RULLENDE FØLGESVENN: En VW Caddy 2012, parkert og klar for nok en helgetur ut av Oslo-byen. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 4 minutter
Da den erfarne camperen Niels Sole Semb valgte en ferdig innredet VW Caddy fra 2012, var det gode grunner til det.
Semb har nemlig vært gjennom tre andre tre andre biler med overnattingsmuligheter før han landet på denne løsningen.
– Hvorfor har du en bil du kan bo i?
– Da må vi nesten se på historien og hva bilen har gitt meg: frihet til å drive med de sportene jeg elsker og muligheten til å bo hvor jeg vil. Å ha en bil som fungerer som et hjem, gjør det mer komfortabelt å være på tur. Nå kan jeg kjøre til foten av et fjell, våkne opp om morgenen, ta på skiskoene og traske av gårde, sier Semb til Fri Flyts Mitt Krypinn-spalte.
MORGENUTSIKT FRA HELGEHJEMMET: Niels våkner opp til fjellutsikt direkte fra bakdøren til sin VW Caddy. Foto: Christian Nerdrum
– Hvorfor akkurat en Caddy?
– Så lenge den kan bli 190 cm lang med baksetet nede, så er det camping verdig for meg. Tidligere bilhistorikk vært: 1. Opel Vivaro, 2. Toyota Corolla, 3. Toyota 4Runner (Canada og USA).
– Hvorfor gikk du ikke for en enda større bil?
– Jeg var lenge inne på tanken for å kjøpe en større, men det ble til slutt snakk om hvor upraktisk det er å ha stor bil når du skal parkere på Løkka og hva det koster meg å ha og bruke den. Regnet frem til at det kostet omlag 8000 kroner i måneden å eie en stor camper (gitt kjøpspris på ca 300k) kontra 3000 kroner for Caddy-en. I bruk kan du også plusse på en del ekstra på grunn av drivstofforbruket.
SMART, RØD KNAPP: Den røde knappen gjør at Niels kan åpne bakdøren fra innsiden.
Før Caddy-en hadde Niels en Opel Vivaro, Toyota Corolla og en Toyota 4Runner - i den rekkefølgen. Foto: Christian Nerdrum
SMART: En dobbeltseng og praktiske oppbevaringsskuffer under. Alt metall er dekket til for å gjøre inneklimaet bedre. Foto: Christian Nerdrum
– Hva slags innredning har du?
– En enkeltseng som kan utvides til en dobbeltseng, to store skuffer som kan dras ut og brukes til å lagre utstyr, diverse små hyller for oppbevaring og et bord som kan slås ned. Det er ikke jeg som har innredet bilen – den var allerede ferdig innredet da jeg kjøpte den.
– Har du varme i bilen?
– Nei, ingen varme, men den er isolert mot metallet, og jeg har lagt treplater over.
– Er det noen installasjoner du er ekstra fornøyd med?
– Skuffene er helt supre. De er store og lette å dra inn og ut.
– Hva bruker du takstativet til?
– Du kan laste hva som helst på det, og planen er å sette en skiboks der etter hvert. Her kan du stable på alt og bare stroppe det fast. Dessuten gjør takstativet bilen litt mer maskulin.
– Hva kreves for en god natt?
– God ventilasjon, frisk luft og at alt metall er dekket til. Alt av metall må dekkes for å unngå kondens, for det gjør det fuktig. Og en god sovepose – det er alfa og omega.
HJEM PÅ FIRE HJUL: Målet er å våkne opp ved foten av et fjell, få på seg klærne, spise frokost, koke kaffe og klistre på fellene. Foto: Privat
– Hvor mye blir bilen brukt?
– Den blir brukt hver helg, så det er et helgehjem for å komme seg ut av Oslo-byen.
– Beste minne?
– En tur til Volda etter nyttårsaften i år. Det hadde dumpet snø, så partneren min og jeg dro på tur. Den største turen vi planlegger nå er å kjøre til Nord-Norge i sommer og deretter seile over til Træna. Da blir bilen parkert for en stund, men den er jo ideell om sommeren.
– Har du hatt noen problemer med bilen?
– Ingen problemer, men den har gått 225 000 kilometer, så det kommer nok til å bli litt vedlikehold. Så lenge man bruker den mest til langkjøring, er obs på rust og utfører jevnlig vedlikehold, så skal den nok holde til over 300 000.
– Noen tips til de som vurderer å kjøpe en lignende bil?
– Kjøp en som allerede er ferdig bygget. Det finnes mange på Finn.no. Det tar mye mer tid å bygge enn man tror.
Niels Sole Semb sin VW Caddy
Hva: VW Caddy Maxi 2012 Pris: 35 000 kroner Soveplasser: 2 Antall netter i året: Målet er 50 Innredning: Dobbeltseng, bord og oppbevaringsskuffer Husregler: Børst av støv og snø før du går inn i bilen. Vi må holde fukt unna innredningen. Toalettmuligheter: Nei, det blir i naturen (P.S. Brenn alltid papiret. Ta med fyrstikker!)
Christian er en ekte Fri Flyt-er med lidenskap til et bredt spekter av aktiviteter. Mange kjenner han som en vannsportekspert, men han har også mye erfaring innen terrengsykling, frikjøring og topptur. Hadde du spurt ham i fjor, så ville han svart at wingfoiling var den nyeste aktiviteten. I år dermot: powsurf, snowboard og splitboarding. I likhet med flere av våre journalister har Christian gått Fri Flyt-skolen. Helt siden 2007.
Allerede abonnent?
Logg inn her
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.