NO FALL ZONE: Nikolai Schirmer kjørte eksponerte linjer han vanligvis ikke liker å kjøre. Foto: Vegard Aasen / Teton Gravity Research / Beyond The Fantasy
Lesetid: 5 minutter
Høsten er høytid for ski- og brettfilmer, og i disse tider slippes trailerne fri. Spesielt gledelig er det å se nordmenn på lista til de største filmprodusentene. Etter å ha figurert i både franske Nuit de la Glisse og den amerikanske giganten Matchstick Productions (MSP), er Nikolai Schirmer klar for den andre amerikanske kjempen: Teton Gravity Research (TGR).
Fri Flyt tok en prat med en forkjølet Schirmer om den kommende ski- og brettfilmen «Beyond the Fantasy», som ser ut til å bli en klassisk amerikansk skifilm med helikoptre, fossilbiler i breisladd, festing, humor og hæla i taket. (Se teaseren lengst ned i saken)
– Har du sett filmen selv, eventuelt parten din?
– Jeg har ikke sett filmen selv. Aner ikke hvordan de klipper meg inn, aner ikke hva som skjer.
Men litt kontroll på innholdet har likevel Schirmer, som har stått for regi og vært lokal produsent for innspillingen i Lyngen. Med seg i fjellene har han hatt med seg de amerikanske skikjørerne Griffin Post og Jim Ryan. Det norske mannskapet som besto av fotograf Vegard Aasen og filmer Vetle Sevild, fjellguide Finn Hovem og Nikolai selv. Den finske filmfotografen Joonas Mattila var også med.
The American way
I stedet for at TGR sender over et helt mannskap av filmfolk, hyrer de altså gjengen til Nikolai, som sender over materialet de har samlet gjennom innspillingsperioden til kontorene til Blake Campbell, Todd Jones og Steve Jones i Wyoming.
– Det er gøy å jobbe med de ulike produksjonsselskapene. Egentlig oppleves det ikke så annerledes enn det jeg vanligvis gjør, sier Schirmer.
Høstens storfilm fra MSP har med seg fire norske utøvere, og viser skikjøring av dypeste sort - men holder det egentlig mål i 2023?
Selv om verken Fri Flyt eller frikjøreren fra Tromsø har sett filmen, vil sluttresultatet til «Beyond the Fantasy» bli et helt annet enn det vi er vant til fra Schirmer som er kjent for sine progressive holdninger ovenfor miljøvern, bærekraft og fjellkultur.
– Etter traileren å dømme er dette en klassisk amerikansk skifilm. Ikke en tradisjonell Schirmer-greie akkurat?
– Det er mye helikoptre, pickups og sånne ting. Men det som vi gjorde (i Lyngen) var tradisjonelt Schirmer. Og det er kanskje ikke noe bedre at amerikanere flyr for å besøke meg enn at jeg drar for å besøke amerikanere. Men jeg prøver å ikke være for «preachy", så jeg tenker alle må gjøre det de er gira på å gjøre. Men enig, det er en klassisk amerikansk skifilm. Det har sine positive og negative sider. Det er definitivt ikke en tradisjonell Schirmer-produksjon.
– Jeg hadde lyst til å gjøre en del klassiske freeride-linjer. Vi fikk kjørt sjukt mye fett. Masse fantastiske fjell. Jeg fikk kjørt en del som jeg vanligvis ikke er så gira på, med mye eksponering. Men det var så sinnsykt trygt i år. Så man kunne gjøre det. Litt soloppgang, midt på natta, nordlys og sånn. Også litt drama. Det var noen situasjoner der det holdt på å gå galt, men det ble dokumentert. Så det får man sikkert se i filmen.
Nikolai Schirmer holder for tiden på med et større prosjekt. Derfor er det foreløpig pause for Scandinavian Supertour.
Han fortsetter:
– Det er artig å få amerikanere over. Du skjønner ikke hvor spesielt og sært det vi driver med her oppe er i global kontekst før amerikanerne kommer på besøk og: «Wow, holy hell. Det her er jo helt sjukt». Alt fra terrenget man er i, til hvordan vi jobber. Jim og Griffin hadde aldri sett noen fotografer som var så på, flinke og gode som Vetle og Jonas. Og det var jo sjukt trivelig å høre.
Fjellkultur har åpenbart utviklet seg i en litt annen retning «over there». Noe Nikolai har flere eksempler på.
«There´s like nobody taking weed breaks?»
– Det var en natt vi skulle ut og kjøre en linje klokken fire om morgenen og Griffin sa: «Oh, man… there´s like nobody taking weed breaks. What´s going on? Is that normal?» Han er tydeligvis vant med at filmfotografene tar pause for å røyke weed. Men det er ikke like lett når man skal gå gjennom hele natta og klatre store fjell, ler Schirmer.
ALPIN START: Foto: Vegard Aasen / Teton Gravity Research / Beyond The Fantasy
NORDLYS: Foto: Vegard Aasen / Teton Gravity Research / Beyond The Fantasy
NIKO OG FINN: Foto: Vegard Aasen / Teton Gravity Research / Beyond The Fantasy
Skikjøreren som hadde kongeriket og popprinsessa i sin lune vott har (faktisk) noe å fortelle.
Topptur med hjemmelagde racingstøvler
Utstyrsreferansene til amerikanerne er heller ikke den samme som her i Norge.
– Jim hadde modifisert en alpin racing boot som han putta inn pin-greier foran. Da han skulle gå, skrudde han av hele toppdelen av skallet. Så skrudde han det på igjen når han kom til toppen av fjellet for å ha en vanlig alpinstøvel. Det er det sjukeste jeg har sett. Tror den veide tre ganger så mye som min støvel.
I diverse innlegg på Instagram, gjør amerikanerne det også tydelig at turen over dammen gjorde inntrykk:
«Hvis du noen gang har lurt på om Nikolai Schirmer virkelig kjører så fort på ski, la meg være den første til å fortelle deg: Det gjør han. Det er vanskelig å i det hele tatt fatte», skriver Ryan Post
– Skal du være med på filmtouren deres?
– Jeg tror kanskje jeg møter opp på noen stopp her i Norge. Tipper i hvertfall Oslo og Tromsø. Tror ikke jeg prioriterer å dra over til USA.
Christian er en ekte Fri Flyt-er med lidenskap til et bredt spekter av aktiviteter. Mange kjenner han som en vannsportekspert, men han har også mye erfaring innen terrengsykling, frikjøring og topptur. Hadde du spurt ham i fjor, så ville han svart at wingfoiling var den nyeste aktiviteten. I år dermot: powsurf, snowboard og splitboarding. I likhet med flere av våre journalister har Christian gått Fri Flyt-skolen. Helt siden 2007.
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.