/ Nyheter

Sportsbilen

Du skal ha med deg alt vannsportstæsjet, sykler - eller ski og brett på flere dagers tur. Og helst ha plass til en seng.

Sist oppdatert: 8. mai 2008 kl 12.01
FULL PAKKE: En fullblods campingbil hever komforten - og prisen. Illustrasjon: Atle Hansson
FULL PAKKE: En fullblods campingbil hever komforten - og prisen. Illustrasjon: Atle Hansson
Lesetid: 3 minutter

La oss si du har en plasskrevende interesse. Sånn rent utstyrsmessig. Selv ikke de største stasjonsvognene er egentlig svære nok.

Velkommen. Du er ikke alene.

Elvepadlere. Brettseilere. Surfere, og til dels reiseglade ski- og brettkjørere, har alltid hatt et problem på tur. Et plassproblem. Ok. Her er lista med gode råd ristet ut av erfarne sportsfolk:

Enkelt og billig: Det enkleste er en modifisert varebil, hvor du ikke tar bryet med omregistrering av type kjøretøy. Dette er den typiske padlervogna, eller surfmobilen. Kjøp én stk. varebil, evt. minibuss, maks 20 år gammel. Lag utstyrsplass ved å montere en plattform/seng et stykke over gulvet i lasterommet, høy nok til at kajakker, surfbrett eller ski går under. Vil du ha komfort utenom sommersesongen, bør lasterommet isoleres med isopor/filtmatter. Å slå ut skilleveggen mot kupeen er praktisk, men vil ikke passere en EU-kontroll. Å ha passasjerer i sengen under kjøring kan også være praktisk, men ikke lovlig.

Med en lang varevogn vil du kunne presse inn en liten sittegruppe/kokebluss mellom kupé og seng. Det tilrådes å bruke solide materialer, og sveise fremfor å spikre i treplanker.

Himlaga camper: Dette gir noe mer arbeid, men samtidig mest kos på tur. Kjøp én stk. varebil, maks 20 år gammel, gjerne av et slag du kan stå inni. Det løfer stemningen. Ta ut skillevegg mellom lasterom og kupé i bilen, og lekt ut bærebjelker etc., slik at du kan isolere med f. eks. isopor (helårsbil). Kjøp én stk. eldre campingvogn med inventar. Kle innsiden av bilen med bygningsplater, og bruk innredning fra campinvogna. Innred med stoler, bord, skap, vask etc. Bakdøra kan forsegles, bruk sidedør. Bilen må omregistreres til campingbil, sånn at turkompiser lovlig kan slappe av i salongen mens du kjører. Det kreves bl.a. at antall senger tilsvarer antall seter. Er bilen mer enn 10 år gammel blir ombyggingen gratis.

Stæsjet går eventuelt på taket, hvor du kan stable uten grenser, så lenge du holder deg under tunneltaket - og grensen for maksvekt på tak, oppgitt i bilens manual.

HiAce eller VW varebil?: Det er to bilmodeller som er hyppigst brukt av vannsport- og skibomser, og mest tilgjengelige på bruktmarkedet, nemlig Toyota Hiace og VW Transporter/Carawelle. Hiace regnes av mange som hakket mer driftssikker, mens andre sverger til den tyske kassevogna. Carawellene hadde problemer med toppene, noe som spesielt gjaldt modellene fra 1991-1993. Kjekt å være klar over når du er på bruktbiljakt.

Hilsen Toll- og avgiftsdirektoratet

Krav til campingbil: Takhøyde bak minst 130 cm, fast montert kjøkkenbenk/skap, klesskap, liggeplasser og bord. Maks ni sitteplasser, antall sitteplasser skal ikke overstige antall sengeplasser.

Krav til varebil: I varebil (klasse 2) skal det være fastmontert beskyttelsesvegg fra gulv til tak og vegg til vegg mellom førerrom og godsrom. Bak førersetet skal det ikke være fast setearrangement eller fester, beslag etc.

Etter ti år kan man endre kjøretøytype, såkalt avgiftsmessig status, uten ekstra omkostninger.

Mer info: Sjekk www.toll.no

Denne saken var på trykk i Fri Flyt nummer 49

Publisert 8. mai 2008 kl 11.54
Sist oppdatert 8. mai 2008 kl 12.01
annonse

Relaterte artikler

annonse
Ole Christian Mork Fri Flyt
Flere gjester hos SNØ enn i fjor sommer

Økning i antall sommergjester hos SNØ

Shishapangma Kristin Harila rekord
Besteg Shishapangma

Rotteracet har startet

LIGHT LINES: Pengene fra auksjonen av bildet fra Store Ringstind i Jotunheimen skal gå til kampen mot utbyggingen.
Bruker fotoprosjekt i kamp mot regjeringens planer

Auksjonerer bort bilde i kampen mot myndighetenes omdiskuterte planer

KLAR: Når Kristin Harila setter seg mål går hun all-in. Nå er hun klar for verdensrekordforsøk. Foto: Privat
Kristin Harila vil bestige 14 fjell over 8000 meter

Prøver igjen: – Kan bli historisk i sitt nye forsøk

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen