Filmanmeldelse: Get Lucky

Field er tilbake, og de har ikke bare vært heldige, de har vært dyktige. Årets produksjon vitner om ambisjoner og mye arbeid.

Sist oppdatert: 6. november 2008 kl 08.33
Fields siste produksjon blir godt mottatt av Fri Flyts nettanmelder.
Lesetid: 3 minutter

Det er alltids veldig gøy å se hva våre egne preseterer i løpet av en sesong, og gjennom de siste årene har Field fått rutine, gode samarbeidspartnere og et stort publikum. En ambisiøs gjeng som jobber sammen for å bli bedre, noe de lykkes med. I fjor var Field i ferd med å bli kjent, og nå møtes de med større forventninger og krav. Det er en liten av periode av filmen der trykket og dynamikken forsvinner litt med ett og annet overflødig klipp. Storfjellskjøringen fra Sunnmøre skulle også gjerne hatt en ekstra vinkel for å få et bedre inntrykk av linjene, bratthet og eksponeringen. Men til tross for noen småting som Field kan jobbe videre med, er Get Lucky utvilsomt Fields beste film hittil.

Introen er leken, uhøytidelig og litt utypisk for en skifilm. Så får vi kjente fjes på rekke og rad. PK Hunder klarte heldigvis å få seg et segment i år også. Etter en sesong preget av skader, jobbet han og Field hardt for å få Øyergutten representert i filmen. Og de lykkes så til de grader før ferden tar oss videre til Alaska, Vikersund, Sunnmørsalpene, Filefjell og Lillehammers bakgater for å nevne noe.

Teknisk er Get Lucky kandidat til årets beste film. Kvaliteten på bilder og kameraføring har blitt hevet med mange hakk fra i fjor og resultatet er flott. Farger, lyset, vinkler og bevegelser er helt i toppklasse. Gjennom hele filmen er det pene bilder som beveger seg over skjermen og shooten på Stranda er helt utrolig.

Musikken har alltid vært en av Field sine sterke sider. I år virker det som om Filip har lagt mye sjel i å formidle stemningen. Noen av de beste eksemplene her er segmentet til PK, storfjell med Valde, Vole og Thorsen, samt sangen i Even Sigstad sitt avsluttnings-segment. Det kan bli litt i overkant mye electro-pop/rock, for det går ganske mye i synt, men musikken har en hensikt så musikken og bilder harmonerer godt.

Field bruker Norge som sin hovedarena og når det kommer til urbanrails, parkhopp og storfjellskjøring viser Norge seg som et verdig sted. Det er veldig gøy å se norske fjellområder og bakgater tas i bruk i filmen. Dette er noe av det som gir Field sin karakter. Pudderhopp i Norge midt på kaldeste vinteren kan være en utfordring, men med Even i front viser de at det lar seg gjøre. Som en bonus gir det oss et fyldig krasjsegment der kjørerne blir brutalt kastet rundt.

Produksjonen er mye bedre enn før, samtidig som at de har en kjørerstall i stadig utvikling. Nye kommer til og samtlige blir bedre. Anders Backe gjør som Even og spinner like godt hver vei. Vole og Valde fortsetter å utvikle seg i fjell, Finnseth er gøy å se i aksjon igjen, Tom Wallisch er utrolig, Aleksander Aurdal har tatt steget helt opp og sånn fortsetter det. Filmen er tilgjengelig og passer for alle. Det er rett og slett veldig gøy å se denne filmen!

Karakter: Knallsterk 5

Publisert 6. november 2008 kl 08.33
Sist oppdatert 6. november 2008 kl 08.33