Det skriver arrangøren i en pressemelding. Det har i dag blitt holdt en pressekonferanse på Tøyen - hvor dommen over X Games Oslo falt. Rapporten fra Menon viser svært hyggelige tall og målinger for arrangementet.
Billett- og sponsorinntekter, som skal gå til neste års arrangement, endte på 8,5 millioner kroner. Det er 1 million kroner mer enn estimert, skriver X Games Oslo.
Budsjettet for de 42 millioner kroner bevilget av Oslo kommune ble også holdt. Tim Reed, sjef for X Games i ESPN, er full av lovord om arrangementet.
– X Games Oslo var et fantastisk arrangement, og det var flott å se den store publikumsoppslutningen og engasjementet blant fansen. De spennende konkurransene, det kule innholdet og de sterke visuelle uttrykkene spilte godt sammen og ble delt over hele verden. TV 2, SAHR og Oslo by skal være stolte av hva de fikk til, sier Reed.
(Saken fortsetter under bildet)
– De spennende konkurransene, det kule innholdet og de sterke visuelle uttrykkene spilte godt sammen og ble delt over hele verden, sier Tim Reed, sjef for X Games i ESPN. Foto: Andreas Løve Storm Fausko
10.000 flere besøkende enn antatt
Det kom 10 000 flere besøkende enn antatt - og over en halv milliard potensielle lesere har blitt eksponert for X Games Oslo-innhold enten i tradisjonelle eller nye medier, kommer det frem i rapporten fra Menon, som har analysert tallene fra X Games.
ESPN oppgir at selv om Oslo ble gjennomført for første gang, skapte arrangementet et enormt engasjement i sosiale medier verden over. For eksempel ble 4,2 millioner mennesker ble nådd via X Games sin Facebook-side.
– X Games Oslo innfridde, og vel så det, til alle våre forventninger. Merkevaren og troverdigheten hos de unge er så sterk at mulighetene er ubegrensede. Det er kanskje det beste arrangementet jeg har vært på, og jeg har aldri opplevd så stort engasjement hos publikum tv-seere og fans. X Games Oslo markerte et skifte inn i en ny norsk medievirkelighet, sier programdirektør Trond Kvernstrøm i TV 2.
FOLKSOMT: Det kom 10 000 flere besøkende enn antatt til X Games Oslo. Foto: Andreas Løve Storm Fausko
Også Bente Holm, administrerende direktør i Visit Oslo, er godt fornøyd med arrangementet.
- X Games Oslo var et arrangement som ga oss en fantastisk eksponering gjennom sosiale medier hvor innholdet ble laget av utøvere og publikum selv. X Games ga byen mulighet til å nå et ungt publikum som det ellers er vanskelig å få tak i, sier Bente Holm, administrerende direktør i Visit Oslo..