Fri Flyt er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her

Dette trender i vinterfjellet: – Dekker et behov vi ikke har

Av alle trender i vinterfjellet, er det én som ikke overbeviser ekspertene.

Sist oppdatert: 9. april 2025 kl 14.38
POPULÆRT: Boa tilfører ikke så mye som bransjen skal ha det til, men det gir en komfortabel måte å stramme skistøvler på. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
POPULÆRT: Boa tilfører ikke så mye som bransjen skal ha det til, men det gir en komfortabel måte å stramme skistøvler på. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Lesetid: 5 minutter

Like sikkert som at jorda går rundt, er det at utstyr til sportsmarkedet utvikler seg fra år til år. Om det går i riktig retning, er det delte meninger om. 

Fri Flyt har tatt en fot i bakken og sett på noen tydelige trender, og blant de mest markante retningene de siste par årene, er Boa-stramming på alpinstøvler.

I stedet for tradisjonelle spenner, kan stadig flere alpinstøvler nå strammes med et hjul og en wire – et system som kalles Boa. De fleste produsentene nøyer seg med en kombinasjon av begge systemene, der Boa-hjulet sitter på underskallet, mens overskallet strammes med spenner, men i det siste har vi også sett Boa både oppe og nede. 

Fordelen med Boa skal være at den strammer jevnere enn spenner, og bidrar følgelig til mer til komfort.

VINTERENS FARGER: Skulle du ha behov for nye klær i vinter, så er det stor sjans for at du ender opp med en av disse fargene. Ill: AI
Les også

Fri Flyts utstyrsekspert Tore Meirik har testet dette wire-hjulet på alpinstøvler i et par år nå, og har følgende dom over konseptet:

– Tja – det var såpass mange aprilspøker i bransjen om Boa i år, og alle handlet om hyping av et produkt med litt uklart reelt bidrag. Så det er mulig at dette dekker et behov vi ikke har. Jeg kjenner litt på det selv, og har til gode å erfare at Boa på tunge og kompromissløse skistøvler gjør støvlene bedre. Systemet har helt klart sin misjon på lette toppturstøvler, men selv der finnes modeller hvor de har klart å holde vekta lav med spenner i stedet, og det funker veldig bra.

Meirik er ikke helt overbevist om trendens fremtid for skistøvler.

TESTING, TESTING: Tore Meirik har vært ute en vinterdag før, og testet hundrevis av produkter. Foto: Sigurd Grimsby
TESTING, TESTING: Tore Meirik har vært ute en vinterdag før, og testet hundrevis av produkter. Foto: Sigurd Grimsby

Den magiske midtbredden

En trend som Meirik riktignok er mer opptatt av å promotere, er mer et konsept enn et produkt. Spørsmålet om hvor lange og brede ski du skal ha til topptur, mener han å ha et svar på – nemlig 100 mm.

 

– Har du ski med rundt en desimeter på midten, og 5–10 centimeter lenger enn du er selv, da skal det mye til for at den skia ikke funker til noe. En sånn toppturski blir stort sett lett nok selv til lange turer, samtidig som du skal dra på noe kolossalt for at skiene skal være det som hindrer deg i å kjøre slik du ønsker, fortsetter Tore Meirik.

GYLLEN MIDDEL: Hundre millimeter er bredt nok til å gi stabilitet og flyt i nedkjøringene, i motsetning til de letteste og smaleste toppturskiene som er godt egna til å løpe til topps med, men som kan knekke all selvtillit i krevende nedkjøringer. Foto: Vegard Breie
GYLLEN MIDDEL: Hundre millimeter er bredt nok til å gi stabilitet og flyt i nedkjøringene, i motsetning til de letteste og smaleste toppturskiene som er godt egna til å løpe til topps med, men som kan knekke all selvtillit i krevende nedkjøringer. Foto: Vegard Breie
ALLSIDIGE: Toppturski med midtbredde rundt hundre millimeter er brede nok til kjøring som dette - og lette nok til at du kan gå opp sjøl. Her er skitester Henning Skjetne i aksjon på Blizzard Hustle 10. Foto: Vegard Breie
Les også

Se bra ut

For mange handler ski-, alpint- og brett-aktiviteter om å se bra ut, og da gjelder det å treffe med solbrillene. I flere år har store, raske briller vært tingen. Nå krymper «shades'a». Sporty er fortsatt inn, men størrelsen er på vei ned.

– Til fjells må du sørge for å ikke bli snøblind – det er viktigere enn hvordan du ser ut. Men jeg har registrert mye raske briller i skibakken i år. Ofte hvite. Men hva med å la seg inspirere av et eller annet idol i stedet for trender? I så fall foreslår jeg Layne Staley fra Alice in Chains. Ja, bare når det er snakk om valg av solbriller altså, ikke så mange andre livsvalg kanskje, sier Meirik.

GOTTA BE FAST: Raske, hvite og funksjonelle. Foto: Christian Nerdrum
GOTTA BE FAST: Raske, hvite og funksjonelle. Foto: Christian Nerdrum

Vil du være enda litt mer frempå i motebildet, og litt mer streetsmart, så er det riktignok ovale, små briller som er greia.

– Nå går trenden mot noe mer minimalistisk. Små, stilige briller er mer allsidige, og folk ser ut til å sette pris på den enkle, raffinerte looken. Er du heldig, finner du noen gamle Oakley-relikvier fra tidlig 2000-tall i skuffen til faren din, sier skikjører og 2001-modell Sigurd Ekeli Grimsby.

Han legger til at Spy, Arnette og Smith Optics heller ikke slår feil – og liker du den litt mer goofy stilen, og graver du enda lenger ned i «skuffen til far», så kanskje det dukker opp et par fra Cébé.

OPP, OPP: Magnus Barbo på god vei inn i trendbildet med sine smale vintage solbriller.
OPP, OPP: Magnus Barbo på god vei inn i trendbildet med sine smale vintage solbriller.
LES OGSÅ
BURT: Tilbakeslagsbindingen Burt hadde en uttrekkbar vaier under bindingens helfeste
dame kjører randonee ski bratt nedover

Splitt og hersk

Andre tydelige trender går i retning av brett. Randonee til topptur har i mange år vært fullstendig dominerende når det kommer til ferdsel i fjellet. Nå ser vi at stadig flere ønsker å ha de samme opplevelsene - på brett.

Men det går vel ikke an å gå på ski med snowboard, sier du? Å joda, sier vi: Splitt brettet i to, så har du to ski. Splitboard er svaret. Ved hjelp av finurlige løsninger kan bindingene brukes både til å gå med og kjøre med. Og med feller klistret på undersiden av brettet, har snowboarderen plutselig fått alle verdens tenkelige fjell for sine føtter, og gjort seg fullstendig uavhengig av dyre heiskort.

– Du er helt fri til å velge akkurat hvilken fjellside du har lyst til å kjøre. Du kan se an værmeldinga og dra akkurat dit snøen og været er best, slik at du kjører i de beste forholdene mulig. Vi har et land med fjellsider og muligheter som er helt uendelige, sier brettekspert i Surfesjappa, Simen Strandås.

TO BLIR ÉN: Simen Strandås med brettet splittet i to. Foto: Christian Nerdrum
TO BLIR ÉN: Simen Strandås med brettet splittet i to. Foto: Christian Nerdrum
Les også

Surfe på snøen

Andre heite trekk i brettverdenen er powsurfing – følelsen sammenliknes gjerne med å surfe på snø. På et brett som ligner en fusjon mellom snowboard og surfebrett, står man i puddersnøen uten å være festet til brettet. Her er det friksjon og tyngdekraft som rår. Powsurfing vekker brettkjørernes urinstinkter og gir en frihet ingen andre snøsporter kan tilby.

– Uten bindinger blir små bakker store. Du trenger ikke spesialutstyr, slipper å kjøre bil til bakken, kjøpe heiskort og stå i kø. Ta brettet under armen, gå opp bakken og surf ned igjen, sier Pål Gustav Widerberg fra Kadaver Puddersurf.

I et verksted på Hadeland lager Widerberg brett som kan konkurrere med de fjongeste på markedet. Han er frelst av frihetsfølelsen og mener bindinger begrenser den gode opplevelsen – en følelse stadig flere søker etter: surfefølelsen, på snø.

Siden du ikke er festet til brettet annet enn med en sikkerhetsline, øker også utfordringen betraktelig sammenliknet med et vanlig snowboard. Det gjør at enklere og flatere terreng likevel kan gi stor mestring.

LES OGSÅ
Mann med solbriller på skitur
POW: De mest avanserte powsurfbrettene har kanaler på undersiden, slik at du sitter bedre å snøen. Foto: Christian Nerdrum
Tester og omtaler av skiutstyr og skiklær
SESONGENS MODELLER: Her er noen av modellene vi har testet til årets sesong. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Publisert 9. april 2025 kl 14.15
Sist oppdatert 9. april 2025 kl 14.38
 

Relaterte artikler

 
skredsøker i hanskekledt hånd
Test av skredsøker

Test Mammut Barryvox 2

Få skistøvlene til å sitte godt

Spenner du i riktig rekkefølge?

SPOILER: På de fleste nye skisko følger det med en spoiler. Foto: Sigurd Ekeli Brimsby
Hva er egentlig spoileren til?

Hva er egentlig spoileren til?

skistøvler
Test av skisko-snakkisen Phaenom

Phaenom FS 01 120

SLALÅMSTØVEL
Salomon Alpha Boa 130

Salomon Alpha Boa 130

grønn alpinstøvel
Test av Armada AR One 130 MV

Armada AR One 130 MV

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen