/ Foil

Surfer bak skipene i Oslofjorden

– Endelig kan jeg planlegge surfeturen min, sier Sebastian Kjellström etter å surfet bena potte sure bak cruiseskip og lastebåter inn og ut Oslofjorden.

Sist oppdatert: 7. september 2022 kl 15.08
CRUISER CRUISESKIPET: – I dag var det en sykt bra tysk båt. Mein.. et eller annet. Den gikk jo «hur långt som helst». Jeg kunne sikkert stått helt til Tyskland, sier foilsurfer Sebastian Kjellström. Foto: Christian Nerdrum
CRUISER CRUISESKIPET: – I dag var det en sykt bra tysk båt. Mein.. et eller annet. Den gikk jo «hur långt som helst». Jeg kunne sikkert stått helt til Tyskland, sier foilsurfer Sebastian Kjellström. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 4 minutter

– Jeg har ingen fet båt, men her ute går det sykt mye båter, sier foilsurfer Sebastian Kjellström og peker ut mot i den smale passasjen foran Oscarsborg i Drøbaksundet.

– Cruiseskip, lastebåter, sementbåter, Oscarsborg-ferga. Det er mine bølger. Jeg bare tar den lille båten og tauer meg inn på de. Det er helt fantastisk, sier Kjellström lykkelig og hyller samtidig sin 15 år gamle gummibåt og Mercury-motoren på 25 hestekrefter.  

Kjellström flyttet til Norge for mange år siden og er ansett som en kjent profil i brettmiljøet. De senere årene har han siktet seg mer inn på surf enn snowboard, som han begynte med. Men i dag er det wingfoiling og foilsurfing han bruker mest tid på. 

Som abonnent av friflyt.no kan du se hele filmen med flere båter, og høre hvordan Kjellstrøm surfer bølgene til de største båtene som går inn og ut av Oslofjorden.

Fri Flyt har nettopp vært med den entusiastiske svensken på en bølgetokt i Indre Oslofjord, og surfet bølger så lange som bare drømmer kan matche.

BØLGEJAKT: Sebastian Kjellström på jakt etter møkkabølgene ingen andre vil ha.Foto: Christian Nerdrum
BØLGEJAKT: Sebastian Kjellström på jakt etter møkkabølgene ingen andre vil ha.Foto: Christian Nerdrum

– Endelig kan jeg planlegge surfeturen. På oslofjorden.com finnes det et kart der man kan gå inn og se hvor båtrafikken befinner seg, sier Kjellström. 

I likhet med stort sett alle andre surfere lider han under værgudenes overmakt når det kommer til tidspunktene han kan stikke og surfe. Men på nettsiden kan du altså følge båtene sanntid, hvor fort de kjører og dessuten se hvilken båt (med bilde) som er på vei. 

NEDERLANDSKE BØLGER: Anja fra nederland ser ut til å være en god bølgemaskin. På nettsiden  oslofjorden.com kan du følge med sanntid på de største båtene som beveger seg rundt i Norge.
NEDERLANDSKE BØLGER: Anja fra nederland ser ut til å være en god bølgemaskin. På nettsiden oslofjorden.com kan du følge med sanntid på de største båtene som beveger seg rundt i Norge.

– Etterhvert blir du jo kjent med disse båtene og vet hvilke som har bra bølger og hvor man skal plassere seg. I dag var det en sykt bra tysk båt. Mein.. et eller annet. Den gikk jo «hur långt som helst». Jeg kunne sikkert stått helt til Tyskland. 

Fenomenet med surfing bak båt er langt fra nytt. I hvert fall ikke når det kommer til surfing bak egen båt. Enkelte områder i USA er surfing bak bølgene til nyttetrafikken noe folk faktisk driver med. 

I Texas har Tanker Surf Charters tilbudt surfeopplevelser bak tankskip i et tiår, der folk kan oppleve denne type surfing som Kjellström driver med. 

CHARTERFEBER: I Texas tilbys det surfeopplevelser der bølgene genereres av tankskip. Foto: tankersurfcharters.com
CHARTERFEBER: I Texas tilbys det surfeopplevelser der bølgene genereres av tankskip. Foto: tankersurfcharters.com

– Jeg elsker «tanker surfing«. Jeg dro på tanker surfing på vei til verdensmesterskapet i longboarding i 2007, og er ganske sikker på at det hjalp meg å vinne verdensmestertittelen. En opplevelse jeg aldri vil glemme, skryter surfeprofil Jen Smith på nettsiden til Tanker Surf Charters. 

Forskjellen på bølgene i Texas sammenliknet med de Kjellstrøm surfer på, er at disse bryter krappere og kanskje litt saktere, fordi de bryter over grunt vann, slik at det lettere lar seg gjøre å surfe på tradisjonelle surfbrett. Turoperatøren lokker med eventyrlig lange bølger på opp mot 10 minutter. 

Se film av Oda Johanne Stokstad Brødholt foilsurfe midt i Oslo sentrum.

Å surfe bak båter med foil er heller ingen nyhet, men å surfe bak de største og raskeste båtene som går inn og ut av Oslofjorden på denne måten er det altså ingen som har gjort før. Heller ikke Kjellstrøm - som knakk koden nettopp denne dagen. 

Selv om Sebastian Kjellström bli blir en pioner for surfing på foilbølgene til nyttetrafikk og cruiseskip, tør han ikke helt å anbefale andre å drive med dette. Ikke minst fordi denne type surfing krever en god del øvelse.

– Nå som jeg har vært ute og kjørt har jeg var 50-100 meter unna båtene. Du blir ikke sugd inn i propellen, sier Kjellström som forsikrer at han har sjekket risikoen med en kaptein-kompis. 

Han skjønner likevel om ikke alle kapteiner synes dette er like festlig. 

– Men vil du ha en «stoke», så anbefaler jeg det! sier Kjellström, som for ordens skyld sitter som eier i reisebyrået Lapoint Travels og daglig leder i Lapoint Surf Shop, som tilbyr utstyr til foiling. 

Publisert 7. september 2022 kl 13.42
Sist oppdatert 7. september 2022 kl 15.08

Relaterte artikler

KLAR FOR TUR: På på hjemmelaget brett og åreblad er Halvard Holden Feragen klar for en downwinder fra Filtvet til Storesand.  Foto: Christian Nerdrum
Downwind foiling: Unngå de vanligste fallgruvene

Downwind foiling: Unngå de vanligste fallgruvene

Slik knakk Oda koden på SUP foil

– Den nye folkesporten

STRANDSTART: På et hjemmelaget brett på 2,56 meter og 115 liter har Halvard Holden Feragen påmontert en foil med et vingespenn på 120 cm. Foto: Christian Nerdrum
Den siste brettrevolusjonen

– Det er selve definisjonen av frihet

LILLE VENEZIA: Mellom husene på Munch Brygge, er det tydeligvis gode forhold for pumpfoil, hvis man heter Oda Johanne Stokstad Brødholt. Foto: Christian Nerdrum
Her foiler Oda midt i Oslo sentrum

Her surfer Oda midt i Oslo sentrum

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen