Norske forbrukere legger igjen stadig mer penger i ski, sportsklær og sko. I løpet av 1. kvartal 2008 la forbrukerne igjen over 2 milliarder kroner i norske sportsbutikker.
Salget av sportsutstyr har vokst jevnt og trutt de siste årene, og det ser ikke ut til at 2008 blir særlig annerledes. Tallene for 1. kvartal 2008 viser en omsetningsøkning på 4,8 prosent sammenlignet med samme periode i toppåret 2007.
- Bransjen tilbyr utstyr for alle former for aktiviteter, fra ekstremsport til leken i nabolagets akebakke. Det er lek og moro, sport og konkurranse, friluftsliv, familie og tur, rett og slett aktivitetsglede. Og det ser vi resultatene av i norske sportsbutikker, mener daglig leder i interesseorganisasjonen Sportsbransjen AS, Trond Hansen.
Ifølge kjedenes egne innrapporterte tall til Sportsbransjen AS viser det seg folk kjøpte ski og akebrett også i vinter. I tillegg opplyser kjedene at folk vil kle og sko seg godt når de skal ut å gå tur, løpe, gå på ski eller gjøre andre uteaktiviteter. Det er fortsatt trendy å være sporty, rapporterer Sportsbransjen AS i en pressemelding til Fri Flyt.
– Treningseffekten gir en positiv samfunnsspiral, bedre form, bedre helse, mindre sykefravær og til syvende og sist mer penger i statskassa. Og i tillegg tjener sportsbutikkene og importørene gode penger, sier Trond E. Hansen.
Sportsbransjen AS er en interesseorganisasjon for sportsbransjen i Norge. Selskapet eies 50/50 av to parter i sportsbransjen – Norspo AS (et selskap eiet av leverandører av sportsutstyr) og Sportskjedene AS (som er eiet av de syv store butikkjedene i sportsbransjen). Sammen utgjør dette bortimot 90 prosent av sportsbransjen i Norge.