Skiforbundet har i en årrekke ligget bak Snowboardforbundet, både når det gjelder mediadekning, sponsormidler og dermed også et landslag for twintip-kjørerne.
Tidligere har det vært saker der jibbemiljøet har følt seg forskjellsbehandlet i forhold til Freestylekomitéens to andre grener; skicross og kulekjøring.
Komitéen har ingen egne penger å dele ut, men utøverne spør seg nå hvorfor det ikke har blitt satt inn mer ressurser på å få tak i en hovedsponsor.
Både Slåtten og Berg er enige om at sporten er tjent med å dempe urolighetene innad i miljøet, og jobbe sammen for å utvikle utøverne både gjennom regionslag, og etterhvert et landslag.
Parkkjøring på twintipski er den raskest voksende vinteridretten i Norge, men i motsetning til alle andre skigrener mangler både landslag, norgescup og rankingsystem. Fri Flyt-TV har sett nærmere på hva som skjer.
Er det Norges Skiforbund (NSF) som er udugelige og henger igjen i gamle dager? Er det jibberne som ikke skjønner spillereglene og nekter å la seg organisere? Eller er det ganske enkelt manglende interesse fra sponsorer når det gjelder å støtte en ny idrettsgren? Uansett forklaring er parkkjøring på twintipski noe helt for seg selv i norsk idrett. Rekrutteringen øker eksplosivt og de beste utøverne er profesjonelle, samtidig som sporten mangler det meste av den organiseringen som er vanlig i idrett, inkludert snowboard.
Nå er det mye på gang. OL i Sotsji kan snu opp ned på statusen til sporten og i påvente av et landslag starter de største klubbene på Østlandet et ambisiøst regionlag.
I denne reportasjeserien forsøker Fri Flyts Elin Flaglien å finne ut hvorfor jibberne ikke har hatt noen skikkelig organisering og hva vi kan vente framover.
Neste del i serien kommer mandag 23. mai!