– Da er det mandag, og våre tanker går selvsagt til overklassen som er i byen og passer på pengene sine. Mens vi andre er ute i sola og prøver å finne stabil og fin snø, sier skredekspert Markus Landrø spøkefullt i en video til Fri Flyt.
Med tanke på alle skredene som gikk i Hallingdal og Hemsedal på lørdag, kan det virke som en vanskelig oppgave. Fra fredag til lørdag kom det mye snø og vind. Det gjorde snøen mer ustabil enn forventet. Åtte personer var involvert i to ulike snøskred i Hemsedal, mens det ble observert åtte-ni skred i området.
Markus Landrø har fullført sin doktorgrad om snøskred - den første i sitt slag som handler om et tema som angår vi som frivillig ferdes i skredterreng.
På vei opp forklarer Markus hvordan han bruker tiden på å samle informasjon på snødekket ved å brøyte eget spor.
– Selv om det er utrolig behagelig å gå i andres spor, så søker jeg ut av de sporene ganske ofte. Aller helst tråkker jeg hele veien selv for å få respons fra snøen. Kjenne på hvor løs eller fast snøen er. Får jeg noe drønn i snøen?
Andre typiske rutiner Landrø har på vei opp er å gå ut på små, ufarlige overheng hvor Landrø er helt sikker på at det ikke kan skje noe hvis snøen løsner.
– Så prøver jeg å tråkke litt hardt for å se hvor godt den siste vindtransporterte snøen har bundet seg til underlaget.
Markus hopper på snøen med skiene på bena.
– Her er det null respons. Det betyr at denne lett bunnede snøen sitter veldig godt i den snøen som er under.
Foreløpig er det ingen tegn fra det skumle snødekket som sørget for alle skredene i Hemsedal.
Faregraden i Hallingdal er satt til 2 i dag:
Komplekse forhold som krever konservativ rutevalg og oppmerksomhet. Faretegn som drønnelyder må tas på alvor. Skred kan bli store.
Artikler og nyheter om snøskred, og hvordan du kan unngå skred. Skal du på topptur må du alltid ta med den eventuelle skredfaren i beregninga.
Ny himmelretning, økt skredfare
Litt lenger ut i turen forandrer snøen karakteristikk. De har kommet inn i et annet aspekt med en annen himmelretning, og skredeksperten graver en snøprofil for å finne årsaken til det ustabile snødekket.
– Her har det ligget snø hele vinteren. Og da har kulda og det tynne snølaget gjort at vi har fått laget kantkorn og beger i bånd. Og så har vi det tynne snølaget her, sier Landrø og henter ut en neve sukkeraktig snø.
Det er det som ga alle drønnene i går og i forgårs. Og hvor de hendelsene som har vært Hallingdal og Hemsedal i det siste.
– Ganske tynt med svære, løse kantkornkrystaller. Forskjellen fra i går er at den vindtransporterte snøen fra i går er bundet seg veldig godt. Den sitter godt fast.
Men eksperten mener at jokeren nå er kantkornlaget.
– Det er over alt. Og der snødekket er tynt, så er det lett å løse ut.
Hvis du klarer å løse ut, så kan det bli størrelse 3 skred - som er store skred.
Men det er Markus likevel mindre bekymret for her.
– Så har vi noen valg. Det letteste er å unngå skredterreng. Masse av det også. Da slipper du å forholde deg til en lagdeling av snø.
Det andre er å finne et sted der du ikke har de kantkornene.
– Det vil si at du må kjøre et sted hvor det ikke har ligget snø hele vinteren. Og hvor denne snøen er helt løs. Eller godt bundet til underlaget.
Første bud for å unngå å havne i snøskred er å unngå terrenget hvor skred er farlig. Slik kjenner du igjen skredterreng, og slik unngår du å bli tatt i skred.
26-åringen som mistet livet i snøskredulykken i Hemsedal lå begravd i to timer under snøen. Han ble funnet av en usertifisert lavinehund som tilfeldigvis deltok i leteaksjonen.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.