Det finnes tre grunner til at skiene bør planslipes. Hvis du ser ett eller flere av disse tegnene på dine ski, er dette skader du ikke kan rette opp i hjemme i boden.
Fri Flyts innleverte ski strøk på alle punkter(!)
1. Oksidering, riper og småskader i belegget
Oksidering av belegget gjør at belegget har tørket inn og blitt hvitt. Da må du slipe ned skien for at den skal ta til seg voks igjen og få gliden tilbake i skia.
– Det vil du aldri få bra igjen ved å smøre. Derfor sliper vi ned for å komme ned til nytt og uskadet sålemateriale. Det er ikke porer i sålene som trekker til seg masse smøring, sier skiekspert Arild Vegstø.
Under samme punkt legger han også at en plansliping vil få vekk småskader og riper i såla. Arild Vegstø finner en del riper i Fri Flyts ski som trenger å fylles. For at reparasjonsmaterialet (petexen) skal sitte så godt som mulig, varmer han først opp sålen der skadene er med en varmepistol. Deretter bruker han en sårfyllingsmaskin og trekker over de skadede områdene.
– Da skal dette få tørke litt, slik at det herder og blir kaldere. Deretter skraper jeg vekk overskuddet med en stålsikle, sier Vegstø.
2. Sålen er ikke plan
Selv ikke rett fra fabrikk er det sikkert av sålen på skiene er plane. Dette sjekker Arild ved å legge en rett sikle over såla og lyse inn fra baksiden.
Hvis skiene er slitt, spesielt i kantene, vil det kunne oppstå ujevnheter i sålen. Det skjer hvis skiene brukes mye og man ligger mye på kant.
Skiene til Fri Flyt hadde et tydelig søkk inn på midten. Kantene var altså for høye i forhold til belegget – noe som gjør at skiene oppfører seg nervøst, og ikke like forutsigbart som de kunne ha gjort hvis de var plane.
3. Brente kanter
Brente kanter kan skje hvis du har kjørt i kaldt vær med mye friksjon på kanten i høy hastighet. Dette er spesielt vanlig hos alpinister og folk som kjører fort på ski.
– Det kalles for brent belegg. Altså belegget langs kantene. Det skjer fordi varmen i stålkanten at belegget smelter langs stålkanten. Da må man slipe ned til man kommer ned til fersk belegg, sier Arild som forteller at dette kan forhindres ved å legge på kald voks langs stålkanten.
Hvor ofte kan du preppe en toppturski?
Lette toppturski har som regel tynnere såle enn frikjøringsski og alpinski. Derfor er det også begrenset hvor mange planslip du kan gi en toppturski.
– Man skal være litt forsiktig med plansliping av toppturski. Slipe med mindre kraft og ikke ikke slipe for mye. Hvis du bruker samme program på toppturski som alpinski, så tåler toppturskia to slip før den er ferdig, sier Vegstø som sier at en toppturski tåler å bli slipt 4-5 ganger, men at man skal ta en grundig vurdering om det faktisk trengs. Det gjør du gjerne i samråd mer verkstedet du bruker.
Arild Vegstø på Sport1 i Lørenskog (Snø) stiller som skiekspert og loser oss gjennom følgende emner innen skiprepping:
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.