Dette må du vite når du krysser togsporet ved Vatnahalsen
Kryssing av togsporet ved Vatnahalsen har igjen fått oppmerksomhet etter at det ble observert skispor i togskinnene. Her forteller Petter Andresen ved toppturhotellet hva du bør gjøre på topptur i området.
TOGET: Kryssing av toget på skitur ved Vatnahalsen er ofte et diskutert tema. Her forteller Petter Andresen hvordan du bør gjøre det. Foto: Bård Basberg
Lesetid: 3 minutter
Denne uken fikk Flåmsbanen og Vatnahalsen på nytt oppmerksomhet etter at lokfører Halldis Folkedal i Vy observerte skispor i togskinnene på vei inn til det ikoniske toppturhotellet.
Også i fjor fikk kryssing av togsporet mediedekning da en skiløper krysset sporet foran toget.
Men Petter Andresen ved Vatnahalsen sier de som er på topptur og randonee i området sjeldent har behov for kryssing, og er klar på hvordan det skal gjøres når det trengs.
– Det er en viktig sak, men kanskje en sak som har blitt hauset litt opp. Særlig med tanke på våre topptur-gjester. Det er få ganger vi har behov for å krysse Flåmsbanen. Vi gjør det alltid der det er planovergang.
– Tipper Flåmsbanen er den verste
Det var Sogn Avis som denne uken skrev om skisporet i skinnene.
– Jeg vil faktisk tippe at Flåmsbanen er den verste togstrekningen i landet når det gjelder ferdsel i sporet. De sier de vet når toget går, men plutselig er det et arbeidstog som skal av gårde. Det går mange tog som ikke står i ruta, sier Folkedal til lokalavisa.
– Det er viktig å krysse der det er ment å krysse, og jeg forstår selvfølgelig at som togfører blir du bekymra når du ser spor i skinnegangen. Men jeg er litt usikker på hvor relevant det er. Flåmsbanen som går såpass sakte, og som du har god oversikt over. Ikke at det ikke er viktig, men det har fått mye oppmerksomhet. Vi er klare på at gjestene våre skal unngå det, og må de så må de gjøre det på merkede steder, sier Andresen.
Han er klar på at folk på ski aldri skal krysse Bergensbanen. Dersom du må krysse Bergensbanen, skal du gå ned til Myrdal fjellstove og krysse banen i tunnelen som er der.
Ellers skjer kryssingen av Flåmsbanen ved overgangen som er ved Vatnahalsen, og overgangen ved Myrdal stasjon.
– Skiløperen krysser ved Myrdal stasjon der bildet er tatt. Egentlig skal du gå litt lenger vest på perrongen, men på vinteren er det ofte snødd igjen. Det er ganske vanlig å krysse omtrent der han krysser, og du kommer ikke utenom det.
Lite spørsmål fra gjester
Det kan også være kryssing ved Reinunga, men det skjer sjeldent av toppturfolk.
– Der er det sjeldent vi har behov for å krysse toget. Det er mer hyttefolk der. Vi går ofte til Reinungavatnet og krysser egentlig ikke toget.
– Får dere mye spørsmål fra gjestene?
– Veldig lite. Det er ikke så relevant for oss. Det utgjør knapt nok volum det vi representerer kontra sykkelturistene. Det gjelder også det samme på Myrdal stasjon. Alle som leier på Myrdal og skal sykle Rallarvegen må krysse sporet. Det er to kjente punkter man krysser. Det er bomløse overganger, men det er slik det er lagt opp. Det utgjør et lite problem for gjestene vi har som er på topptur.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.