TAULAG: Micke Af Ekenstam sammen med Kaj Sønnichsen på tur til Storsteinsfjellet - med tau. Foto: Micke Af Ekenstam
Lesetid: 3 minutter
Den norske topptursesongen starter tidlig flere steder i landet, og selv om du allerede i slutten av september/begynnelsen av oktober kan spenne på deg skiene i de mest populære randonee-områdene, er det stort sett begrenset til isbreer.
Det er langt fra risikofritt enten du skal gå opp eller kjøre ned, og det er en god del viktig kunnskap du må på ta med deg på turen.
Tindevegleder Jørgen Aamot mener det alltid vil være forbundet en ekstra fare til det å fare på isbreer på grunn av sprekkene. Her er hans tips til hvordan du skal oppføre deg når du kjører ski på breene.
– Grunnleggende brelære, snøkjennskap, rednings- og taulagsrutiner er forutsetninger jeg mener må være tilstede å kunne for å kunne ha nødvendig margin. Det å kunne lese breen slik at man kan planlegge opp- og nedtur der man antar det er minst sprekker kombinert med snøkjennskap og lokale forhold er det man vil få mest bruk for. Tid på døgnet, breens beskaffenhet og årstidsvarisjoner er også sentralt. Taulagsrutiner og redning må ligge i bunnen og er en forutsetning for å kunne ferdes på bre, enten det er med ski eller ei, sier Aamot.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
TINDEVEGLEDER: Jørgen Aamot deler sine tips om hvordan du bør ferdes på isbre. Foto: Benjamin Hjort
– Bør de til enhver tid unngås dersom du er ikke er lokalkjent?
– Dersom man har kunnskapen jeg nevner over er det ikke nødvendig å være lokalkjent, men det vil være bra å forhøre seg litt før en drar til et ukjent område.
– Er man nødt til å gå i taulag?
– Skal man kjøre og ikke gå på ski vil tau være svært begrensende faktor. Dersom du utelukkende skal ta deg forbi et parti vil du kanskje gå eller kjøre i tau, men hvis du er ute etter skikjøring kan ikke det foregå i taulag. Derfor er turplanleggingen viktig slik at du slipper å velge bort en nedfart eller ta en råsjans når man står på toppen. Du bør alltid ha på sele med nødvendig redningsutstyr samt at det finnes tau tilgjengelig dersom noen skulle falle i en sprekk. Dersom du velger å ferdes på bre uten å gå i taulag bør du ha vurdert veivalget nøye og i tillegg ha kontroll på snøen. Eksempelvis vil snøbroer være sterkere tidlig på dagen etter en natt med frost. Kort fortalt må en vite hva en holder på med dersom man velger bort tauet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
PÅ BRE: Jiehkkevárri i Lyngen er en av isbreene som kan gi skikjøring tidlig på sesongen. Foto: Espen Nordahl
– Hva slags utstyr bør man ha med seg?
– Sele, tau, klemknuter, 120 cm slynge, isskrue, taubrems pluss noen karabinere.
– Hvordan kan du få tilstrekkelig kunnskap?
– Lån en bok om breer og breferdsel på biblioteket, det er en god start. Deretter vil jeg anbefale deltagelse på et brekurs. Etter dette begynner den virkelige læringen. Da må man ut å erfare. Etterhvert som erfaringen øker kan man ta for seg mer og større terreng.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.