OG DET BLE LYS: Lumen er viktig, men det er mer enn lysstyrken som skal stemme for lykten blir optimal for frikjøring i følge Knut-Hendrik Lajord. Bilde: Vegard Aasen
Lesetid: 6 minutter
– Det som får en hodelykt til å fungere bra til skikjøring er hvor langt og hvor bredt lyset sprer seg, og etter min mening blir det bare bedre desto bredere lyskjeglen er, sier frikjører Knut-Hendrik Lajord fra Veri Media.
Saken er republisert, men innholdet er like relevant, da skikjøring med hodelykt stadig blir mer populært.
Knut-Hendrik har lang erfaring med skikjøring med lykt på hodet, og fått med seg voldsomme utviklingen som gjør at et skisenter i disse tider ikke blir bare oppkjørt på dagtid, men også på kveldstid. Knut-Hendriks lokale skianlegg Sogn Skisenter, åpner etter mørkets frembrudd enkelte dager i uka. Treffer du på en ganske vanlig pudderdag her, lyser fjellet opp av frikjørere med hodelykter.
Med en god lykt, har du faktisk langt bedre sikt enn på en overskyet dag i fjellet.
Lages det hodelykter spesifikt til skikjøring?
– Det finnes hodelykter som er spesifikt rettet mot skikjøring og raske aktiviteter utendørs. De mest brukte lyktene her i Sogn kommer fra norske Moonlight Mountain Gear. Rett og slett fordi prisen er fornuftig, og de har de kvalitetene som vi trenger.
Blant de viktigste kvalitetene er at lykten kan festes på en skihjelm. Det er det ikke alle som kan.
– Men det er flere som lager utstyr for frikjøring nå, sier Knut-Hendrik og nevner merker som Lupine og Magic Shine. Silva er også blant merkene som satser på dette markedet.
Hodelykter som er mer rettet generelt friluftsliv holder stort sett ikke mål i dette selskap, men det finnes en en mengde multilykter som er optimale for topptur.
Og at det finnes mange som er tilpasset terrengsykling. Her kan du lese om magasinet Terrengsykkel sine mest oppdaterte tester av sykkellykter.
Vi gir deg åtte av de kraftigste av hodelyktene som finnes på markedet. Den aller drøyeste oppgis til hele 12000 lumen.
Hva er det som gjør en hodelykt god til frikjøring?
– Kombinasjonen av hvor langt og bredt det lyser. Når du begynner å kjøre fort på ski i mørket, så trenger man lys ut til sidene for å kunne vurdere farten din godt nok.
Lengde på lyset vil i prinsippet gi deg bedre planleggingstid jo lengre lyset ditt rekker.
Vekt på hodet har også personlig betydning, da denne er grei å holde nede. Man merker veldig godt noen ekstra gram på hodet.
En god festeanordning er også veldig godt å ha. For eksempel at lykten bare kan festet i det trofaste GoPro-festet.
Multilykter er den beste løsningen for lys til topptur, fordi lykt og batteri er festet i samme enhet. Vi sammenlikner syv av de aller beste hodelyktene til denne type bruk, med lysstyrke mellom 550 og 2400 lumen.
Hva er det som skiller en god hodelykt fra en dårlig hodelykt?
– Forskjellen er spredningen av lyset og varighet av maks-styrke på hodelykten. Billige lykter eller lykter som ikke er designet for skikjøring vil ofte ha lengre eller like lang lysstråle fremover, men lite eller ingen til sidene, forklarer eksperten.
Dette gjør det vanskeligere å bedømme fart, og du mister mye av opplevelsen på ski.
– I tillegg legger jeg merke til at flere hodelykter dimmer ned på oppgitt maks-styrke etter kort stund, da de blir for varme.
Dette skyldes rett og slett for dårlig design på kjøling av lykten, og da er det lettere å dimme ned lykten enn å forbedre kjøling.
Når er hodelykten god nok?
– En god hodelykt for skikjøring trenger absolutt ikke være den kraftigste eller dyreste, så lenge kjeglen til lyset oppfyller kravene. Det som er bra nok, er en lykt med god spredning og grei nok lengde, forklarer han.
Det må også nevnes at batterikapasitet, styrke på lykten og festeanordning er viktige punkter for meg.
Hvor mange lumen må en ha til skikjøring?
– Dette er jo en smakssak og varierer en del på bruksområdet.
Knut-Hendrik utdyper:
– Er du en person hvor grammene teller mer enn funksjonalitet, så går automatisk lumens ned og du klarer deg sikkert med det, men er du en skikjører som liker høy fart og for eksempel kjører for det meste i heisen, vil en kraftigere lykt passe deg bedre, sier han.
Eksperten anbefaler et minimum på 1700lm for skikjøring.
Kan man få for mye lys?
– Enkelte ganger kan det faktisk bli for mye lys! Bikker du 5000-6000 lumen blir det enkelte ganger for mye refleksjon i snøen, slik at du blir blendet, mener han.
Dette gjelder gjerne når det snør, eller du kjører mye pudder. Får du en snøføyk i fra en kompis foran deg, og du har 10 000 lm på hodet, så ser du virkelig ingen ting lengre.
Skal du utnytte 10 000lm maksimalt, skal du virkelig kjøre fort på ski!
Skal du sykle i mørket må du ha lys på sykkelen. Men det finnes gode og dårlige sykkellykter. Og hvor mye lumen trenger du egentlig?! Les vår guide og tester av 37 forskjellige lykter her.
Hvor lenge varer de kraftigste lyktene før de må lades?
– Forventet levetid med maks-styrke på lyktene jeg kjører med, er som regel ligger rundt 1,5 – 2 timer før de dimmer ned styrken, slik at du kommer deg hjem.
De fleste hodelykter med tilsvarende styrke ligger rundt samme tid, men utviklingen skjer raskt. Dessuten finnes det produsenter som lager større batterier som varer lengre.
Hva gjør du når batteriet går tomt og du vil kjøre mer?
– På kveldskjøring (som varer i 3 timer) har jeg alltid et ekstra batteri i bilen, men har til dags dato enda ikke brukt det. Man kjører jo sjeldent mye lengre enn 10 min hvor man trenger full styrke, så hvis man er litt påpasselig med å skru ned styrken/skru den av på vei opp, sier han
På den måten varer batteriene hele kvelden, uten problemer.
– På toppturer bruker man som regel minste lysstyrke på vei opp og full pupp på vei ned. Tror ikke jeg bruker 50% av batteriets kapasitet til en vanlig topptur på 2 – 3 timer.
Hva gjør du med batteriene når du står på ski?
– Når jeg bruker lyktene, så har jeg de som oftest i sekken, fordi batteri og strømforsyner blir for stort til å ha i jakken. Men dette gjelder kun 5000 og 10000 lumen-lykten. De andre går fint i en lomme. Har brukt de i ganske kalde omgivelser uten å kjenne på at de blir fort tomme.
Hvordan skal batteriet lagres?
– Noen anbefaler å ha de fulladet over sommeren, mens andre sier 30-50%. Siden det er Li-ion batterier, så gjør jeg det sistnevnte, fordi det er det som blir anbefalt generelt om slike type batterier. Et batteri skal også kunne gjennomgå 500 ladesykluser uten at det skal tape noe som helt effekt.
Sjekkpukter for hodelykten - hvis du bare skal bruke den til frikjøring i bakken:
1500 – 2000 lumen (minimum)
Feste til hjelm
God kjøling - uten god kjøling vil lykten varmes for mye, slik at den dimmer automatisk
Lyskjeglen skal både være bred og lang
Batterikapasitet på minimum 1 time ved max styrke
Vekt på hodet - En hodelykt kan bli for tung. Spesielt om batteriene sitter fast
Se Veri Media sin fantastiske film fra hodelyktkjøring i Sogn og Sogndal, laget i forkant av Fjellsportfestivalen 2020.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.