De mener dette er veien å gå for å gi kjørerne nok trening og oppfølging, og håper at flere regioner følger etter. Dette er likevel en satsing i full forståelse med Freesylekomitéen i Skiforbundet, som håper at lokale sponsorer kan være en døråpner for å skaffe en hovedsponsor til et nasjonalt lag.
Se episode 4 i Fri Flyts serie Fokus på Twintip-Norge her:
Mikkel Berg tror ikke forholdet mellom sponsorer og landslag/ Skiforbund trenger å bli noe problem.
- I noen konkurranser vil kjørerne representerer sponsor, og andre ganger klubben. Er de gode nok så blir de tatt ut på et landslag, og da må de kjøre med flagget på brystet. Men i for eksempel X-games og Dew Tour vil de jo kjøre for sponsor, foklarer Berg.
I tillegg til å bygge et nytt anlegg har Heming to andre hovedprosjekter prosjekter på gang, alt inn under overskriften "Newschool":
1. Regionslaget
2. Fyrtårn telemark. Et eget prosjekt i samarbeid med Innovasjon Norge, med base på Vierli.
3. Egen actionsportavdeling. Adrenalin vil invitere inn for eksempel snowboard, dirtsykling, utforsykling, frikjøring etc. til å danne en egen avdeling. Denne avdelingen blir mest sansynlig godkjent fra høsten av.
.....................................................................................
Parkkjøring på twintipski er den raskest voksende vinteridretten i Norge, men i motsetning til alle andre skigrener mangler både landslag, norgescup og rankingsystem. Fri Flyt-TV har sett nærmere på hva som skjer.
Er det Norges Skiforbund (NSF) som er udugelige og henger igjen i gamle dager? Er det jibberne som ikke skjønner spillereglene og nekter å la seg organisere? Eller er det ganske enkelt manglende interesse fra sponsorer når det gjelder å støtte en ny idrettsgren? Uansett forklaring er parkkjøring på twintipski noe helt for seg selv i norsk idrett. Rekrutteringen øker eksplosivt og de beste utøverne er profesjonelle, samtidig som sporten mangler det meste av den organiseringen som er vanlig i idrett, inkludert snowboard.
Nå er det mye på gang. OL i Sotsji kan snu opp ned på statusen til sporten og i påvente av et landslag starter de største klubbene på Østlandet et ambisiøst regionlag.
I denne reportasjeserien forsøker Fri Flyts Elin Flaglien å finne ut hvorfor jibberne ikke har hatt noen skikkelig organisering og hva vi kan vente framover.
Neste del i serien kommer onsdag 25. mai!