For tre år siden var Skipatruljen til Fri Flyt på besøk til Harpefossen. Den gangen møtte vi en optimistisk Mads Jonsson, som sammen med skisenteret så frem til å kunne tilby catskiing i fjellområdet rundt Harpefossen. Den tidligere snowboardproffen fra Oslo har bosatt seg på Vestlandet for å leve ut drømmen om et bondeliv, med villsau, slakteri, surf og catski-pudder. Håpet om catskiing fikk dog bråstopp, en kort periode, før den nye regjeringen valgte å åpne opp for friere ferdsel med motoriserte kjøretøy i fjellheimen.
LES OGSÅ: Baksiden av Gaustatoppen
LES OGSÅ: Stor test av termokopper
For én uke siden (11. mars 2019) fikk Jonsson gjort drømmene om til virkelighet. Med en fullsatt beltevogn fra 90-tallet, kjøpt fra Televerket for en billig penge, fraktet han Fri Flyt, et knippe venner og profilerte skistjerner inn i fjellheimen tilknyttet Harpefossen.
Saken fortsetter under bildet
– Det blir ikke booking denne vinteren, men med 99,9 prosent sikkerhet er vi igang neste år, sier Jonsson som nå er én av syv aktører som har fått tillatelse til å drive med catskiing i Norge.
Hva slags skikjøring kan folk forvente? spør programleder i Skipatruljen Bård Gundersen.
– Her har vi bra skikjøring for de fleste. Minst av det bratteste, skumleste linjene. Det er bra, for det er ikke det vi skal tilby. Det er ikke det vi skal tilby. Vi skal tilby dette deilige kremterrenget som ligger rett rundt 30 grader. Mads legger til at virksomheten både skal henvende seg til et krevende og pengesterkt publikum, men også åpne opp for rimeligere løsninger med priser folk flest kan ta seg råd til.
Hva salgs motstand møter dere?
– Det er de naturlige utfordringene vi møter når vi skal dele på fjellheimen med motor og gange. Det er det argumentet vi tar tettest til brystet og må jobbe med, sier Jonsson som har ambisjoner om at beltevognene etterhvert kan preppe skispor samtidig som de kjører kundene fra topp til topp i Harpefossen.
Med i cat-en var dessuten de profilerte snowboarderne Ulrik Ulrik Badertscher, Mats Hofgaard samt skilegendene Jon Larsson og Karsten Gefle. Resten av opplevelsen kan du se i filmen.