Totalt var det knappe 550.000 kommersielle gjestedøgn i Hemsedal i perioden november 2009- start mai 2010. Det er en vekst på godt over 50.000 nye gjestedøgn.
I et internasjonalt marked med sterk konkurranse og etterdønninger etter finanskrisen er vi meget godt fornøyd med dette resultatet, sier turistsjef i Hemsedal Gunn Eidhamar.
Over halvparten av gjestene er internasjonale
Veksten er god både i det norske markedet (+ 14 %) og i Hemsedals hovedmarkeder internasjonalt, som er Danmark (+ 12 %), Sverige (som fjoråret), Tyskland (+21 %) og Nederland (+23 %). Kun Russland og Storbritannia viser tilbakegang. Hele 51 % av gjestedøgnene i Hemsedal i vinter var internasjonale.
– Vi tror at hovedårsakene til denne gode veksten er
en lang alpinsesong med stabilt vintervær fra 7. november til 2. mai, samt at Hemsedal er kjent for snøsikkerhet og høy kvalitet på alpinbakkene. Vi har hatt sterk markedsføring i alle prioriterte marked og et godt online bookingsystem og en langsiktig internasjonal satsing i utvalgte marked. Det er dessuten vekst i nye varme senger av høy kvalitet og som ligger ski inn ski ut.
En og en halv million gjestedøgn
– Tar man med den rekordhøye bruken av private hytter i Hemsedal (60 bruksdøgn i snitt) har Hemsedal godt over 1,5 millioner gjestedøgn i året. Den gode veksten som Hemsedal har inspirert til videre utvikling av reiselivet i bygda, og er en viktig inspirasjon for alt personale som arbeider innen hele verdikjeden, fortsetter turistsjefen.