/ Nyheter

Opplagsvinnere!

Mens de store ukebladene går tilbake, er Fri Flyt og TERRENGSYKKEL blant de bladene som går mest frem. Det viser opplagstallene fra Magasin- og Ukepresseforeningen.

Sist oppdatert: 14. februar 2008 kl 12.05
OPPTUR: Fri Flyt har størst løssalg av sportsblader i Norge. TERRENGSYKKEL klatrer oppover lista.
OPPTUR: Fri Flyt har størst løssalg av sportsblader i Norge. TERRENGSYKKEL klatrer oppover lista.
Lesetid: 2 minutter

Fri Flyt økte med 7,2 prosent fra 2006 til 2007, og bladet og har nå et godkjent opplag på 11.128 eksemplarer per utgave.

– Vi er strålende fornøyde med at vi selger mer per utgave, samtidig som nettrafikken går i taket og vi øker antall utgivelser, sier Erlend Sande, redaktør i Fri Flyt.

Ski- og snowboardmagasinet Fri Flyt, som fyller 10 år i 2008, har lenge vært helt suverent i sin nisje. Bladet økte frekvensen fra sju utgaver i 2006 til åtte utgaver i 2007. Det samlede opplaget er nå oppe i 89.024 blader, en framgang på 18 prosent fra året før. Bare ni av de 71 bladene i Magasin- og Ukepresseforeningen (MUF) kan vise til en større samlet fremgang.

– Trenden for de siste seks månedene er enda mer positiv, så vi tror fremgangen vil fortsette i 2008, sier Sande.

Enda mer oppsiktsvekkende er tallene for magasinet TERRENGSYKKEL. Bladet hadde i 2007 et gjennomsnittlig opplag på 5505 eksemplarer, en framgang på 21,9 prosent fra 2006. Siden utgivelsestakten økte fra 4 til fem utgaver, er samlet opplagsvekst på 34,4 prosent. Bare to av 71 blader øker mer enn TERRENGSYKKEL.

– Dette er fabelaktig moro. Terrengsyklingen har fått en ny vår. Dette tyder på at vi gjør mye riktig og når ut til folk med vårt fokus på sykkelglede på sti. Vi skal fortsette denne fremgangen i 2008, sier redaktør Øyvind Aas.

Opplagstallene i Magasin- og Ukepresseforeningen ble offentliggjort torsdag morgen. Medlemsbladene går samlet tilbake med 2,4 prosent. Se og Hør og Hjemmet er blant de som faller i opplag, mens mange spesial- og nisjeblader klarer seg bedre.

– Det norske bladmarkedet i fjor med økt salg for ”smalere” blader følger internasjonal utvikling. Det er for tidlig å si om dette er en varig trend, sier direktør i MUF Karen Eldbjørg Toven.

MUF er fornøyd med at det norske markedet for magasin- og ukepresse fortsatt holder seg på verdenstoppen. Alle nordmenn over 12 år kjøper i gjennomsnitt mer enn 30 blader hvert år. Opplagstallene til MUF er summen av solgte blader i løssalg og gjennom abonnement. Disse tallene kan ikke sammenlignes med "brutto opplag" eller trykkopplag, som enkelte andre sports- og friluftsmagasiner opererer med.

Publisert 14. februar 2008 kl 11.49
Sist oppdatert 14. februar 2008 kl 12.05
annonse

Relaterte artikler

annonse
Ole Christian Mork Fri Flyt
Flere gjester hos SNØ enn i fjor sommer

Økning i antall sommergjester hos SNØ

Shishapangma Kristin Harila rekord
Besteg Shishapangma

Rotteracet har startet

LIGHT LINES: Pengene fra auksjonen av bildet fra Store Ringstind i Jotunheimen skal gå til kampen mot utbyggingen.
Bruker fotoprosjekt i kamp mot regjeringens planer

Auksjonerer bort bilde i kampen mot myndighetenes omdiskuterte planer

KLAR: Når Kristin Harila setter seg mål går hun all-in. Nå er hun klar for verdensrekordforsøk. Foto: Privat
Kristin Harila vil bestige 14 fjell over 8000 meter

Prøver igjen: – Kan bli historisk i sitt nye forsøk

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen