Anlegget som er knyttet til hippiebyen Nelson har fått en helt annen status etter at de i for to år siden satte opp stolheisen Glory Ridge fra nedre del av anlegget. Det åpner for enorme mengder skogskjøring som tidligere bare kunne nåes til fots. Plutselig er de heisbaserte offpistområdene i Whitewater doblet - på grunn av én eneste heis.
Når vi ankommer Whitewater har det ikke snødd på en uke, og alt som finnes av løssnø i nærheten av heisanlegget er så godt som støvsugd helt inntil barken av hvert eneste tre. Da er det ikke annet å gjøre enn å ta beina fatt. Etter litt diskusjoner og forhør av lokale kjennere blir vi enige om å komme oss rundt den store gryta under toppen av Ymir (2400 moh) der stort sett all skikjøring i Whitewater omspant seg - før den nye heisen ble satt opp.
Vi setter på feller og følger spor. Det går ikke helt etter den opprinnelige planen. Men, med en heldig feilnavigering trasker vi likevel rett inn i godtebollen på nordsiden av anlegget – etter å ha vært tilfeldige tilskuere til et stunt vi alle trodde skulle havne i ulykka. En vågal franskmann har funnet det for godt å hive seg ut en 25 meter høy klippe. Men gutten lander på beina og filmeren får fanget det på minnebrikka, så da er alle glade og samles til høye håndklask. Det må da være et tegn på at det fortsatt er et godt grunnlag med snø i Whitewater.
Gåturen blir den lengste til nå, men solen skinner og ingen klager i det vi stabber oss opp langs ryggen av Ymir med jakkene på sekken. Selv om det ikke blir all verden med høydemeter på denne turen heller, så er det ingen som skal frata Whitewater faktumet om at anlegget har et villt potensial. Vi peker og lar oss fascinere av mulighetene før vi slipper oss utfor kanten av den store gryta hvor vi finner vår egen snø, så krysser vi noen spor og finner mere urørte hvitevarer. Et stort felt åpner seg foran oss, men ingen spor.
– Kan vi kjøre her, eller? er det noen som spør.
– Ser ut som det er holdt av liksom, svarer en annen. Også kjører vi rett inn i en sjokktilstand som ofte oppstår når en finner lårdyp pudder. Gamle Fernand hadde ganske rett da han sa: «Whitewater´s got the deep, but Red has the steep.» Selv om vi forsåvidt opplevde både brattere bakker og dypere snø her i Whitewater.
Så blir det high fives på oss også.
De fleste har fått nok med denne turen. Det gode været frister til avslapping i sola og testing av ulike kanadiske øltyper. Dessuten er det grunn til å tilbringe litt ekstra tid på den prisvinnende Fresh Tracks Café i bunn av bakken. Selv om de ikke har hørt om cortado, så kan vi endelig kan vi få oss en skikkelig kaffe som ikke smaker te. Her er lite overlatt til tilfeldighetene, med varierte menyer av økologisk, sunn mat.
– Alt er ferskt og nylaget fra bunn av. Vi bruker lokale råvarer så langt det er mulig, kan markedssjef Anne Pigeon i Whitewater Ski Resort fortelle oss. Fresh Tracks har til og med laget en egen kokebok som inneholder rettene som serveres Fresh Tracks Café. For å gjøre anlegget mest mulig miljøvennlig brukes dessuten frityroljen fra matlagingen i Whitewater sine tråkkemaskiner.
Vi kaster en terning for anlegget som for 77 år siden ble drevet med et tau festet til bakakslingen av en T-Ford. Det er ingen tvil om at de fortsatt holder alt på gjestenes premisser. Whitewater er ekte, og det liker vi. Terningkast seks.
WHITEWATER:
Gjennomsnittlig snøfall: 1200 cm
Høydemeter: 623
Høyeste punkt: 2398 moh
Bunnpunkt: 1626 moh
Terreng: 6.580 mål/dekar
Merkede nedkjøringer: 69
Heiser: 4
Terrengpark: Ja
Catskiing: Ja
Heliskiing: Ja
Pris dagskort: 354 kroner (64 kanadiske dollar)
Nett: skiwhitewater.com
Sammen med en vennegjeng på fem andre skiglade herrer reiste Fri Flyt til Canada for å stå på ski i British Colombia og Alberta. Fernie, Red Mountain, Valhalla Catskiing, Whitewater, Revelstoke og Kicking Horse skulle til pers. Ni skidager i hendene på Langley Travel og konseptet «Skiing Around The Rockies». Og på toppen av det hele unnet vi oss en dag med catskiing - det må du bare på skiferie i Canada.
Turen til Canada ble gjort for to vintre tilbake og artikkelen sto på trykk i Fri Flyt # 83. Følg med i fortsettelsen! Hvis du vil holde deg helt oppdatert på reiser, nyheter, tester og ski anbefaler vi å bli abonnent av magasinet Fri Flyt.