/ Kite

Kitekrim på Dovre

Nasjonalparkene i Dovre og Rondane kan bli forbudt mark for kitere, og bare delvis tillatt for stisykling.

Sist oppdatert: 1. oktober 2007 kl 17.12
Claes Lundins kite kan bli uønsket og ulovlig på Dovrefjell. Foto: Chr. Nerdrum
Claes Lundins kite kan bli uønsket og ulovlig på Dovrefjell. Foto: Chr. Nerdrum
Lesetid: 2 minutter

I forslaget til en ny forvaltningsplan, som skal konkretisere hva som er lov og ikke lov, levnes kitere lite håp. Kiting anses som en utstyrskrevende aktivitet med "tilleggsutstyr utover vanlig skiutstyr", noe som gjør at det ikke faller inn under definisjonen "tradisjonelt og enkelt friluftsliv".

– Dette er av hensyn til villreinen. Det er mye folk på tur i områdene, og kiting er en ny form for friluftsliv som har kommet de siste årene. Kitere kan forflytte seg raskt over store avstander, og vi mener dette kan forstyrre villreinen, sier overingeniør Harald Klæbo ved Fylkesmannen i Oppland.

– Men er det ikke et poeng at kitingen foregår helt lydløst?

– Jo, det er et poeng.

– Men ikke et poeng godt nok?

– Nei, forslaget går på at vi ikke ønsker slik rask, menneskelig forflytning.

– Straffes kitere fordi de bedriver en ny og moderne form for friluftsliv?

– Nei, det er ikke poenget, selv om det er lettere å innskrenke en ny form for bruk av naturen. Men vi vil begrense andre typer ferdsel også, sier Klæbo.

Rondane og Dovre nasjonalparker i Hedmark og Oppland ble opprettet i henholdsvis 1962 og 2003. Forslaget til ny forvaltningsplan skal i praksis gi en liste over hva som er lov og ikke lov å gjøre der. Det vil knesette konkrete, juridiske forbud, slik at myndighetene i fremtiden for eksempel kan straffeforfølge kitere.

Publisert 1. oktober 2007 kl 09.09
Sist oppdatert 1. oktober 2007 kl 17.12
annonse

Relaterte artikler

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen