/ Nyheter

Nominert til designpris

Kampen om å få Hedersprisen for god design 2008 står mellom en mineryddingsvest, en sikkerhetsdrakt for offshorearbeidere og snøsykkelen fra MERC North Legion.

Sist oppdatert: 28. februar 2008 kl 10.31
Det oslobaserte North Legion er nominert til Hedersprisen for god design 2008
Det oslobaserte North Legion er nominert til Hedersprisen for god design 2008
Lesetid: 5 minutter

Onsdag 12. mars går Designdagen 2008 av stabelen, men allerede fra 28. februar stilles de tre nominerte til årets Hederspris ut på DogA-senteret i Oslo. Og det skorter ikke på action blant de nominerte produktene.

North Legion er nominert for sin BMX- og terrengsykkelinspirerte snowracer, Helly Hansen Pro for sin nye sikkerhetsdrakt for helikoptertransport offshore og Rofi Industrier for sitt potensielt livreddende beskyttelsesutstyr for mineryddere.

– Årets nominerte til Hedersprisen for god design er plukket ut blant de aller beste av mottakerne av Merket for god design. De er alle unike løsninger, der nyskapende og innovativ design hjelper brukerne med å takle store utfordringer på en bedre måte, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd, som arrangerer Designdagen 2008.

Hedersvante Helly

Helly Hansen-konsernet er ikke akkurat debutanter i designprissammenheng. I tillegg til en rekke tildelinger av Merket for god design opp igjennom årene, fikk mosseselskapet den ettertraktede Hedersprisen i 2004 for seiler- og surferskoen Shorehike. Vi arbeider svært mye med design i Helly Hansen, og det er hyggelig at dette blir lagt merke til, sier Terje Gorm Hansen, administrerende direktør i Helly Hansen Pro.

Drakten Helly Hansen SeaAir har allerede vært på markedet i noen måneder, og er den eneste i verden som er godkjent både for bruk i luft og sjø. Det unike med denne drakten er at den er god å ha på seg når man sitter i et helikopter - den er faktisk spesialdesignet for nettopp dette formålet - og at den også er svært sikker og komfortabel i en nødsituasjon ute på havet, forteller Hansen.

Skapte ny sport

Historien bak Oslo-baserte North Legion, er også historien om hvordan et nytt vintersportsprodukt la grunnlaget for en helt ny sport. De to gründerne Egil Stene-Johansen og Grunde Wåge la merke til at mens surfe- og rullebrettet hadde sitt sidestykke i snowboardet om vinteren, var det ingen dugelige vinteralternativer for de som drev med BMX og terrengsykling.

Resultatet, skisykkelen MERC, banet også vei for den gryende SMX-sporten (Snow Moto Cross). MERC ble lansert på den internasjonale vintersportsmessen ISPO i 2006, og førte til at North Legion som første norske bedrift vant hovedprisen for beste nye sportsprodukt; Brand New Awards.

Skamros fra designjury

Designjuryen var kraftig imponert. I jurykjennelsen står det blant annet: Her er det mye identitet og særpreg. Detaljene er kompromissløse og produktet er fantastisk gjennomarbeidet!

– Det er jo en utrolig god tilbakemelding, konstaterer en fornøyd Egil Stene-Johansen, og deler æren med kompanjongen Grunde Wåge og de to andre medarbeiderne i North Legion samt designselskapet Abry Design. Designerne har gjort grunnarbeidet med produktutviklingen, mens vi har brukt tiden på å tenke funksjonalitet, marked og konsept, sier han.

Adidas-samarbeid

Med seg på laget for å lansere SMX som vintersport har nordmennene fått med seg ingen ringere enn Adidas. Utstyrsgiganten er sterkt inne på sykkelmarkedet, men trengte et fotfeste også innen vintersport. Heller enn å konkurrere med etablerte aktører i eksisterende sportsgrener, så de muligheten til å lage en helt ny sport rundt snowraceren til North Legion. Dette har resultert i et årlig internasjonalt SMX-mesterskap; ”Adidas Winter Slope Style”.

Stene-Johansen forteller at MERC i første rekke er for såkalte hardcorebrukerne. Vi har laget denne modellen med tanke på at den skal være bra nok for de beste. Du kan kjøre veldig hardt på MERC uten at den går i stykker. På sikt skal det komme flere modeller, til neste år planlegger vi å lansere en modell for mer vanlige brukere, sier han. Han understreker at SMX er enklere å bruke enn både ski og snowboard, og at MERC dermed også kan brukes av nybegynnere.

Og forklarer at det er mange hensyn å ivareta når man skal lage et slikt produkt, i tillegg til utseende og brukervennlighet. SMX-en brukes i skianlegg, og da er det mange sikkerhetskrav som krever gode løsninger, sier Stene-Johansen. Nylig ble MERC godkjent av Veritas for bruk i norske skiheiser, der vanligvis bare ski og snowboard får innpass, noe som er viktig for videre vekst på det norske markedet. Også flere sentrale alpinanlegg i blant annet Sveits og Østerrike har nå godkjent SMX.

Mange symbolbrukere

Godt over halvparten av salget går allerede til utlandet, og andelen ventes å øke i årene som kommer. North Legion har jobbet mye med markedsføring, både inn mot skianlegg og mot ekstreme sykkelmiljøer i Norden, Canada, Frankrike og Mellom-Europa. Vi har fått noen av de største navnene i verden innen terrengsykling til å bruke MERC. Det har en enorm symbolverdi at de profilerte enerne bruker og går god for vårt produkt, fastslår Stene-Johansen.

Én av disse enerne, den legendariske amerikanske FMX-stjernen (Freestyle Motocross) Travis Pastrana, ble så imponert over MERC at han skal ha en sekvens med den norske nyvinningen i sin neste film i Nitro Circus-serien. Filmingen er allerede i gang, og enda et markedsskup er et faktum for North Legion.

Saken kommer fra Pressenytt

Publisert 28. februar 2008 kl 10.28
Sist oppdatert 28. februar 2008 kl 10.31
annonse

Relaterte artikler

annonse
Ole Christian Mork Fri Flyt
Flere gjester hos SNØ enn i fjor sommer

Økning i antall sommergjester hos SNØ

Shishapangma Kristin Harila rekord
Besteg Shishapangma

Rotteracet har startet

LIGHT LINES: Pengene fra auksjonen av bildet fra Store Ringstind i Jotunheimen skal gå til kampen mot utbyggingen.
Bruker fotoprosjekt i kamp mot regjeringens planer

Auksjonerer bort bilde i kampen mot myndighetenes omdiskuterte planer

KLAR: Når Kristin Harila setter seg mål går hun all-in. Nå er hun klar for verdensrekordforsøk. Foto: Privat
Kristin Harila vil bestige 14 fjell over 8000 meter

Prøver igjen: – Kan bli historisk i sitt nye forsøk

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen