Blir Hedvig Wessel olympisk mester i frikjøring i 2030?
Norges Skiforbund (NSF) lover at frikjøring som idrett skal beholde både frihet og egenart når sporten innlemmes i skiforbundet. Hedvig Wessel frykter sporten blir delt i to leire.
IKKE SIKKER: Hedvig Wessel vil være 35 år til et eventuelt OL i frikjøring i 2030. Foto: FWT
Lesetid: 5 minutter
– Vi skal ikke presse noen inn i et system de ikke ønsker å være en del av. Det er viktig å ivareta friheten som er grunnlaget for frikjøring, sier leder i freestylekomiteen i NSF, Øystein Tamburstuen.
– Ingenting er spikret ennå, men i skiforbundet har vi god erfaring fra da vi tok freeski inn i et system som kan oppfattes som rigid og regelstyrt. Vi har hatt dialog med frikjøringsmiljøet og Norway Freeride i to og et halvt år, og føler vi har gode kunnskap og erfaring og hva som skal til for at dette skal gå fint, sier Tamburstuen.
Han har selv sittet i styret i Norway Freeride, og har erfaring fra styret i Heming IL - en av klubbene med flest frikjørere i Norge.
– Kan bli delt i to
– Inntoget til FIS putter mer penger i sporten, og mer støtte fra forbundene. Vi så det i slopestyle hvor en helt ny generasjon med yngre og mer seriøse utøvere kom. Men dette kan dele sporten mellom de som vil holde på det gamle, med stor frihet og få regler, og de mer seriøse utøverne på den andre siden. Jeg tror uansett det blir mest positivt, men spennende å se om FIS setter nye, egne regler, sier Hedvig Wessel til Fri Flyt.
Hun vant verdenscupen i frikjøring sist vinter, og kjørte sin første FWT-konkurranse lenger før FIS ble en del av frikjøringssirkuset, etter flere år på det norske landslaget i kulekjøring.
– Det er spennende med FIS, men det jeg ser kan være utfordrende er dette med TV-sendt sport, som må foregå på et forhåndsbestemt, eksakt tidspunkt. Det kan bli vanskelig for frikjøring, og gå ut over forholdene for utøverne, sier Wessel.
VERDENS BESTE I 2024: Hedvig Wessel. Foto: FWT
BIG DEAL: Finalen i verdenscupen i frikjøring går i Verbier hver vår, og samler stort publikum både foran face´n og foran livestreamen. Foto: Jeremy Bernard
VINNER-RUNNET: Hedvig Wessel på vei mot sammenlagtseier i 2024. Foto: Jeremy Bernard
Imponert av utøvere som holder på lenge
– Etter at FWT ble innlemmet i FIS har vi ventet på retningslinjer fra det internasjonale skiforbundet, men de er ikke landet ennå. Prosessen er i gang, og vi er opptatt av god dialog og gode løsninger, uten å endre så voldsomt på retningslinjene som finnes for frikjøring i dag, sier Tamburstuen.
En viktig grunn til at skiforbundet er gira på frikjøring er nettopp frikjøringens evne til å holde på utøvere over lang tid sammenlignet med andre grener.
– I de mer tradisjonelle idrettene er frafallet stort når utøverne er rundt 15-16 år gamle. Men i frikjøring ser vi at folk holder på til de er langt opp i tredveåra og enda eldre. Det er imponerende og inspirerende, sier han.
Tamburstuen avslører også at redusert aktivitet innen kulekjøring og skicross gjør at skiforbundet har både kapasitet og struktur på plass for å ta vare på frikjøring.
OL-gren i 2030?
En naturlig følge av å bli en del av FIS er OL. Og det snakkes mye om frikjøring i de olympiske leker, uten at noe er spikra ennå.
– Tanker om frikjøring i OL er en naturlig følge av innlemmelsen i FIS. Men ingenting er spikret ennå, og første eventuelle mulighet for frikjøring på OL-programmet er i 2030, sier Tamburstuen.
Norges og verdens beste frikjører, nemlig Hedvig Wessel, er 35 år gammel i 2030.
– Jeg har ikke noe mål eller tanker om å kjøre OL i 2030, så det får vi bare se an. Men så har jeg heller ingen tanker om å slutte å kjøre ski eller pushe meg selv. Håper jeg har familie når jeg er 35, så jeg får se hvor jeg er i livet. Det er noe med å holde seg relevant i sporten også - jeg merker allerede at de unge jentene pusher det som aldri før. Men OL er en spennende utfordring, sier Wessel.
Vi ser plutselig en varme og noe følsomt, urørt, rått og interessant. Hedvig Wessels nye film spiller på nye strenger hos Fri Flyts anmelder.
Frikjøring i FIS-Games mer sannsynlig
Tamburstuen kan avsløre at et slags alternativ til OL er på trappene - og der står frikjøring på blokka.
– Mer konkret er kanskje nyheten FIS-Games, som er et slags OL for skigrenene de årene det ikke er OL eller VM. Planen er å ha tidenes første FIS Games i 2028, og da er frikjøring sentralt. Norge er høyaktuelt som arrangørland, men NSF har sagt vi ikke går videre før rammer og økonomi er avklart. Det kan innebære at FIS-games kanskje ikke er aktuelt før 2032, sier Tamburstuen.
– Mer ranking og færre wildcards
– Hvilke andre praktiske endringer kan komme for frikjøring nå?
– Vi opplever både nasjonale og internasjonale konkurranser som velorganiserte og strukturerte, så store endringer ser vi ikke for oss. Men poenggiving og kvalifisering er noe FIS vi vil se på. I FIS baseres kvalifiseringer på ranking og ikke wildcards for eksempel. Vi må nok også ha et system hvor resultatene og prisutdelingen kommer som en forlengelse av konkurransen og ikke senere på kvelden. Samtidig vil jeg understreke at vi er glade for at noen arrangementer helt sikkert vil fortsette å være frittstående og uavhengige av FIS, og det er vi glade for. I freeski ser vi at frittstående arrangementer som Jib League og Unrailistic er veldig positive for sportene og miljøet.
Hedvig Wessel fra Oslo kjører Freeride World Tour, og har tidligere deltatt i OL i kulekjøring. Hun er en av Norges beste frikjørere.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.