Unngå at skiene suger på den våte sommersnøen

Snøens temperatur styrer hva slags struktur du bør ha i skiene. Derfor krever også kald og tørr snø andre riller enn våt vårsnø.

Sist oppdatert: 9. mai 2024 kl 06.00
Lesetid: 2 minutter

Struktur i skiene har som oppgave å skape luft mellom ski og snø. Spesielt når snøen er mild, er strukturen viktig for at det ikke skal oppstå vakuum mellom såle og vannet i snøen.  

– Hvis du ikke har struktur vil det være som to speilflater med vann mellom. Du må ha masse kraft for å få de fra hverandre. Du må vri dem. Det samme skjer med ski uten struktur på snøen. Det suger seg fast og blir som lim, forklarer skiekspert Arild Vegstø fra Sport1 på Snø i Lørenskog. 

Saken er republisert.

VALGETS KVAL: Strukturen i skiene bestemmes når skiene sendes inn i planslipemaskinen. Det finnes et utall varianter. Foto: Christian Nerdrum
VALGETS KVAL: Strukturen i skiene bestemmes når skiene sendes inn i planslipemaskinen. Det finnes et utall varianter. Foto: Christian Nerdrum

Med riller i skiene vil du skape luft og et sted for vannet å gå. Dette er Ikke en realitet i smeltende snø, men også i minusgrader og kaldt snø.  

Når du kommer opp i fart vil snøen bli omdannet til vann med friksjon fra skiene. Dette vannet kommer lettere vekk med kanaler i form av struktur i skisåla.  

– Det er en del skiløpere som kommer inn og vil slipe skiene sine i forkant av vårsesongen. Da med en dypere struktur av hensyn til den våte snøen, slik at skiene ikke suger seg like mye fast i (vår)snøen, forteller Vegstø som frarådet folk å gjøre dette hvis de ikke er spesielt aktive på vårsesongen.  

STRUKTUR: Dessverre er det faktisk relativt hensiktsmessig legge inn en grovere struktur når sesongen nærmer seg slutten og det er mye vann i snøen. Foto: Christian Nerdrum
STRUKTUR: Dessverre er det faktisk relativt hensiktsmessig legge inn en grovere struktur når sesongen nærmer seg slutten og det er mye vann i snøen. Foto: Christian Nerdrum

Skal du ha ny struktur i sålene, må skiene også gjennom en ny planslipingsprosess, som igjen vil slipe ned en såle som kan slipes begrenset med ganger. Du må stille degselv spørsmålet om det er verdt å ta denne ekstra slipen – evt to ekstra slipene. For når du tar med deg de grov-slipte skiene med i puddersnøen sesongen etter, så kan du være sikker på at dette heller ikke en en optimal struktur.  

– Da vil det suge i pudderet og resten av den kalde skisesongen helt til snøen blir fuktigere igjen, forklarer Vegstø som understreker at en medium struktur stort sett er det folk skal ha på skiene sine.  

GIR BESKJED: Arild Vegstø legger inn en passende struktur i et par toppturski. Foto: Christian Nerdum
GIR BESKJED: Arild Vegstø legger inn en passende struktur i et par toppturski. Foto: Christian Nerdum

Arild Vegstø på Sport1 i Lørenskog (Snø) stiller som skiekspert og loser oss gjennom følgende emner innen skiprepping:  

Derfor er rett kantvinkel på skiene så viktig 

Tre tegn på at skiene må planslipes 

Slik sliper du kantene på skiene selv

Dette er den eneste vokstypen du trenger  

Derfor har du struktur i skiene

Få også med deg artikkelen Slik preparerer du alpinski. 

Publisert 19. april 2022 kl 13.20
Sist oppdatert 9. mai 2024 kl 06.00

Relaterte artikler

Innstilling av toppturbindinger

Justering av toppturbindinger

MJUK: En gelépute kan gjøre underverker mot smertene i skinnleggen. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Leggbeskyttere mot vondt i leggen

Vonde legger

SPOILER: På de fleste nye skisko følger det med en spoiler. Foto: Sigurd Ekeli Brimsby
Hva er egentlig spoileren til?

Hva er egentlig spoileren til?

Få skistøvlene til å sitte godt

Spenner du i riktig rekkefølge?

Skiekspert Arild Vegstø forklarer hvorfor «hengende kant» på alpinski ikke burde være et fremmedord. Bilde: Christian Nerdrum
Ekspert advarer mot feil kantvinkel på skiene

– I verste fall farlig

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen