Hagen rockerdebuterer

Proffkjører Stian Hagen har bidratt til å gjøre skiverdenen litt bredere. I en lengre prat med redaktør Erlend Sande tidligere i år spår han en stor fremtid for ferdig bøyde ski.

Sist oppdatert: 20. august 2008 kl 11.32
KUROSITET?: Stian Hagen liker å diskutere med menn i hvite frakker. Foto: Endre Løvaas
KUROSITET?: Stian Hagen liker å diskutere med menn i hvite frakker. Foto: Endre Løvaas
Lesetid: 4 minutter

– Du skulle ikke tro at denne skien har allroundegenskaper, men det har den! På grunn av formen er den mye kjappere fra kan til kant enn mange ski som er smalere. I løssnø er de så bra at jeg ikke kan komme på noe jeg ville ha forandret.

Stian Hagen står på stand og snakker entusiastisk om produktet han selger, i likhet med tusener av selgere på ISPO-messen i München 2008. Men Oslo-gutten har et tettere forhold til produktet han snakker om enn de fleste. Den nye bananformede toppmodellen Kuro er i stor grad resultatet av Hagens ideer om hvordan en storfjellsski skal være.

Hagen har fått betalt for å kjøre Völkl-ski siden 2000, men de siste årene har han blitt en viktig brikke i utviklingsarbeidet til det tyske skimerket.

– Det startet egentlig på ISPO for fem år siden, da var Sanouk den bredeste skien vår. Jeg sa at jeg trodde vi fremdeles var et godt stykke unna det som kom til å være standard bredde om noen år. Så kom vi opp med Sumo, som var 125 millimeter under midten.

Suksessen med Sumo, som blant annet vant Fri Flyts test av superbrede ski høsten 2007, gjorde at Stian Hagen ble en mann å lytte til i Völkls utviklingsavdeling. For halvannet år siden startet arbeidet med en ny modell.

– Vi ble enige om å lage den aller råeste løssnøskien. Rocker - at skien er bøyd opp foran og bak - er kommet for å bli, så vi ville jobbe med det. Men vi ville gjøre det på en annen måte enn de andre, sier han.

Han forklarer noen av prinsippene bak skien. Det viktigste er at skien har en ferdig bøyd form og et innsving som går gjennom hele skien, ikke et flatt felt på midten som for eksempel K2 Pontoon. Når skien legges på kant, svinger den som en vanlig ski. Framskia er forholdsvis stiv, for å unngå at tuppen ligger og slår, mens midt - og bakski er mykere.

Bak det ferdige resultatet ligger mye prøving og feiling.

– I februar i fjor dro vi til Utah med seks par ski ulike ski basert på disse ideene. Der var det dårlige forhold, så det endte opp med at vi kjørte opp til Yellowstone nasjonalpark hvor vi brukte snøskutere. Vi var seks teamkjørere som testet og vi prøvde omtrent ti ulike bindingsmonteringer, sier han.

Etter USA-turen var de enige om at formen på "rockeren" og fleksen var funnet. I sommer ble det jobbet på spreng for å finne det riktige innsvinget, slik at skien skulle oppføre seg best mulig på hardere underlag.

– For meg er det helt uaktuelt å ha en ski som kun fungerer i løssnø. Selv en perfekt dag i Chamonix kjører du ikke usporet snø lengre enn til halv ti. Etter det er det sporet og vekslende føre, sier han.

De siste årene har Stian Hagen brukt mye tid på å utdanne seg til internasjonalt sertifisert fjellguide. Men han sørger også for å holde frikjørerkarrieren varm. I vinter var han med amerikanske Chris Davenport og lagde film fra bratte nedkjøringer i Alpene. Samtidig er blitt stadig mer engasjert i utvikling av ski. Han ofrer gjerne noen pudderdager for å kunne være med å sette sitt preg på utstyrsutviklingen.

– Jeg digger å dra opp til Straubling i Tyskland og diskutere med gutta i hvite frakker. De forklarer hvilke materialer de kan bruke for å få til ulike ting.

Stian Hagen var tidlig ute med å spå at vanlige helgekjørere snart kom til å bruke ski som er ti centimeter brede på midten. Nå tror han den ferdig bøyde bananformen kan være den neste ekstreme utstyrstrenden som blir allemannseie. Han peker bortover rekke av twintip - og frikjøringsski.

– Jeg tror mange av disse skiene her kommer til å få en lignende form. Skiene blir rett og slett lettere å kjøre på. Dere får se mer av dette, sier han.

NAVN: Marker Völkl GMBH (eies av Jarden, som også eier blant annet K2)
STED: Straubing, Tyskland
PRODUKSJON: 400.000 par ski i året
ANSATTE: 400

Se Stian Hagen fortelle om rockerskien Völkl Kuro under ISPO 2008

Publisert 20. august 2008 kl 11.23
Sist oppdatert 20. august 2008 kl 11.32
annonse

Relaterte artikler

Hedvig Wessel feirer at hun er blitt verdensmester i frikjøring
– Dette er bare begynnelsen

– Dette er bare begynnelsen

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

annonse
jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Høkkers Freeride
Se bilder og resultater fra Høkkers Freeride

Høkkers: – Rekordpåmelding

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen