/ Topptur

Livsfarlig frikjøring

Skianleggene fortviler over randoløpere i løypene etter stengetid.

Sist oppdatert: 19. mars 2019 kl 18.17
Løypemaskiner med vaier brukes til å heise snøen opp i anleggene og til å preppe svært bratte nedfarter. Men vaieren kan ta livet av en skikjører som treffer den. Foto: Privat
Løypemaskiner med vaier brukes til å heise snøen opp i anleggene og til å preppe svært bratte nedfarter. Men vaieren kan ta livet av en skikjører som treffer den. Foto: Privat
Lesetid: 2 minutter

Tryvann Wyller er ett av mange norske anlegg som sliter med randonée løpere som kommer til bakken etter stengetid. Anlegget har laget egen randotrasé for felleskiløperne, og har satt opp skilt og advarsler mot å benytte løypene, men det er likevel et stort problem.

– Dette er en utfordring for hele bransjen. Jeg tror ikke folk skjønner hvor farlig dette er. Hvis de treffer en vinsjevaier kan det gå riktig ille. Våre løypemaskinsjåfører opplever dette som et problem. De er engstelige for at de skal få skikjørere i skjæret eller fange dem med vinsjevaieren, sier Espen Bengtson, som er daglig leder i Tryvann Wyller. 

Les også: 
Tråkkemaskinfører raser mot randofolk 
Slik fikk Tusten bukt med livsfarlig kjøring 

Snubletråder av stål
Å fange en skikjører i skjæret er en ting. Men de skumleste situasjonene oppstår når tråkkemaskinene skal heise snøen som er skrenset nedover i bakken i løpet av dagen tilbake til toppen, og preppe anlegget for neste dags skikjørere.

Det gjøres på natten, etter stengetid. Da brukes det en vinsj med vaier til å frakte snøen opp igjen. Disse vinsjevairene er 800 til 900 meter lange og bare 1 til 2 centimeter i diameter. Noen ganger ligger vinsjevairene nede på bakken, andre ganger er de et lite stykke over bakken. De kan derfor være vanskelig  å se for en skikjører kommer i stor fart nedover, men om de fanges av en slik er det som å gå på en snubletråd av stål. I verste fall kan vaieren ta livet av folk. 

Se video om hvordan dette foregår 

Det er veitrafikkloven som gjelder for tråkkemaskinsjåfører, og det betyr at dersom en skikjører blir skadet av en preppemaskin, vil føreren være ansvarlig. 

Like viktig som skredvarsler
Med lysere tider og lengre kvelder tiltar problemet, og det er særlig på helgene det kjøres mye etter stengetid. Da stenger anlegget klokka 17. På ukedagene er løypene åpne til klokka 22. 

– Vi synes rando er superkult, og tilrettelegger for det i vår randotrasé i Wyllerløypa, som er gratis å bruke. Men skikjørerne er nødt til å respektere sikkerheten og tråkkemaskinene, og benytte seg av åpningstidene. Det er litt som å respektere fjellvettreglene og skredvarsler når en går på topptur, sier Begntson. 

Les også: Her kan du leie toppturski  

Interessert i randonée? Her har vi samlet alt om topptur og randonée 

Publisert 19. mars 2019 kl 18.17
Sist oppdatert 19. mars 2019 kl 18.17
 

Relaterte artikler

 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen