En wingfoiler krasjet med hurtigbåten under en regatta i juni. Ifølge Kystverket hadde ikke arrangøren søkt om tillatelse før de satte i gang regattaen.
SAMMENSTØT: Ulykken mellom hurtigbåten Baronen og en wingfoiler skjedde i forbindelse med norgescup i Drøbkaksundet i pinsen. Foto: Skjermdump av innsendt video (anonym)
– Det var jo omtrent 15 sekunder etter start, eller noe sånt. Det er litt som å starte et maraton rett inn i motorvei. Man kan ikke ha et arrangement hvor det er stor sannsynlighet for at det kommer en ferge og meier gjennom et felt, sier 18-åringen til friflyt.no.
Kystverket mottok ikke søknad
Konkurransen ble holdt av Drøbaksund Seilforening og Kongelig Norsk Seilforening (KNS). Ifølge lovverket skal regattaer som går i samme farvann som rutebåter ha tillatelse.
Men Kystverket fikk aldri den søknaden. Slik forklarer arrangørene hvorfor:
– Du skal søke dersom regattaen forventes å påvirke sikkerheten eller ferdselen på sjøen, derfor søker vi når det arrangeres Færderseilasen. Hvis det skulle søkes for hver regatta som arrangeres i Norge, snakker vi om over tusen søknader. Det har ikke Kystverket kapasitet til, sier generalsekretær Anders Kristensen i KNS, på vegne av begge arrangørene.
Hva er forskjellen på Færderseilasen og dennewingfoil-regattaen med tanke på sikkerhet og påvirkning av trafikken?
– Å sammenligne en lokal brett-regatta med 60-70 deltakere og en seilas med 400 kjølbåter som skal seile hele Oslofjorden blir feil, men det kan jo hende vi blir klokere når resultatene fra etterforskningen foreligger, sier Kristensen.
Generalsekretæren ønsker ikke å kommentere Francis Gautnebs uttalelse, men sier at de vil si mer når politiets etterforskning er ferdig.
Reagerer på forklaring
Ifølge Kystverket er terskelen lav for om et tiltak er søknadspliktig. De mener det er tilstrekkelig å søke når det er en rimelig mulighet for at tiltaket kan ha en innvirkning på sikkerheten eller ferdselen.
– Vi kan ikke se at KNS har noen forutsetninger for å vurdere Kystverkets kapasitet til å behandle søknader. Søknadsplikten er uansett reell uavhengig av vår kapasitet, skriver avdelingsleder Jan Morten Hansen i en e-post til friflyt.no.
– Det vi kan si på generelt grunnlag, er at det er svært vanlig at søknader om ulike arrangement/konkurranser/regattaer kommer inn til Kystverket veldig sent sett opp mot datoene de skal avholdes. At vi blir gjort oppmerksom på ulike aktiviteter under én uke i forveien er ikke uvanlig. I den sammenhengen er det urimelig å forvente at vi skal ha kapasitet til å behandle en søknad før arrangementet skal gå i gang, skriver avdelingslederen.
Kystverket presiserer at de ifølge loven har fire uker på seg fra søknaden er mottatt, til å svare på om arrangementet krever tillatelse.
Wingfoil-ulykken i Drøbak
Under norgescup-regatta 27. mai kolliderte en deltaker med hurtigbåten Baronen.
Den 18 år gamle wingfoil-surferen kom fra det voldsomme sammenstøtet uten alvorlige skader.
Sjøtrafikksentralen i Horten (VTS) har ansvar for skipstrafikken i Oslofjorden. De bekrefter at hurtigbåten Baronen fikk beskjed og visste om regattaen.
Kystverket fikk aldri noen søknad om lov til å arrangere norgescup, slik havne- og farvannsloven sier at man er pliktig til.
Kommunen har ansvar for tillatelser etter havne- og farvannsloven i «kommunens sjøområde», bortsett fra tiltak som kan påvirke sikkerheten eller ferdselen i hovedled eller biled. Denne regattaen vurderes å kunne påvirke ferdselen i hoved- eller biled. Dermed var det departementet (delegert til Kystverket) som hadde myndighet til å gi tillatelse i dette tilfellet
Saken er under etterforskning av Øst politidistrikt
Tiltak som kan påvirke sikkerheten, ferdselen eller forsvars- og beredskapsinteresser i farvannet, kan ikke etableres uten tillatelse. Som tiltak regnes både innretninger, naturinngrep og aktiviteter. Det kan ikke gis tillatelse til tiltak som vil stride mot bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven.
Vis mer
Hadde søkt kommunen
Selv om de manglet godkjent søknad, hadde arrangørene fulgte en rekke prosedyrer før arrangementet. Drøbaksund Seilforening søkte Frogn kommune i forkant, og fikk tillatelse til å arrangere norgescup på Torkilstranda.
Arrangørene leverte også en risiko- og sikkerhetsanalyse. I tillegg hadde foreningen fire sikringsbåter i regattaområdet, samt startbåt og bøyebåt.
Men sjøområdet hvor rutebåten går er det Kystverket som regulerer. Ifølge havne- og farvannsloven må en slik regatta-søknad godkjennes i forkant.
Kystverket har ikke oversikt over all aktivitet det ikke søkes om, og sier at deres inntrykk er at mange ikke er klar over regelverket.
– Det er svært uheldig at det foregår aktiviteter som fører til hendelser som kunne vært unngått, sier Hansen til Fri Flyt.
Sjøen er for alle
Etter hva friflyt.no kjenner til, arrangeres det mange regattaer uten at Kystverket er orientert.
Det har lenge vært diskutert om det skal reserveres egne områder for regattaseiling.
I både Danmark og Sverige er det vanlig. KNS forteller til Fri Flyt at når de tidligere har reist spørsmålet, har fylkeskommuner vært imot, fordi sjøen prinsipielt er for alle.
Vil evaluere egne rutiner
Det er stor aktivitet i Oslofjorden i sommersesongen, og Drøbaksundet er en av de smaleste passasjene i fjorden. Generelt har hver og en vikeplikt for nyttetrafikken, også på sjøen.
Hvordan nettopp det stiller seg for en deltaker i en regatta er ett av spørsmålene som etterforskningen vil gi svar på.
– Vi er i gang med evaluering av våre rutiner for å se om noe kunne vært gjort annerledes, men vi vil ikke konkludere før politiet har avsluttet sin etterforskning, sier Knut Selliken, leder i Drøbaksund Seilforening.
Saken er under etterforskning
Rutebåt-selskapet Norled satte i gang en intern gransking av hendelsen, som snart vil være avsluttet. Kapteinen på «Baronen» ble suspendert etter ulykken, i påvente av granskingen.
Hendelsen er også under etterforskning av Øst politidistrikt.
– Status er at saken fortsatt er under etterforskning, sier politiførstebetjent Siri Svendsen.
Bekrefter at «Baronen» fikk beskjed
Sjøtrafikksentralen i Horten (VTS) bekrefter at de ble varslet av arrangørene i forkant, og at de ga beskjed videre til hurtigbåten Baronen, slik rutinen er.
Avdelingsleder Paul-Willy Paulsen ønsker heller ikke å mene for mye om hvem som kan klandres for hendelsen.
– Jeg tror mange har mye å lære her. Det beste er nok regattaer hvor det ikke er gjennomgående rutetrafikk og skipstrafikk. Hurtigbåter går med høy fart og passasjerer vil ikke bli forsinket, sier han.
Fra loggen til Sjøtrafikksentraltjenesten 28. mai 2023
Ca. kl 12:37: Baronen rapporterer til Horten VTS at en av brettseilerne i forbindelse med Regatta i Drøbak har seilt inn i deres skuteside. De avventer informasjon om tilstand, før de kan fortsette seilasen. VTS tar kontakt med ansvarlig pr tlf, og får opplyst at de benytter VHF ch 73 som arbeidskanal. Situasjonen er uoversiktlig for dem på dette tidspunkt.K
Ca 12:40: Baronen rapporterer at de har vært i kontakt med følgefartøy for regattaen, og fått bekreftet at alt står bra til. De vurderer da at de kan fortsette sin seilas videre. VTS hadde opplyst Baronen i forkant om dagens regatta.Baronen presiserte at brettseileren hadde seilt inn i Baronens skuteside.
12:55: VTS får telefon fra politiet i forbindelse med sammenstøtet. De ble formidlet kontaktinformasjon til Baronen, samt gitt en kort forklaring av VTS sin oversikt over hendelsen. Politiet informerer om at det oppsto personskade, og personen ble fraktet til land.
28. mai 2023
Vis mer
– Ville vært helt sykt
Wingfoileren Francis Gautneb slapp fra ulykken med skrekken.
– Noen har uttalt at jeg hevdet forkjørsretten min, men det ville vært helt sykt. Jeg var helt uinteressert i å krasje med den båten, for å si det sånn, sier Francis Gautneb.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.