Mange topptur- og frikjøringsski leveres eller slipes med feil kantvinkel. Eksperten mener det i verste fall kan være farlig. Dette bør du vite om den «hengende kanten».
HÅRFINT: Skiekspert Arild Vegstø forklarer hvorfor «hengende kant» på alpinski ikke burde være et fremmedord. Bilde: Christian Nerdrum
Lesetid: 3 minutter
Stålkanten har to sider: en sidekant og en beleggskant. Det er viktig at denne såle- eller beleggskanten har riktig grad i forhold til hva skia skal brukes til og ferdighetsnivå til skiløperen. Denne vinkelen kalles «hengende kant».
Hengende, fordi den er vinklet nedover i forhold til sålen på skiene.
Dersom den hengende kanten er for aggressiv for skiløperen (fra fabrikk eller ny prepp), risikerer man i beste fall å få skituren ødelagt. I verste fall kan det få fatale konsekvenser.
I Fri Flyts serie om prepping av alpinski (toppturski, alpinski og frikjøringsski), skal vi lære mer om hvordan du kan ta bedre vare på skiene dine.
Arild Vegstø på Sport1 i Lørenskog (Snø) stiller som skiekspert og loser oss gjennom følgende emner innen skiprepping:
– På frikjøringsski og toppturski, så anbefaler jeg et heng på rundt én grad. På frikjøringsski kan du kanskje gå ned til 0,75 eller 0,5 hvis du er god og vet hva du vil ha.
Prøver du deg på topptur med 0,2 eller 0,3 grader heng på skiene, altså nesten en flat ski, så vil du kjenne at skiene henger fast i snøen. Den slipper ikke. Spesielt i en bratt renne der du gjerne vil skli litt sidelengs nedover, så blir det vanskelig og du må kanskje tråkke deg nedover, forklarer Arild Vegstø.
Derfor anbefaler Vegstø å legge inn et heng på rundt en grad, slik at skien lar seg vinkle og du kan skli kontrollert nedover. Med et mer aggressivt heng blir skiene følgelig veldig følsom for alt av underlag.
En hengende kant er likevel ikke ensbetydende med at kantene ikke er skarpe. Vinkelen på selve kanten kan justeres med sidekanten, dersom du ønsker at den skarpere (spissere)
– Skal du i bakken og kjøre en carvingski, da er ville jeg hatt en kant med mindre heng, slik at skien svarer fortere når du går inn med kneet for å starte svingen. På toppturski ønsker du litt forsinkelse, som gjør at du får en mer tilgivelig ski og kan kjøre i terreng med ulike snøtyper. Plutselig er det hardpakka, så kommer det pudder. Da gjelder det å ha litt mer heng på kanten som gjør skia litt snillere, forklarer Vegstø.
Vegstø har et instrument på verkstedet der kan måle seg frem til vinkelen på skiene han får inn, slik at kundene har en referanse på hva de allerede har på skiene som leveres inn. Hvis dette var et godt oppsett for kunden, er det gjerne slik de vil ha det igjen.
Skiene Fri Flyt leverte inn hadde et heng på 0,52. Noe som etter Vegstø sin oppfatning er for lite for en toppturski. Denne vinkelen fikk han justert i planslipermaskinen, men det er heller ikke noe i veien for å få dette justert for hånd med filer.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.