er risiko for ny nedstenging eller ei.
VIND I SEILET: Mats Fallet benytter seg av Saltsteins helt unike tilbud så ofte han kan. Bilde: Christian Nerdrum
Lesetid: 7 minutter
Siden interessekonfliktene startet på Saltstein på 90-tallet er det Statsforvalteren i Vestfold og Telemark (tidl. Fylkesmannen) som har styrt hvorvidt aktivitet på Saltstein og Mølen har vært lovlig eller ikke.
Kampen har til tider vært opphetet, og siden Saltstein har noen helt unike kvaliteter, har verken surfere eller windsurfere sluttet å bruke stedet, selv om det faktisk var ulovlig å drive med vannsportaktiviteter her mellom 2000 og 2019.
På grunn av de naturgitte forholdene er sjø- og strandarealene på Mølen i Larvik spesielt viktige for fuglearter som er knyttet til vann. Gjennom alle årstider tilbyr området mat og fine hvileplasser for store mengder fugl.
– Fuglefredningen i Mølen-området ble vedtatt som kongelig resolusjon i 1981. Avgjørelsen ble tatt fordi området er et veldig viktig område for fugl, og det ble vurdert at hensynet til fuglelivet her veier tyngre enn en del menneskelige interesser og aktiviteter.
I dag, omtrent 40 år etter fredningen, kan vi også si at området er enda viktigere som et fuglefredningsområde fordi flere av artene som lever i området nå er regnet som truede arter i Norge, sier seniorrådgiver hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark, Fred Marius Svendsen.
Dette er den femte artikkelen i serien om interessegruppene på vannsportmekkaet Saltstein ved surfere, windsurferne, skolelever og personer i miljøet.
I november 2019 ble det åpnet opp for lovlig surfing på Saltstein. Hvorfor det?
– Surfestedet som kalles Saltstein ligger inne i verneområdet. Forbudet mot forstyrrelse av fuglelivet, og hva slags aktivitet som medfører forstyrrelse, har blitt ulikt tolket av forskjellige aktører og interessenter i området.
Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen) er forvaltningsmyndighet for fuglefredningsområdet, og i dette ligger det myndighet til å veilede om regelverket og gi retningslinjer om forvaltningen. I denne sammenhengen er vår oppgave å vurdere og veilede om hva som er lovlig aktivitet i området.
Vi kan si at det meste av menneskelig aktivitet i fuglefredningsområdet medfører en eller annen form for forstyrrelse, og det er naturlig at vi la oss på en restriktiv linje når surfing ved Saltstein ble et tema for en del år tilbake. Nettopp på grunn av innspillene som da kom om hvor viktig akkurat dette området er for surfing, ble det satt i gang et arbeid for å framskaffe mer kunnskap om fuglenes bruk av denne delen av fuglefredningsområdet.
Det som skjedde i november 2019 var at forvaltningsplanen for verneområdet ble ferdigstilt, og i forvaltningsplanen ble det angitt en sone ved Saltstein hvor det er spesifisert at ikke-motorisert vannsport kan foregå her uten at det er i konflikt med fuglefredningen.
Gjennom en forvaltningsplan kan man tydeliggjøre hvordan reglene for området skal oppfattes, men den kan ikke gå imot reglene som er satt i verneforskriften for området. At vi har opprettet forvaltningssoner, hvor vannsport er vurdert som lovlig, har bakgrunn i en konkret vurdering av at slik aktivitet i disse områdene ikke innebærer nevneverdig forstyrrelser av fugl.
Dersom disse områdene ble brukt mye av fugl, kunne vi ikke ha opprettet disse forvaltningssonene. Vi skal, etter en tid, evaluere om opplegget med forvaltningssonene fungerer etter hensikten.
For fuglefredningsområdet er det er ikke gjort noen endringer i selve regelverket siden området ble fredet i 1981, men fordi kunnskapen om området har endret seg har forvaltningspraksisen blitt endret.
– Risikerer surferne en ny nedstenging? På hvilket grunnlag eventuelt?
– I dag er det ikke noe spesielt som tilsier at vi skal oppheve eller endre forvaltningssonen ved Saltstein, men etter noe tid er det naturlig å evaluere om en slik ny ordning fungerer etter hensikten.
Vi har gitt oss selv oppgaven med å evaluere ordningen, uten at vi har spesifisert når. Dersom det gjennom en slik evaluering, eller andre forhold, viser seg at aktiviteten her ikke er forenlig med fuglefredningen vil vi naturligvis måtte endre på dette.
Men, som nevnt, har vi ikke informasjon i dag som skulle tilsi at en slik endring er nødvendig.
– Stemmer det at det foreligger en ny forvaltningsplan der det foreslås at surfing blir ulovlig igjen?
– Nei. Vi antar at spørsmålet har kommet fordi vi har nevnt at ordningen med forvaltningssonen skal evalueres, men vi arbeider ikke med noen revisjon av forvaltningsplanen nå.
– Hvordan kan man unngå at det bli ulovlig?
– Det viktigste enhver kan gjøre for at vannsport holder seg i kategorien lovlig aktivitet ved Saltstein, er å respektere reglene for området. Det vil si å holde aktiviteten innenfor sonen som er satt og å unngå å forstyrre fugl. Det mest konkrete når det gjelder å unngå forstyrrelser er å holde avstand til flokker/grupper av fugl som ligger på vannet.
Etableringen av forvaltningssonen er fortsatt relativt ny, og er basert på dagens bruk av området. Dersom omfanget av bruken av området blir betydelig endret i framtida vil dette kunne ha betydning for om aktiviteten er forenlig med fuglefredningen. Vi nevner dette fordi vi har en bekymring for at utstrakt tilrettelegging for vannsport i området her igjen vil føre til såpass mye aktivitet at forvaltningen av området må strammes inn for å være i tråd med fuglefredningen.
Windsurferne ved Olav Bleivik, mener det alltid har vært lov til å surfe på Saltstein. Ref denne uttalelsen: «Det var en forutsetningen for lovverkets gyldighet da Karl Haglund ved Fylkesmannens kontor skrev den første fuglefredningsplanen at det ikke skulle pålegges noen endring i aktiviteter som eksisterte fra før 1981. Det var et helt avgjørende for å få godkjent planen på Stortinget. I 1978 krydde det av seilbrett på Omlid-stranda. Som jo ligger i fuglefredningsområdet». Hva er deres kommentar til det?
– Hvilke tema som ble vurdert i forbindelse med fredningen, og hvordan de ble vurdert, står skrevet i den kongelige resolusjonen. Viktige tema var forholdet til landbruksdrift, jakt, fiske og andre grunneierrettigheter.
Seilbrett eller andre typer vannsport er ikke nevnt i dokumentet.
Det er heller ikke sånn at aktiviteter som var etablert før slike fredninger automatisk kan videreføres eller fortsette. Det ble jaktet i området før fredningen, men med fredningen ble det forbudt.
Noen aktiviteter og rettigheter som kunne videreføres er nevnt spesifikt i verneforskriften, men også disse aktivitetene fikk krav om å utvise spesiell aktsomhet for fugl. Dette gjelder fiskerett, strandrett og båtrett.
– På hvilken måte skiller dere brukerne av Saltstein og Mølen? (Windsurfere, kajakkpadlere, surfere og kitere)
– I forvaltningsplanen har vi valgt å kalle aktiviteter som bølgesurfing, vindsurfing, kiting og liknende for «ikke-motorisert vannsport», og retningslinjene gjelder likt for alle aktiviteter i denne kategorien.
De ulike aktivitetene innebærer likevel noen forskjeller når det gjelder dette med forstyrrelser av fuglelivet, og generelt kan vi si at graden av forstyrrelse øker med aktiviteter som innebærer bruk av større sjøarealer, er mer synlige og innebærer stadige retnings-/kursendringer.
– Opplever dere at surferne er opptatt av miljøet?
– Mange mennesker ferdes i Mølen-området, og som forvaltningsmyndighet får vi stadig meldinger om det som foregår her, fra ulike bruker- og interessegrupper.
Vi oppfatter ikke vannsportutøvere som annerledes enn andre brukergrupper nå det gjelder miljøhensyn.
I følge Statsforvalteren i Vestfold og Telemark. Hvem skal prioriteres i denne interessekollisjonen? Fugl eller mennesker?
– Statsforvalteren i Vestfold og Telemark forholder seg til de lover og regler som er bestemt. Reglene for Mølen fuglefredningsområde er vedtatt på øverste nivå i Norge, og det vil si at det er meningen at bevaringen av fuglelivet her har høyere prioritet enn de fleste andre interesser, regelverk og aktiviteter.
Utdypende bakgrunn for fuglefredningen
Forstyrrelser i dette området påvirker fuglene negativt ved at de fortrenges fra områder hvor det er god tilgang på mat, at de bruker energi unødvendig og får mindre hvile enn de har behov for. Dette påvirker fuglenes kondisjon, og dermed deres reproduksjon og overlevelse.
Reglene for Mølen fuglefredningsområde innebærer i hovedsak at det er forbudt å forstyrre eller skade fugl innenfor området som er angitt i vernekartet (se kart over verneområdet). Fuglefredningsområdet omfatter stort sett sjøareal og strandkanten, og strekker seg fra omtrent Nevlungstranda til Omlidstranda.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.