– Vi har trent mye i forkant og droppet heliturene for å komme i form til dette. Det trengs for å komme ned i fin stil, sier Stian Hagen på telefon fra sitt hjem i Chamonix. Sammen med sin nysignerte teamkompis på Helly Hansen har de klatret opp og kjørt ned Alpenes mest ikoniske fjell.
Prosjektet begynte 4. mai i Matterhorns østvegg med 700 høydemeter, Eigers vestvegg (1650 høydemeter), Mt. Blancs nordvegg (1350 høydemeter) og Monte Rosa Marinelli couloir (2500 høydemeter). Alle toppene ble klatret opp alle bortsett fra Monte Rosa, som er den største facen i hele Alpene. Hit fikk gutta løft med helikopter.
– Hvis det bare var oss to, ville det vært en ting, men med det store teamet vi var, ble det vanskelig å koordinere opplegget i løpet av 10 dager. Vi var heldige med været, både på Eiger og Matterhorn hvor vi rakk ned akkurat før skyene kom ned. I vestveggen på Eiger hadde vi ganske kjipe forhold. De første 500 høydemeterne var det bare is. Da fant vi ut av at det var bedre å droppe alle vestveggene. I Monte Rosa og Matterhorn fikk vi de beste forholdene og mest interessante linjene. Å få bra forhold i løpet av så kort tid er ganske utrolig. Hvis det hadde vært pudder hadde vil ikke hatt muligheter til å klatre opp. Det var derfor prosjektene begynte så sent, forteller Stian Hagen.
De fleste bestigningene krevde tidlig start, og på Matterhorn med østvegg som får solen tidlig, var de klare for å kjøre ned ni på morgen allerede.
– Da startet vi klatringen kl 04.30. I Eiger det samme. Det var fint å komme opp tidlig uansett, da det er en kjip hengebre på veien opp her.
Både Hagen og Davenport har klatret og kjørt med Marker Duke med vanlige frikjøringsski og randostøvler fra Dynafit.
– Det er en balansegang å finne det som passer. Vi skal jo både opp og ned, kommenterer Hagen raskt om utstyrsvalget.
Hvorfor akkurat dere to?
– Chris og jeg har kjent hverandre i mange år og filmet mye sammen tidligere. I høst kom han på samme team med meg, og har gjort mye brattkjøringsprosjekter på hver vår side av Atlanteren. Og da var det mer naturlig å gjøre noe sammen. Det er jo egentlig dette vi har mest lyst til å gjøre. Det er egentlig ingen filmselskaper som har trodd på et sånt prosjekt tidligere, men nå fikk vi det til. Jeg tror nok filmselskapene er interessert i noe mer enn ren heliporno.
Matchstick Productions legger opp til et segment til filmen som kommer i høst. I tillegg vil det bli én times tv-serie for Rush-tv. Sammen med Matchstick, besto teamet av superfotografene Christian Pondella og Peter Mathis.
Se frem til utfyllende story og bilder i Fri Flyt en gang i fremtiden.