– Når vi sammenfatter deler av vintersesongen og SkiStars første halvår for regnskapsåret 2021/22, er det ekstra gledelig at vi kan presentere et resultat før skatt på 573 millioner svenske kroner, som er 434 millioner høyere enn foregående år og det beste halvårsresultatet i selskapets historie, skriver Sjöstrand.
Den sterke veksten og det positive resultatet kommer først og fremst innen Skistars kjernevirksomhet, med ny rekord i antallet gjester som kjører ski, noe som også innebærer en kraftig økning i antall skidager så langt denne sesongen. Totalt 4,4 millioner – en økning med 43% sammenlignet med samme periode forrige år.
Resultat etter skatt for andre kvartal forbedres med 387 millioner svenske, 106 prosent, til 752 MSEK sammenlignet med foregående år.
– I tillegg når vi nye rekorder innen salg av samtlige alpinrelaterte produkter, som SkiPass, skiutleie, salg gjennom våre sportsbutikker, både fysiske og online. Ikke minst vår egen merkevare EQPE med en økning på 73% det siste halvåret, informerer han.
I henhold til en gjesteundersøkelse oppgir 9% at de er helt nye gjester hittil denne vintersesongen, noe som skal være uvanlig for Skistar. I tillegg viser samme undersøkelsen at 22% av gjestene er kommet tilbake etter flere års fravær.
– De utenlandske gjestene er tilbake igjen, ikke minst danske og svenske gjester som er så viktige for de norske destinasjonene. Interessen for SkiStar vokser stadig, og vår medlemsklubb MySkiStar nærmer seg hele 1,5 millioner medlemmer, i følge Sjöstrand.
Han mener at selskapet kommer godt ut av den nye strategien fra å være et selskap med drift av alpinanlegg vintertid til å bli et selskap med drift av fjellanlegg og en aktiv ferie året rundt. Den endrede strategien har gjort at selskapet har kommet raskere tilbake etter de utfordrende årene med pandemi, enn først antatt.
– Vi fortsetter vårt fokus på bærekraft og vår nye bærekraftstrategi. Vi bidrar til at flere kommer i aktivitet gjennom alpin skikjøring i forbindelse med gratis skidager for alle innbyggerne i kommunene på våre destinasjoner med World Snow Day. I tillegg fortsetter vi vårt arbeid med bærekraftige destinasjoner gjennom å bedre lademulighetene for alle våre gjester med elbil, skriver han.
Som et ledd i å styrke si posisjon som den ledende feriearrangøren for Skandinavia har Skistar i løpet av perioden avsluttet salget av sine andeler i St. Johann i Tirol.
– Med det kan vi satse fullt og helt på vårt hjemmemarked i tiden som kommer, i tråd med vår oppdaterte strategi for en aktiv ferie året rundt, sier han.
Bookingene for den resterende delen av vintersesongen, til tross for en sen påske, ligger på +9% sammenlignet med samme perioden i 2018/19-sesongen, altså før pandemien.
– I tråd med vår strategi øker vi investeringstakten og vil investere i fremtidens fjellanlegg for vårt fortsatte fokus på økt vekst. Allerede i inneværende år investerer vi 555 millioner totalt på våre destinasjoner.
Sjöstrand sier at investeringene går til modernisering, værsikring og for å øke kapasitet i skisystemene i takt med økt etterspørsel fra gjester og behov for en mer effektiv og klimatilpasset snøproduksjon.