Sett på låta «Far away»med Cut Copy. Klarer du å se for deg hvordan PK Hunder drar ville nosegrabs i Field Productions «Get Lucky» på Fonna? Et godt eksempel på en av historiens mange minneverdige filmparter. Men hva er det som gjør den så spesiell? Kombinasjonen mellom hva du hører og ser er essensiell. Det må være en slags match. Eller det stikk motsatte, uten at det blir ironisk. Kanskje en selvfølgelighet, vil du si, men det er ikke alle filmparter som blir husket eller skrevet i historie- bøkene, kun på grunn av imponerende og kreativ kjøring. Det kreves et samspill. Alt ligger i hendene på den som skal klippe og legge lydspor på filmen.
TORKEL KAROLIUSSEN
Kjent for Kong Vinter-filmene, i tillegg til Free Radicals-filmen «The Rising».
– Har du fått lov til å bestemme låt til parter du har hatt i skifilmer?
– Jeg fikk ei låt med Peps Blodsband i parten min i Free Radicals ́ «The Rising».
– Nevn et segment fra en skifilm med knallbra kjøring og kickass musikk, som du husker veldig godt?
– Frode Grønvold sin storfjellkjøring i Free Radicals «White Trash» (2003) fra Cucumelle i Serre Cheva- lier med Mando Diaos «Mr Moon».
TORGRIM VOLE
Vågågangster med kortreist skatehall i en låve. Kjent fra Field Productions-filmene.
– Hva er din favorittlåt brukt i en skifilm?
– «Phesto D» av Hieroglyphics husker jeg satt som et skudd når «The Game» rulla på skjermen på loftet hos Eirik Finseth i gamle dager (forøvrig gruppa Bay City-rapperne Souls of Mischief hadde sitt utspring fra, som igjen lagde verdens beste rap-låt «93 Till Infinity»).
– Nevn et segment fra en skifilm som du husker veldig godt?
– En sang jeg iallefall husker godt er «Laisse Tomber de Filles» av April March brukt på soundtracket til Kris Ostness-filmen «Tee Time». Erik Naess brukte å sette den på i hvert friminutt vi hadde vinteren igjennom på Oppdal VGS. Pluss at filmen i seg selv var ganske kul med mye sær musikk og stort sett kun naturlige gap. Mange har sikkert hørt sangen gjennom Quentin Tarantino filmen «Death Proof», og ikke minst da NRK brukte den i traileren til True Blood for tre år siden.
SIGBJØRN TVEIT
Vossing kjent fra flere filmer fra Level 1, «Hurt So Good» fra Legs Of Steel og lifestylegangster-flicken fra Imagi- nary Trace «While We Can».
– Hva er din favorittlåt brukt i en skifilm?
– Eg har hørt veldig mykje på ein song som heiter Electric Machine av Acid King. Den blei brukt i Zac Marben sin part i den eine Videograss- snowboardfilmen som kom ut i forfjor – «Shoot The Moon». Fantastisk eksempel på bruk av musikk i ski- og snowboardfilm. Zac Marben har jækli tung stil, og det jækli tunge riffet bygge oppunder det. Ein av yndlingspartane mine frå i fjor, og uten den songen hadde parten berre vå middels bra.
– Har du et favorittsegment med bra musikk og kjøring?
– Parten til Tanner i Session 1242. Mobb Deep med Shook Ones Pt. II. Ein legendarisk song i hip-hop- sammenheng, kombinert med noe av den feitaste kjøringen ein nokon gong hadde sett. Og CR Johnson i Happy Dayz. Songen e heilt umulig å finna på internett. Har hørt at da va søskenbarnet hans som lagde den til parten hans - ein ekta Squaw Valley-local, som CR sjølv var. I begynnelsen av songen driv han å disser byfolk som kjem til Squaw Valley for å stå på ski, og på refrenget syng han «ICE, ICE». Mange likte ikkje parten på grunn av songen, men i mine auger var den utruleg viktig.
– Hvorfor var akkurat den så viktig?
– På den tie so va skifilmmusikk da me hørte på, og da faktum at den va umulig å få tak i gjor den mystisk og legendarisk! Den svinge fortsatt lika godt i mine øyrer!
LES OGSÅ: Twintip og popmusikk
LES OGSÅ: Slettemarks favoritter
Saken er skrevet av Hans Petter Hval og sto på trykk i Fri Flyt nummer 93