Julaften omkom Lars Eriksen i et skred i Hemsedal, og tre dager senere gikk alarmen på ny da fem personer utløste et skred nedenfor Reidarskaret. Èn av de ble fraktet til Ullevål sykehus med alvorlige skader. Fri Flyt har fått bekreftet fra Politiet i Buskerud at de vil innføre forbud mot offpistkjøring i området de to skredene har gått.
– Hvis det fortsetter som dette, så må vi jo foreta oss noe. Men skal vi gjøre det, så må det jo også følges opp. Det kan bli vanskelig i praksis, sier operasjonsleder Stig Væråmoen i Nordre Buskerud politidistrikt til NRK som ikke er spesielt imponert over risikoen som tas, tross advarsler om ustabil snø fra skredeksperter.
Samtidig er Væråmoen redd et forbud ikke vil hjelpe.
– Disse som driver med slik kjøring har gode kunnskaper om skredfare, og de vet hvor ille det kan gå. Dermed er det ikke sikkert at et forbud hjelper, sier han.
Dette er ikke første gang Politiet varsler om forbud mot offpist. I fjor nedla Troms politikontor ferdselforbud i Djevelberget ved Tromsø alpinsenter som et forbyggende tiltak for å unngå flere ulykker i det utsatte området. Foreløpig er det ikke tatt stilling til om ferdselsforbudet vil fortsette denne vinteren.
– Det avhenger av flere forhold, herunder hvordan snøforholdene blir. Dersom det blir aktuelt å etablere et slikt forbud vil erfaringene fra forrige vinter bli innhentet, har politimester i Troms, Ole Bredrup Sæverud, tidligere sagt til Fri Flyt.
LES OGSÅ: USIKRE OM FERDSELSFORBUD
Et tilsvarende forbud må forvente kraftig kritikk fra en sterk gruppe frikjørere og friluftsmennesker. Friluftsloven legger opp til fri ferdsel i naturen, og om det er lov eller ei, vil folk fortsette med dette. Det brukes i dag store ressurser for å øke bevissthet og kunnskap om fjellferdsel gjennom utdanning og kurs. NVE bygger dessuten opp en nasjonalt skredvarsling med et observatørnettverk som utfører snøobservasjoner. Relevante steder får nå daglige oppdateringer med skredfaregrad og snødekkets oppbygging og stabilitet.
Alt dette vil i såfall prinsippielt lede til hvordan vi på en tryggere måte kan bryte loven.
Frustrasjon og sorg etter et tapet av Lars Eriksen, påfulgt av nok en stygg ulykke i Reidarskaret, skaper diskusjoner om ansvar og internjustis innad i frikjøringsmiljøet.
– Jeg har forståelse for at spørsmålet om restriksjoner kommer opp, når det gang på gang viser seg at erfarne folk neglisjerer sine egne erfaringer med ustabil snø i tillegg til faregrad 3 på tavla. Min erfaring med faregraden angitt av skipatruljen i Hemsedal er at den er høyst pålitelig (- dessverre er det vel mindre enn en håndfull anlegg i Norge som har den samme servicen). Imidlertid har vi den siste uka tre eksempler på at det ikke hjelper en dritt. På deler av publikum, i det minste, skriver tidligere nettredaktør Simen Berg på sin facebookprofil.
Klokken 14.00 i går hevet Hemsedal Skisenter faregraden fra 3 til 4 i hele anlegget. I prinsippet betyr dette at det kan gå naturlig utløste skred uten tilleggsbelasting.