I SITT LIVS FORM: Sist vinter og sommer brukte Sebastian Schjerve på å trene seg opp etter lårhalsbruddet i desember. Nå er han bedre enn noensinne, både på rails, i lufta og på Youtube. Bilde: Primeparksessions
Lesetid: 4 minutter
– Jeg har aldri følt meg så bra som nå, etter sjukt mye railing i sommer. Var så sjukt gira da jeg begynte å bli bra i låret!
Fri Flyt fikk en prat med den hardtsatsende nordtrønderen like før sesongens første verdenscuprunde i slopestyle i november. Resultatet kom etter deadline, så hvordan det gikk finner du ut på friflyt.no.
– Etter skaden fikk jeg god tid til å trene meg opp, har aldri vært så sterk i kroppen før. Jeg var på Folgefonna i juni, men først i august var jeg helt tilbake på sporet, forteller Schjerve, som la inn rekordmange timer på sommerrailen i hagen hjemme i Namsos i sommer.
– Hvordan var perioden uten ski?
– Ganske kjip. Men jeg kom gjennom det på best mulig vis, og var aldri nedfor eller noe sånt.
– Hva er målet denne sesongen?
– Å klare de beste triksene jeg kan på coursene vi får. Fokus er å få til run´ene mine så bra jeg kan, så får vi se hva dommerne syns.
– Hvordan tror du sesongen blir med tanke på koronapandemien?
– Vanskelig å si, noe er allerede avlyst og noe ikke, og alt kan bli avlyst på kort varsel. Jeg tenker at konkurransene vi faktisk får kjørt er ren bonus.
Det er ikke bare på stålrør Schjerve har knekt noen koder - han er nemlig i ferd med å bli Youtube-stjerne. Da dette ble skrevet var han nær å bikke 10 000 følgere. Han redigerer alle filmene selv og filmer underveis.
– Det er veldig kult å lage videoblogger, fint å vise hva man gjør når vi er på tur og prøve å inspirere andre, det er artig. Jeg gjør det først og fremst fordi det er gøy.
– Er det viktig for sponsorer og sånt?
– Haha, jeg har ingen sponsorer akkurat nå, så det vet jeg ikke helt. Eller; jeg får utstyr, men ingen annen støtte. Jeg vil bare kjøre mest mulig på ski og ha det artig. Youtube er en del av det, så får heller sponsorene komme hvis de vil.
– Hva er viktigst, Youtube eller konkurranser?
–Konkurranser. Å filme til er dritfett, men jeg ville prioritert konkurranse hvis jeg måtte velge.
– Hva må til for å hevde deg i de største konkurransene?
– Stå mye på ski. Hvis jeg fortsetter slik jeg gjør nå burde det gå. Jeg tror rails vil bli viktigere, for på hopp er mye gjort. Mange gjør de samme triksene på hopp, og det blir vanskelig å skille. På rails går det an å skille seg ut mye mer.
– Hva liker bu best?
– Rails, som jeg har brukt veldig mye tid på. Begge er artige på hver sin måte, det er deilig å sveve gjennom lufta, men rails er bare så sjukt fett!
Sebastian er nettopp ferdig med videregående. Litt motsatt enkelte av landslagskollegene valgte han media og kommunikasjon-linja hjemme i Namsos. Nå er det full heltids-satsing på ski.
– Hvorfor ikke NTG?
– Hehe, mange lurer på det. Men jeg ville rett og slett være i Namsos, det er digg å være hjemme og få mat! Med railsetup i hagen, trampoline og styrketrener var ikke det feil. Jeg har ikke gått glipp av noe fordi jeg valgte bort NTG. Jeg skjønner godt mange vil gå der, det ser sykt fett ut, men for meg passa det bedre å være hjemme.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.