– Vi hadde satt av disse dagene for test av de bredeste skiene og måtte finne den beste snøen, og akkurat nå er det veldig bra her i Hemsedal, rapporterer ansvarlig redaktør i Fri Flyt. I går falt det et betydelig snøvær på dagen, utover kvelden og natten.
– Vi har valgt å lage en egen kategori for de ekstra store skiene, så da må vi ha skikkelig god snø, poengterer Sande.
– Hva legger dere mest vekt på når dere tester de bredeste skiene?
– Det er veldig mange ulike løsninger ute å går, men vi vil finne ut hvor stabile de er, hvordan de svinger, flyter og manøvrere. Om de flyter i ulike former for snø, og så videre. Nå tester vi 20 ulike ski, hvorav mange har bananform.
– Har dere merket store forskjeller?
– Det er mange veier som leder til en god ski. Man må bestemme seg for hva man synes er viktigst. Skal du kjøre raskt ned store fjellsider eller kjøre baklengs, være rask og manøvrerbar? Det viktigste med testen er å guide folk i markedet. Hva er det som er best for deg? Vi prøver å beskrive identiteten til hver ski, sier Sande, som likevel lover å kåre en testvinner.
– Kan du røpe noe?
– Det er flere nye rockermodeller som er veldig bra. Her vil det være noen flere merker som melder seg på for fullt, og det kommer en del rocker-ski som er mer allsidig enn hva vi har sett tidligere, og rocker er ikke nødvendigvis reservert til den aller bredeste skien.
– Hvor mange par ski skal testes gjennom sesongen?
– Det er godt over 150 par ski og syv kategorier. I tillegg skal vi teste 50 snowboard. Det blir et stort løft for Fri Flyt ,og vi bruker mye ressurser til disse testene. I snitt mener jeg vi lager den beste testen i skiverdenen.
– Hva sier testansvarlig Endre Hals?
– Skiutviklingen har gått slag i slag siden begynnelsen av 90-tallet, men nå skjer det virkelig noe, og det begynner å bli enkelt å kjøre løssnø . Dette er nok det mest spennende året i skihistoriens utvikling, sier Endre Hals til friflyt.no.