Filmanmeldelse: The Lost Hygge

Kong Vinter 4 har ikke mistet hyggen. Det er noe helt annet som mangler i den seneste produksjonen til gutta i Big Trix.

Sist oppdatert: 17. januar 2008 kl 15.16
Fri Flyts anmelder er ikke helt fornøyd med Kong Vinter 4, The Lost Hygge.
Lesetid: 3 minutter

Kong Vinters fjerde film begynner rolig og godt, med noe som kan virke som en liten norsk underlig kortfilm. Det gir meg ingen voldsom kulturell åpenbaring, men introduksjonen er gjort skikkelig – og så kommer filmen. Jeg lo ganske mye av første parten. Big Trix-crewet har det gøy, og spesielt i den første delen er dette tydelig. Filmen har gode kjørere, et greit budsjett, de reiser mye og er entusiastiske, men jeg skal røpe Kong Vinters store svakhet med en gang: De har ingen skikkelige filmere, og redigeringen er verken konsekvent eller proff nok. Det er mye kompisbasert filming med middelmådig kamerautstyr, og til tider håpløs kameraføring!

Jeg klarer heller ikke annet enn å le av landminer i veien og mye tull i filmen. Kong Vinter skal ha for ”hyggen”. Det er mye hygge her. Det er også mye bra kjøring og lett musikk som klinger i bakgrunnen. Kanskje er det litt kjedelig til tider, men stort sett funker det ganske bra. Redigeringen bærer til tider preg av midlertidig sporadisk galskap, men det er jo morsomt med noe totalt ulikt alt det andre.

Og hvilke andre problemer er det Kong Vinter 4 støter på? Nei, det er ikke de rene filmtekniske tingene som feller dem. Helt håpløs bruk av saktefilm er heller noe av det jeg vil dra frem. Å senke farten så mye som det til tider blir gjort i filmen, fungerer kun om du har highspeed kamera til disposisjon, ikke på middelmådige miniDV cams, som Big Trix bruker. Heliskiing i Sauda og Røldal er flotte saker på papiret, men ikke når kamera rister som bare det. Dessverre, for det er mye bra kjøring og fint lys. Det kunne vært helt rått! Men det er det ikke.

Riktignok skal Kong Vinter handle om hygge, og det er bra å leke seg på ski. Hoppe, tryne og alt det der, men jeg tror Kong Vinter er tjent med å begrense hoppingen til de som virkelig kan det. Til folk som Torjus Løvdal for eksempel. I introen får vi se søgningen hoppe på baksiden av Stryn. Den karen er jo steike god til alt fra storfjellskjøring til jibbing, men hvorfor vise noe i introen noe vi ikke få se et eneste klipp av senere i filmen? Kong Vinter fungerer av og til, men ble det hastverk mot slutten av produksjonen?

Kongen har falt, men lenge leve hygge! Det blir spennende å se hva som skjer med Kong Vinter videre. Håper de klarer å stable seg på beina og stå støtt til neste år. Det er rykter om nye planer, om mer en mer profesjonell satsning. Velkomment det. De har mange bra kjørere som fortjener profilering, og hygge får vi aldri nok av. Denne filmen derimot er jeg lei, rett og slett.

Karakter: 2

Kong Vinter 4 ble levert gratis med Fri Flyt. I Fri Flyt nummer 54 kan du lese filmanmelder Mikal Olsen Lerøens inntrykk av den samme filmen.

Publisert 17. januar 2008 kl 10.50