EKSPONERT: – I renner må du være veldig oppmerksom på ting du kan få i hodet. Alt som kommer ned vil nemlig inn i renna, sier Stian Hagen. Her setter han en temmelig eksponert sving i Jager-renna i Chamonix. Som for øvrig har partier som er brattere enn 50 grader. Foto: Christian Pondella
Lesetid: 3 minutter
– I en renne er det hundre prosent sikkert at hvis det som er over deg faller ned, treffer det deg i hue. Det er rennas natur, og det må du ta hensyn til både underveis og i planlegginga av turen, sier Stian Hagen.
Han er muligens Norges største frikjøringsstjerne gjennom tidene, tindevegleder, skiproff og bosatt i Chamonix. Dermed er det ikke mange som har like mye kunnskap og erfaring om skikjøring i renner som Hagen.
I tillegg til de vanlige sikkerhetstiltakene som gjelder for ferdsel i bratt vinterfjell, er det noen ting man bør være ekstra obs på når man oppsøker renner.
– Skavler, is, hengebreer, stein og alt mulig annet som kan falle ned må man være observant på og forsiktig med når man befinner seg i, eller under utløpet av ei renne. Derfor er himmelretning avgjørende – du må passe på når renna og området rundt får sol, og planlegge turen deretter. Timing er sentralt, og man må ha overblikk over hele området. Er renna, eller områdene som leder inn i renna, sørvendt, må du starte tidlig. Er de derimot vendt mot nord kan du drøye litt mer, sier Stian Hagen.
– Må man alltid gå opp renna først?
– Det kommer an på. Å gå opp tar ofte mer tid og innebærer at du er eksponert for fallende snø, is og stein mye lenger. Samtidig kan det være en forutsetning for å vite hvordan forholdene er. Er det skavl i toppen kan det være greit å komme ovenfra og kutte skavlen slik at den faller ned. Det vil gi en god indikasjon på forholdene i renna, siden skavlen vil påføre mye større krefter enn du klarer selv. Samtidig krever det at du har stålkontroll på prosessen. Hvis du går opp renna er det viktig med hjelm også på vei opp.
– Andre ting man bør passe på?
– Ofte er det en sprekk eller bregleppe i bånn. Vanligvis er «underleppa» høyere enn overleppa, noe som gjør at snøen som kommer ned renna treffer underleppa med stor kraft, og gjør den hard. Det bør man være oppmerksom på. Ofte er slike sprekker greiest å passere på en av sidene.
– Har du andre renne-tjuvtriks på lager?
– Vel, jeg har ikke gjort dette selv, og det sier seg vel egentlig sjøl, men jeg har sett folk legge igjen fellene sine og annet utstyr de ikke trengte lenger opp i bunn av renna – midt i fallinja. Det fant de ikke igjen da de kom ned kan du si!
– Couloir Jager er veldig fin. Den er bratt, ganske lang med 6-700 høydemeter og med veldig definerte vegger. Den er godt synlig fra Vallee Blanche, estetisk vakker og gir skikkelig rennefølelse!
– Hvorfor er renner så tiltalende for skikjørere tror du?
– Tja, de er jo ofte veldig naturlige, opplagte og estetiske ruter ned fra fjellene, noe som alltid har vært attraktivt for skikjørere – vi føler vel alle et slags drag mot disse linjene? Dessuten samler de ofte mye snø som ikke er vindpåvirket. Renneformasjoner kan være veldig bra steder å finne god snø, sier Stian Hagen.
ABC til rennekjøring
Ta spesielt hensyn til skredsikkerhet, i ei renne har du som regel ingen plass å gjøre av deg.
Følg med på alt som kan tenkes å ramle inn i renna
Bruk hjelm så lenge du oppholder deg i renna
Bruk stegjern og isøks hvis forholdene krever det. Bruk alltid øks i kombinasjon med stegjern, evt skistav i den ene hånden og isøksen i den andre. Kan du gå på ski opp renna så gjør det.
Kan du gå på ski opp renna, så gjør det
Må du rappellere er det enklest med skiene på sekken, men stå trygt når du starter og avslutter nedfiringen. Hvis terrenget tillater rappellering med skiene på, kan det spare tid
Klatresele må du ta på før det blir eksponert
Ski med noe baktupp kan være kjekt på trange steder hvor du må skli baklengs fordi det ikke er plass til å svinge
Forsøk alltid å stoppe på steder hvor sluff ikke kan treffe deg
I bratt og eksponert lende må du vurdere å grave ut en plattform eller bruke sikring for trygt skifte mellom opp- og nedoverutstyr
På vei opp, pass på at avstanden mellom medlemmene i gruppen er liten, slik at ting som førstemann eventuelt løsner, ikke får fart før det treffer andre medlemer av gruppen. På vei ned avhenger avstanden av hvor mange steder man kan stoppe trygt. I en veldig smal renne kan dette bety at førstemann må kjøre hele renna, før nestemann kjører.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.