Pål fryktet å bli drapsmann - godt samarbeid løste problemet
Etter driftslederens utblåsning i 2015, har problemer med toppturfolk som går i alpinanlegget i Tusten forduftet. Årsaken er at skisenteret la til rette egen oppoverløype.
PÅ JOBB I TRÅKKEMASKINA: Driftsleder i Tusten skisenter ved Molde, Pål Nakken. Foto: Privat
Lesetid: 2 minutter
– Ja, jeg vil si at problemet er 90 prosent borte, sier driftsleder i Tusten skisenter ved Molde, Pål Nakken.
Det var i 2015 han skrev dette på facebook, og fikk - kanskje ikke så rart - stor oppmerksomhet i media:
«Helvetes randoneera finn dåkker et anna fjell å gå på før i bli drapsmann!!!!!»
Friflyt.nos artikkel om saken ble den mest leste hele det året. Men Pål ble ikke drapsmann, han samarbeidet derimot med den lokale randoklubben, som lagde sin egen oppoverløype i Tusten noen år senere. Som næranlegg til Molde er det naturlig å anta at Tusten er blant de alpinanleggene i Norge med flest toppturentusiaster i umiddelbar nærhet.
– Randoløypa fungerer veldig bra. Vi må riktignok minne folk på å bruke den,og følge opp med skilt og informasjon, men jeg tipper 90 prosent av de som går opp i Tusten holder seg til løypa. I praksis har den løst problemet, sier Nakken til Fri Flyt.
Alt om vinterens nye og oppgraderte randonee ski – og tester av tidligere modeller som fortsatt er aktuelle.
Egne randotraseer følger anbefalingene til alpinanleggenes interesseforening; Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner (tidligere Alpinanleggenes landsforening; ALF). Foreningen skriver dette i sin bransjestandard:
«Alpinanlegg er anlagt for ferdsel nedover, ikke oppover. Bransjeforeningen fraråder derfor av sikkerhetsmessige hensyn randonee i anlegg der det ikke er tilrettelagt for en slik type aktivitet, eksempelvis ved opparbeidelse av egen trase.»
Akkurat slik Tusten gjorde anbefaler interesseforeningen at skisenteret gjør dette i samarbeid med lokale idrettslag, men understreker også at en randotrasé er skisenterets ansvarsområde.
Selv om Tusten skisenter har lagt til rette for toppturer nær skisenteret har driftslederen liten kontroll på hvor folk kjører ned. Men også problemer med folk som kjører nær tråkkemaskiner har avtatt.
– Vi kan nekte folk å ferdes i bakken der vi prepper, men utover det har vi få muligheter til å bestemme hvor folk kan ferdes og ikke. Likevel er det veldig sjelden vi opplever at folk kjører nær tråkkemaskinene. Det verste er egentlig når folk som har gått opp selv kjører i nypreppa løyper som ikke har satt seg, og dermed setter dype spor i løypene vi har preppet for betalende kunder, sier Pål Nakken.
Toppturski med mellom 85 og 100 millimeter midtbredde er nok til å flyte bra i pudder og myk snø, samtidig som vekten er lav. Her er 12 nye tester og guide til valg av riktig toppturski.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.