VÆR KREATIV: Det finnes et utall monteringsmuligheter for actionkameraene. FeatherlessFerrett monterte sitt på dempergaffelen på sykkelen.
Lesetid: 8 minutter
– Jeg er så lei av de POV-filmene, altså! sier du.
Det er vanskelig å si seg uenig. Vår evinnelige jakt på anerkjennelse, likes og visninger på sosiale medier er blitt et allment mål. De færreste får det til, men ikke skyld på actionkameraet for at engasjementet til filmene dine er lunkent.
Det er måten kameraet brukes på som er problemet. POV-kamera, actionkamera, hjelmkamera - «kjært barn» har mange navn.
Vi har fått hjelp av tre eksperter, som i utstrakt grad bruker hjelmkameraer for alt det er verdt i alle sine videoproduksjoner.
Her skal vi lære mer om hvordan de stiller inn kameraet, unngår brukerfeil og potensielle kameraproblemer.
Ikke minst hvordan de får innholdet på minnebrikka til å bli så spennende som mulig, for deg som skal se på dette.
De siste par årene har stadig flere begynt å bruke 360-kameraer i stedet for de mer konvensjonelle actionkameraene, for å få oppnå enda mer vidvinkel.
Saken er republisert, men tipsene er fortsatt relevante.
EKSPERT 1: NIKOLAI SCHIRMER
131 000 abonnenter på Youtube og en fabelaktig filmskaper og skikjører med evne til å lage høy kvalitet på imponerende kort tid med relativt knappe ressurser.
I den senere tid har Schirmer begynt å bruke POV-kameraet til DJI, som er tilsvarende GoPro.
EKSPERT 2: BRAGE VESTAVIK
Norges fremste freeride syklist underholder en hel verden med filmer og klipp fra livet på sykkelsete. 330 0000 følgere på Instagram sier sitt. Brage Vestavik er også ambassadør for GoPro.
EKSPERT 3: ARE TALLAKSUD
Utpreget GoPro-fan som siden det lille lommekameraet kom på markedet skjønte hvordan det kunne brukes fra A-Å. Ikke bare fra utøverens synspunkt, men også hvordan GoPro-en kan brukes som et vanlig filmkamera. Utprega utstyrsfreak. Tallaksrud har til opplysning jobbet med salg av GoPro-kameraer gjennom distributøren Response.
HVORFOR BRUKER DU ACTIONKAMERA?
NIKOLAI: – Jeg bruker GoPro til å fange mitt perspektiv når jeg kjører ski (pov), til follow cams og som et vidvinkel video- og fotokamera. Til alle disse formålene er actionkamera det letteste og beste verktøyet for meg.
BRAGE: – Fordi jeg vil fange øyeblikket og det gir et annet perspektiv enn du får med et vanlig kamera.
ARE: – Det er lett å bruke og veldig bærbart. Derfor får det nesten alltid være med ut, enten jeg bruker det eller ei.
DE VANLIGSTE FEILENE FOLK GJØR VED BRUK AV ACTIONKAMERA
NIKOLAI: – De vanligste feilene er å ikke bruke superview til POV, og ha så mye stabilisering at man ikke forstår at det er en skikjører som er på vei ned fjellsida. Poenget er todelt:
Ved å bruke mye stabilisering, blir bildet gjerne beskåret så mye at knapt ser ski eller brett er det ikke så lett å forstå hva det er som er på vei ned fjellsiden.
Om bildet er så stabilisert at det flyter ned fjellet, uten å følge konturene i bakken og de naturlige bevegelsene i hodet til skikjøreren, er det ikke så lett å forstå at det er en skikjører. I tillegg fjerner du opplevelsen av å kjøre ned fjellsiden. Det som egentlig er vilt og rått blir smud og chill. Sånn sett litt kjedelig å se på.
BRAGE: – Om du skal filme POV er det lurt å sjekke hvordan vinkelen blir når du står i sykkel posisjon. Irriterende å se filmer med utsnitt som er alt for langt opp, eller ned.
ARE: – Folk tar generelt for lange opptak, slik at det orker å redigere i ettertid. Prøv å planlegge hva som skal filmes først, eller underveis.
INNSTILLINGER PÅ GOPRO-EN NÅR DU FILMER
NIKOLAI: – Generelt har jeg alltid protune på, flat color og low sharpness. Er det skikkelig flatt lys skrur jeg sharpness opp til medium.
Obs! Om du ikke skal gjøre fargekorrigering bør du bruke GoPro color, ikke flat.
Jeg har begynt å bruke stadig mer 4:3. Da kjører du bare ut all data fra sensoren, og det går bedre på Instagram. Men da må du beskjære bildet selv om du vil ha en 16:9 film senere. Bruker du superview beskjærer GoPro-en bildet for deg. Jeg filmer også generelt horisontalt, fordi jeg lager mest film til Youtube, men skal du ha noe bare ut på Instagram bør du også vurdere å filme vertikalt. Det gjør Benjamin Forthun, for eksempel.
(Forthun har også benyttet seg mye av 360-kamera de siste par årene. Nettopp for for å få med mer, og kunne lage filmer i det formatet han ønsker.)
Ellers har jeg disse modusene satt opp i menyen:
POV generelt: 2,7k 50fps superview eller 4:3. ingen stabilisering.
POV hvor jeg ikke trenger slow motion: 4k 25fps, superview eller 4:3. ingen stabilisering.
Follow cam: 4k 50fps wide hypersmooth boost.
Slow motion: 100fps, og samme settings som ovenfor til forskjellige formål, men man må ned i oppløsning.
Dokumentar: 4k linear, 25fps hypersmooth boost.
BRAGE: – Vanligvis har jeg den på 1080p. Det holder lenge til bruk på sosiale medier. Også bytter jeg mellom 30 og 60 fps. Det kommer an på om jeg vil ha slowmotion eller ikke (60 fps med slowmotion). Jeg switcher også mellom wide og superwide.
ARE: Stort sett 1080p / 60 fps. Fordi det tar mindre plass, og kan håndteres på mobiltelefon. Min primære bruk er sosiale medier.
UNNGÅ AT KAMERAET FEILER NÅR DU STÅR KLAR TIL Å «DROPPE»
NIKOLAI: – Jeg har alltid med flere batterier, så jeg har et fulladet et jeg kan sette i kamera før jeg dropper. Oppbevar batteriene på kroppen så holder de seg varme. På 9-ern virker det som batteriene er bedre.
Sjekk at vinkelen er bra. Det letteste er å bruke appen, så ser du hva du faktisk filmer. Har du gjort det noen ganger husker du etter hvert hvordan kameraet skal se ut på hjelmen.
BRAGE: – Om jeg skal hoppe noe sjukt sketchy eller være 100% sikker, tar jeg av meg hjelmen og dobbeltsjekker at det filmer før jeg dropper.
ARE: – Ha alltid ha med ekstra batteri. Bruk one-touch-recording med forhåndsinnstilt program.
BRUKER DU GOPRO-EN TIL NOE ANNET ENN Å BARE FILME POV? (FRA EGEN SYNSVINKEL)
NIKOLAI: (Dette svarer Nikolai på lenger opp i artikkelen)
BRAGE: – Jeg pleier å filme endel når jeg bygger løyper. Da setter jeg gjerne opp timelapse på hele prosessen. Det syntes jeg er gøy. Ellers pleier vi å sette opp GoPro-en og filme «behind the scenes» når jeg filmer med Blur.
ARE: – Jeg bruker sjelden POV. Foretrekker teleskopstang i forskjellige lengder. 1 meter 1,60 og verstingen på 2,70! Bruker heller bitemount enn hjelm/brystfeste. Da kan jeg ta kameraet ut av munnen for alternative vinkler underveis. Litt sketchy om man tryner.
DET KULESTE EKSTRAUTSTYRET DU FÅR TIL GOPRO
NIKOLAI: – Jeg bruker egentlig bare den lille skrutvingen du kan feste den til staven med, så har du en followcam-pinne. Mikrofon-oppsettet til 9-ern virker nice om du ikke har eksterne mikrofoner.
BRAGE: – Dobbel batterilader er smud. Ellers bruker jeg mye en stang med en klype til å feste i trær osv. Den kan du vri og vende på, og få akkurat den vinkelen du ønsker. GoPro MAX er også gøy, og åpner for sjukt mye kule vinkler.
ARE: – Bitemount, Jaws flex mount, Chesty
DEN MEST UNDERVURDERTE EGENSKAPEN TIL ET GOPRO-KAMERA
NIKOLAI: – Fotokamera. Allerede fra Hero 9, så skyter kameraet 10 fps raw med en sinnssyk vidvinkel.
BRAGE: – Hvor enkelt det er å ta med seg!
ARE: – Videostabiliseringen i de to nyeste modellene. Det er bra allerede fra Hero8 og Hero9. Samt GoPro Max med overlegen stabilisering av horisonten.
PUNKTER SOM GJØR FILMEN BEDRE
NIKOLAI: 1. Gjør noe kult 2. Ha det kult mens du gjør det 3. Tenk gjennom hvordan publikum skal forstå hvor kult du har det kun ved å se filmen din. Husk at de ikke har noen av forkunnskapene om opplevelsen som du har.
BRAGE: Jeg syntes det løfter filmen sjukt når man følger etter noen på POV, da får man mere følelse av hvordan det er.
NIKOLAI: – En god POV-film gir folk ditt perspektiv på alt det kule man kan finne på her i livet.
BRAGE: – Det leverer sjukt bra videokvalitet og åpner opp for uendelig mange muligheter. POV - du er med i scenen.
ARE: – Når filmen har godt lys med masse action klippet på en effektiv måte.
MAN HØRER STADIG FOLK SI: – JEG HAR EN GOPRO, MEN FÅR ALDRI GJORT NOE MED MATERIALET. HVORDAN KAN DE KOMME SEG UT AV DEN BARRIÆREN?
NIKOLAI: – Man behøver ikke lage lange filmer. Vil du ha noe til IG holder det jo med ett klipp. Fra den klippa eller svingen, eller fra den fine toppen du akkurat besteg. Da kan du laste det over til telefonen din og gjøre alt sammen på null komme svisj.
BRAGE: – Det beste er å gjøre det så fort som mulig, når det er ferskt. Venter du, skjer det mest sannsynlig ikke. Få det ut - mens du er keen.
ARE: – Vanlig feil er å filme for lange opptak, da blir jobben med å klippe tung. Dessuten må man tenke på hva man ønsker å se selv fra andre og ikke noe bare tanta og bestemora di gidder å se.
DEN VANLIGSTE FEILEN FOLK GJØR I KLIPPEROMMET
NIKOLAI: – Man tenker ikke over hvem som skal se filmen, og klipper en film som gir mening og underholder deg selv, men få andre.
BRAGE: – Man skal få klippe som man vil! Det er en kunstnerisk frihet.
ARE: – Lag film som er tiltenkt det mediet det skal deles på. For eksempel bør man filme vertikalt for å tilrettelegge for deling på Instagram (stories, IGTV, reels)
APPENE SOM FUNKER TIL GOPRO
NIKOLAI: – Jeg bruker GoPro-appen mye som ekstern monitor, til å laste over bilder og film ute på tur og til å ordne med innstillinger når jeg setter opp et nytt kamera.
BRAGE: – GoPro har jo en smud skjerm du kan se klippene på og gjøre de grunnleggende innstillingene. Men det er enda smudere å gjøre det på telefonen gjennom appen. Her kan du dessuten veldig raskt sette opp kameraet som du vil.
Ellers er det lett å laste ned materialet på telefonen og legge ut derifra
ARE: – GoPro-appen for å gjøre innstillinger på kameraet og overføre korte snutter og bilder til telefonen for å dele umiddelbart. Redigerer ofte små og mellomlange snutter på mobilen for effektiv arbeidsflyt uten for mye fancy redigering.
Bruker også GoPro Quik for å redigere på telefonen som gir litt andre muligheter enn GoPro-appen (på Android)
Se Brage Vestavik sin GoPro-vinkel fra RedBull Hardline, der han imponerte stort med en solid 4. plass mot resten av verdenseliten.
I en klassisk produksjon fra Nikolai Schirmer finner du som regel masse GoPro-klipp.
Are Tallaksrud film fra Lofoten som havnet på facebooksiden til GoPro
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.