Stryn-eier: – En katastrofe

Stor skredfare. Stengt vei. Sommerskianlegg uten gjester. Frustrasjonen er stor på Strynefjellet. – Rett og slett en katastrofe, sier deleier Håvard Skibenes i Strynefjellet Destinasjon.

Sist oppdatert: 30. mai 2007 kl 15.22
Enorme snømengder i Strynefjellet skaper ikke glede, men frustrasjon. Foto: Endre Løvaas
Enorme snømengder i Strynefjellet skaper ikke glede, men frustrasjon. Foto: Endre Løvaas
Lesetid: 4 minutter

Opprinnelig skulle Strynefjellet Sommeskisenter åpnes 25. mai. Men veien holdes fortsatt stengt på grunn av stor skredfare inn til skibakken. Inntil videre er anlegget stengt. Håvard Skibenes, deleier av det privateide Strynefjellet Destinasjon, som igjen står som eier av skisenteret, legger ikke lokk på sin frustrasjon.

Han estimerer et tap opp mot en million kroner. Og det kan bli enda mer hvis det kommer avbestillinger.

– Det er ikke bare vi som taper penger, men hele Norge gjør det. Regjeringen bruker flere hundre millioner på markedsføring, så da må man jo bruke noen av pengene for at folk får komme seg ut og oppleve landet. Det er i alles interesse. Dette er rett og slett en katastrofe!

Heiseieren har kommet med flere forslag til Statens vegvesen, tiltak som kan hjelpe sommerskianlegget - og de tilreisende - ut av skredfellene langs veien.

– I en bratt helning er det mulig så kjøre ski på skrå inn i det utsatte området og utøse raset kontrollert. Dette er en teknikk som brukes i Alpene på våren. Det krever folk med kompetanse. Ikke hvem som helst, men internasjonale fjellførere, sier Skibenes.

Vår og sommersnø er nemlig ikke mulig å sprenge vekk på grunn av konsistensen. Vanligvis må dette komme ned av seg selv. Skibenes ønsker også å sette opp vakter. Dersom det skulle gå ras, rekker man å få folk vekk. På de korte farestrekningene kunne vaktene overvåke oppside og nedside med radiokommunikasjon.

– Det tar 12 sekunder for raset å nå veien. På den tiden rekker man å stoppe trafikken. Dette koster nesten ingenting. Uansett hvilken løsning man måtte finne, er det viktigste for oss er å ivareta sikkerheten på best mulig måte, fortsetter han.

Sigmund Hagen i Statens vegvesen har hatt ansvaret for denne veien i flere år. Han har ingen tro på skredvakter langs veien.

– Det har vært besvær med denne veien i mange år, og Vegvesenet tar stort ansvar her oppe. Vi hadde ras for to år siden, og da var det mindre snø enn nå. Jeg skjønner godt problemet, men veien ligger i en grop, og man ser ingenting før snøen ligger oppå bilen. De 12 sekundene er bare tipping. Jeg har ikke helt sansen for det der, kommenterer Hagen.

En frustrert Håvard Skibenes stiller seg spørsmålet om hvorfor ikke denne strekningen er med i rassikringsplanen som foreligger i Nasjonal transportplan.

– Kompetansen finnes, men ikke hos Vegvesnet. Det finnes i miljøet og blant skikjørerne. I går fikk vi tillatelse til å gjøre en skicut (kontrollert skredutløsning med ski, red.anm.), så det er et stort fremskritt. Men det er fortsatt umulig å si noe om åpningen, sier Skibenes.

Olaf Terje Hove er sjef i Fjordane distrikt i Vegvesenet og understreker at de ikke vil åpne veien før det er trygt. De betyr klarsignal fra Norges Geotekniske Institutt (NGI) og minimal rasfare.

– Vi har den fremste ekspertisen på skred i landet i NGI. Man må være klar over at Strynefjellsvegen bare er sommeråpen, og at det ikke er mulig å legge mer inn mer ressurser. Vi får ikke noe ekstra støtte for å åpne den gamle Strynefjellsvegen på grunn av skiturismen i området. Det var for øvrig aldri planen at det skulle åpne, selv om vi hadde et mål om å få den opp i pinsen. Skisenteret tar egentlig en sjanse når de varsler om åpning til pinsen. Mai var lovende, men så har snømengden økt frem til pinsen. Planlagt åpning av hele den gamle Strynefjellvegen er 15. juni, sier Hove.

Skibenes og Strynefjellet Sommerskisenter er skuffet over Statens vegvesen og de offentlige myndighetene. De etterlyser også mer støtte fra lokale kreftene.

– De høster mye av oss, men gir ikke nok tilbake. Kreftene som driver dette anlegget er et veldig lite selskap med begrensede ressurser, sier Skibenes.

Publisert 30. mai 2007 kl 14.18
Sist oppdatert 30. mai 2007 kl 15.22
annonse

Relaterte artikler

Hedvig Wessel feirer at hun er blitt verdensmester i frikjøring
– Dette er bare begynnelsen

– Dette er bare begynnelsen

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

annonse
jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Høkkers Freeride
Se bilder og resultater fra Høkkers Freeride

Høkkers: – Rekordpåmelding

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen