TØFF TEKNIKK: Når du får skiene på skjær, gjelder det å stå imot med overkroppen når g-kreftene tar over. Bilde: Ola Matsson
Lesetid: 3 minutter
– Etter du har sett dette, kommer du til å kjøre snøen som den var smør! sier skiekspert Eirik Finseth på kav oppdals-dialekt.
Han føler seg temmelig trygg på at rådene hans skal få de fleste til å kjøre perfekte linjer i bakken, uten å skrense. Grunnlaget skal i hvert fall bli litt bedre.
– Det vi tar for oss nå, er hvordan du med enkle grep klarer å vinkle opp skiene, få startet en sving, få trykket på mer og faktisk kjøre skjæret helt gjennom, sier han. Finseth har en lang karriere bak seg som både lovende alpinist og profilert frikjører.
Saken er republisert.
Når du legger skiene på kant, så begynner de å svinge på grunn av formen og innsvinget på skia. Siden alpinski ikke har en helt rett sidekant, så får de en svingradie som forteller hvor stor sirkel du ender opp med hvis du fortsetter svingen hele veien rundt med det innsvinget skiene har.
En carvingski kan den ha svingradie ned mot 12 meter, mens en fullblods frikjøringsski, gjerne har over 30 meter svingradius. Derfor kjøres de også på forskjellige måter.
– Denne skia her har en lett full rocker, altså den er båtformet, og innsvinget på skia det er ei tenkt linje. Hvis den linjen fortsetter som en sirkel så er den 22 meter. Poenget med dette er at når du kjører og setter skiene på kant, så begynner de å svinge. Da begynner de å få den radien som de er ordnet til å få, forklarer Finseth.
For å få utnyttet det innsvinget og skia mer, er det viktig å skjønne at det er kreftene som går i skiene som gjør at de spennes opp.
– Du må begynne å påføre trykk ned på skia for å få spent den opp, og få den til å svinge mer, sier Finseth og viser utførelsen av det han snakker om.
Han stiller seg opp med det skieksperter ofte omtaler som keeperposisjonen, men litt avstand mellom føttene og legger et press frem i støvlene mens han vinkler det ytterste kneet litt inn mot det andre.
– Du skal stå som en keeper, spenne opp magen og holde trøkket. Når skiene begynner å svinge, skal ikke kjøreren bli med rundt i det som kalles en rotasjon. Du skal ikke slippe kroppen, for da slippes bakskiene ut. Hold overkroppen igjen når skiene begynner å krysse fallretningen. Det er nemlig da G-kreftene kommer på. Du skal stå imot og holde igjen - uten å overdrive.
Overkroppen skal altså vendes ned i fallretningen gjennom hele svingen. Også gjennom overgangen til neste sving. Den skal holdes i ro, mens bena jobber og presses ut før den videste delen av svingen - og trekkes inn igjen på slutten og inn i overgangen til ny sving.
Finseth har laget et titalls instruksjonsfilmer med Fri Flyt på skiteknikk, og den aller første handler om grunnposisjonen for skikjørere, og hvorfor denne grunnposisjon er så viktig. Alt henger sammen, etter A kommer B.
B er altså i dette tilfellet en carvingsvingen en introduksjon til hvordan du – uten skrens – får skiene til å legge rene linjer i snøen.
Eirik Finseth har en lang karriere bak seg med portkjøring på høyt nivå. Han var en av Aksel Lund Svindals argeste konkurrenter, men gikk lei av fartsdresslivet og omskolerte seg til frikjører. Det tok ikke lang tid før den teknikk-sterke oppdalingen ble lagt merke til, sponset og invitert til diverse photoshoots. Høydepunktet er nok foreløpig roller i Field Productions Supervention I og II.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.