Det blir nerding på temmelig høyt nivå når alpinlegenden Aksel Lund Svindal deler sine beste tips til bedre skiteknikk - både for ferske og drevne entusiaster.
MYE UTE: Selv om Svindal er ferdig med alpinkarrieren for lengst, har han forstatt stor glede av å stå på ski. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 3 minutter
– Det fine med ski er at det passer for alle. Uansett om du er nybegynner eller ekspert, kan du ha det gøy i bakken. Du kan ta heisen opp med venner, nyte fjellpanoramaet, og velge ditt eget tempo ned. Det er det som gjør skisporten så spesiell, sier Aksel Lund Svindal.
Fri Flyt sitter med den pensjonerte alpinlegenden i en stolheis i Hemsedal og prater om skikjøring - og lokker ut noen dyptgående tips til hvordan skiteknikken kan bli bedre.
Ønsker du virkelig å gå i dybden med Svindal, så ser du hele filmen i toppen av saken. Teksten er en svært forkortet versjon av hva eksperten har på hjertet.
Fakta: Aksel Lund Svindal
Født: 26. desember 1982, Lørenskog, Norge
Yrke: Tidligere toppalpinist, frikjører, investor, forfatter
Familie:
Forlovet med friidrettsutøveren Amalie Iuel
Far til én sønn, født i 2024
Karrierehøydepunkter:
2 OL-gull: Super-G (2010), Utfor (2018)
5 VM-gull: 3 i Super-G, 1 i Utfor, 1 i Kombinasjon
36 verdenscupseiere og 4 sammenlagtseiere i verdenscupen
Første mannlige alpinist til å vinne gull i både Super-G og Utfor i OL
La opp: 2019 etter en legendarisk karriere
Frikjører:
Aktiv deltaker i flere frikjøringsfilmer fra Field Productions, inkludert Supervention.
Andre prosjekter:
Medgründer i elbilselskapet Ailo, med fokus på grønn teknologi
Forfatter av selvbiografien Større enn meg (2020), hvor han deler erfaringer fra livet som toppidrettsutøver
Kjennetegn:
Lidenskapelig opptatt av skiteknikk og fjellsport
Engasjert i miljøsaker og bærekraftig utvikling
En inspirasjon for både alpinister og frikjørere verden over
Sitat: «Det viktigste er ikke hvor fort du kjører, men gleden av å være på ski.»
Jo mer tid du bruker på ski, desto bedre reflekser og balanse utvikler du. Vær ute i bakken tidlig, når heisen åpner, og bruk tiden på å kjøre storslalåmsvinger. Å kjøre både i preparerte løyper og i løssnø gir variasjon og utvikler ferdighetene dine.
2. Veien til carving
Svindal anbefaler å strebe etter de rene skjærene, og tipser om å oppsøke slakere bakker for at farten ikke skal bli for høy. – Start i en lett bakke og øv på å bytte fra kant til kant uten at du mster grepet og skiene forlater trikkeskinnene. Målet er at sporene dine i snøen kun består av én linje, sier Svindal.
3. Større vinkler og pendelbevegelser
– Kjenn på hvor mye vinkler du kan legge i svingene. Når du får til den riktige pendelbevegelsen, utnytter du kreftene fra forrige sving til å bøye skiene og skape dynamikk inn i neste sving. Det gir ikke bare kontroll, men også en følelse av fart og flyt, sier han.
Aasheim har kommet seg på storslalåmski. I følge eksperten er hoftene blitt mye bedre. Nå er det skuldrene som skal justeres. – Prøv å kjøre innerskulder fram og ytterhofte fram samtidig, sier alpinekspert Herman Ottesen
4. Forstå kroppens posisjon
En vanlig feil er å lene seg for langt fram eller bak i støvlene.
«Knærne frem i støvlene» er noe mange sverger til. Svindal er ikke helt overbevist: – Tyngdepunktet skal være mellom tåballene og hælen, sier eksperten.
Svindal legger til at han riktignok kjører med racingstøvler som gir ham ekstra spisse knær.
Spisse knær skal du alltid ha, men samtidig er det nødvendig å tilpasse hoftevinkelen for å holde balansen over skiene.
– Jo brattere det er, desto mer må du være bevisst på hvordan du fordeler kreftene i kroppen.
5. Bruk terrenget til din fordel
Svindal oppfordrer skikjørere til å bruke terrengets naturlige former. – Press ned bak kulene for å skape hastighet og gjør deg lett over toppen for å redusere friksjonen. Når du klarer å bruke terrenget sammen med teknikken din, får du en optimal flyt, sier han.
6. Lytt til følelsen
– For meg handler det meste om «feeling», sier Svindal. Selv som toppidrettsutøver var han kjent for å bruke lite video og fokuserte heller på å kjenne etter hva som fungerte.
– Når du kobler følelsen med teknikken, blir skikjøringen både morsommere og bedre, legger eksperten til.
Christian er en ekte Fri Flyt-er med lidenskap til et bredt spekter av aktiviteter. Mange kjenner han som en vannsportekspert, men han har også mye erfaring innen terrengsykling, frikjøring og topptur. Hadde du spurt ham i fjor, så ville han svart at wingfoiling var den nyeste aktiviteten. I år dermot: powsurf, snowboard og splitboarding. I likhet med flere av våre journalister har Christian gått Fri Flyt-skolen. Helt siden 2007.
Den tidligere superalpinisten er vant med å reise verden rundt for å konkurrere. Nå har den nybakte småbarnspappaen fått en ny lidenskap han kan drive med rett utenfor huset på Snarøya.
I dag feirer vi karrieren til Aksel Lund Svindal. Les hva legenden sa til Fri Flyt for 14 år siden, da han hadde vært på sin første tur med Field produtions og var klar for sitt første store comeback etter skade.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.