Geilo får taubane – Tørrskodd fra Oslo S til høyfjellet
– Det stod stille i 15 år, så kjøpte vi skisenteret i 2017. Til nå har det blitt investert 200 millioner og vi merker at Geilo er på kartet igjen, sier daglig leder for SkiGeilo Kevin Eikrehagen.
STORE PLANER: I fremtiden vil du kunne reise fra togstasjonene i Bergen og Oslo til Geilo, og gå tørrskodd fra perrongen og opp i høyfjellet i Havsdalen med den nye taubanen. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 2 minutter
På togstasjonen i Geilo står Kevin Eikrehagen og forteller om fremtidige planer. Et nytt glassbygg går over togsporene som knytter Bergen med Oslo, og vitner om at de er godt i gang i det klassiske skistedet i Hallingdal.
– Det skal investeres mye mer. Vi skal løfte denne destinasjonen tilbake i skandinaviatoppen av fjelldestinasjoner, og det kommer vi til å få til, sier daglig leder i SkiGeilo Kevin Eikrehagen.
Vinden ser ut til å blåse i riktig retning for Geilo, som har fått kjenne på sterk konkurranse fra andre skisteder i Norge i nyere tid. For noen tiår siden var Geilo blant landets absolutt hotteste skidestinasjoner.
I følge Eikrehagen er de altså på god vei tilbake.
Det er lett å skjønne at en geografisk plassering midt mellom landets største byer er et gunstig sted å være når det skal satses i en klimavennlig retning.
– Her kommer det en kabinheis, sier Eikrehagen og peker opp langs den nedlagte taubanen i Geilo fra 1954 – et symbol på begynnelsen av Geilos turisteventyr. 40 millioner passasjerer har den fraktet gjennom 57 års drift, fra Geilo Sentrum til Geilohovda.
– Med den nye taubanen kan du kan gå i lakkskoene rett fra Oslo S, gå på toget, komme hit og ta kabinheisen over til høyfjellet i Havsdalen, sier Eikrehagen og impliserer dermed at det vil være marginale behov for kunnskap om ferdsel i fjellet på denne reiseruta.
Den nye taubanen tar gjestene 1600 meter opp i fjellheimen, direkte fra Geilo Stasjon. Eikrehagen tror det nye tilbudet vil blåse liv i den gode kontakten mellom Geilo sentrum og fjellet. På kort tid vil turistene fraktes til turterreng ved roten av majestetiske Hallingskarvet, eller opp til det nye hotellet som planlegges i Havsdalen.
Modellen er av typen Leitner Ski Alpin 80, lik som Fleckalmbanen i alpedestinasjonen Kitzbühel i Østerrike. Banen frakter ti personer av gangen.
Prislappen på den nye taubanen vil være flere hundre millioner kroner. Det er SkiGeilo Utvikling AS som hovedsakelig står bak prosjektet. Målet er ferdigstillelse til taubanens 70-årsjubileum i 2024.
Sommergjester kan også glede seg over Norges nest lengste zipline, samt en sykkelsatsing i Vestlia, Geilo som inneholder flere heisbaserte sykkelløyper for ulike nivåer.
Geilo får også en ny «Høyt og lavt» klatrepark. Også den i Vestlia.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.