Fonnas parkplaner

– Isbreen på Folgefonna har blitt bombardert med massevis av herlig snø. Mye snø betyr fyldigere park med flere, større og bedre hopp. Og i tillegg vil det selvsagt komme flere, bedre og lengre rails. Parkansvarlig på Folgefonna skisenter Emil Fossheim legger de store planene på bordet.

Sist oppdatert: 5. juni 2007 kl 09.15
De enorme snømengdene gir helt nye muligheter for parken på Folgefonna i år.
De enorme snømengdene gir helt nye muligheter for parken på Folgefonna i år.
Lesetid: 3 minutter

I fjor hadde vi en sinnsykt bra park, men dessverre var det ikke så mye snø. Noe som resulterte i at det kom fram mye blåis og det ble vanskelig å holde parken perfekt. Når vi i år har så uforståelig mye snø og i tillegg kommer til å ha det beste gravemannskapet i verden, så kan det bare bli bra.

Planene for parken så langt er tre linjer som vanlig, men kanskje også en fjerde linje, spesielt beregnet for film/foto hvor det blir dratt opp urbane elementer, som campingvogn, oljefat, saker å bonke på osv.

Parken, den blir stor og koselig. Den lille linja vil få massevis av små rails for nybegynnere og masse annet nips, vi skal forsøke å bygge corner/hopp med tre hitter og tre, fire kosehopp mot slutten av linja. De gamle boxene vil også bli satt opp i den lille linja, og vi skal forsøke å bygge noen nye boxer.

Medium-linja blir antakeligvis den feteste linja i parken. Her vil du som vanlig starte med rails og boxer på den øvre delen Jeg skal forsøke å bygge noen nye rails, streetrailstyle, slik at man kan får det meste ut av delen. Etter railsa blir det en massiv kosecorner som får en kul transfer. Etter dette kommer det i år fire hopp på rad. Det blir dobbelt så mange som i fjor. Disse vil være mellom 8-14 meter og vil blir maksimalshapet hver dag. Så skal vi selvsagt ha opp wallriden en eller annen plass i parken og den kanskje blir stående i slutten av denne linja. På slutten parken har vi ”avslutnings hoppet” som alle kjører i hjel hver dag, så vi skal mekke litt bredere landing på dette og kanskje shape ut en corner i siden på landinga bare for å gjøre det ekstra fett.

Den store linja blir stor. Veldig stor, og veldig fet – og tjukkere enn det! Her vil vi legge alle vår avanserte rails. Skal forsøke og bygge noen nye rails til denne linja og sette de på rekke og rad. Disse også streetrailstyle på kanskje 10 meter. Hoppdelen av denne linja blir genial. 2 stk tabletops på ca 17-20 meter. Og et mega, ikke helt ferdigplanert hopp, som kanskje blir en mix mellom JOI og step-up eller noe. Litt usikkert enda. Det skal ihvertfall bli et hopp hvor man vil kunne dobbeltflippe hvis man ønsker det da. I tillegg kommer et nydelig hopp for å dra fete koselige snurrer i. Her får man god høyde.

Ellers vil vi sette sammen campen slik at den blir fet som før, og kanskje fetere. Noe nytt som ligger i planene er å kanskje å bygge en rampe ut i vannet med plastsnø, slik at man kan øve seg på alskens triks uten å brekke nakken.

Her er det bare å pakke og begynne å gå. Parken skal være helt klar til den 25. juni og videre utover vil den bli shapet perfekt hver dag.

Publisert 5. juni 2007 kl 08.56
Sist oppdatert 5. juni 2007 kl 09.15
annonse

Relaterte artikler

Hedvig Wessel feirer at hun er blitt verdensmester i frikjøring
– Dette er bare begynnelsen

– Dette er bare begynnelsen

Vetle Gangeskar RFC 2024
Slik gikk Røldal Freeride Challenge 2024

Slik gikk RFC 2024

FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

annonse
jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

Høkkers Freeride
Se bilder og resultater fra Høkkers Freeride

Høkkers: – Rekordpåmelding

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen